Eventuelt kan man kjøpe seg noen aksjer i Alphabet som en hedge.
Eller Apple...
- In the US, iPhone has a 57.93% market share.
- As of 2023, Android has a 70.29% global market share.
- iPhone users have a 43.7% higher average salary than Android users.
- Gen Z and Millennials are more likely to be iPhone users.
- 47% of former Android users say iPhone provides a better user experience.
- As of 2023, in the United States Safari surpasses Google Chrome’s mobile browser market share with more than 55%.
- In 2023, Safari is the fastest browser in the world.
- In the United Kingdom, Safari leads the mobile browser market share with 50.7%.
Kilde:
https://explodingtopics.com/blog/iphone-android-users
Safari Statistics: Apple’s Safari accounts for 48%of the global browser market share in March 2023 and 18.84% in April 2023.
www.enterpriseappstoday.com
Det er 1 milliard som bruker Safari (som vi jo må anta bruker iPhone) mot 3.2 Milliarder som bruker Google Chrome (disse tallene sier ingenting om hvor mange iPhone-brukere som har valgt å ha Google Search som standard søkemotor, selv om den er satt som standard). Safari har da uansett en 20% market share.
Så la oss analysere litt her.
For det første så kan det virke som Google prøver å ta en del av high-end telefon-markedet. Google mister store markedsandeler, spesielt i kjernemarkedet sitt USA, og prøver å ta en del av den kaka. Det er vitterlig også high-end telefoner som får denne funksjonaliteten. Og lanseres kun i USA. Selv om Android har 70% av det globale markedet så tviler jeg på at en betydelig andel har råd, eller tar seg råd, til å få seg en slik telefon.
For det andre så er det en dum ide å miste x antall iPhone brukere, som bruker Google Chrome, med et produkt/funksjonalitet som kun er forbeholdt Android og Google-telefoner.
Safari får også betalt 18 Milliarder dollar av Google for å være standard søkemotor. Penger de sikkert gjerne ville ha sluppet å betale (tilsvarer tross alt 10% av omsetningen til Alphabet sånn rundt regnet). Det betyr også at 20% av søkemarkedet globalt, og nesten 60% i kjernemarkeder som USA, ikke vil ha denne nye funksjonaliteten.
Apple and Google are great partners — and great competitors.
www.theverge.com
I tillegg: Bard er tross alt bare en chatbot det også. Det er ikke ekte, sentinent AI. Og siden Chatgpt var første ut, så blir det spennende om de klarer å få hypet det her nok. Ellers, er det bare Google Lens på steorider...
Nei, jeg tror faktisk Google går veien som Facebook, Altavista og Yahoo. Det er sant at mye content er overoptimalisert osv, men sånn var det også med kw-stuffing en gang i tida. Hvis Google skal overleve så må de holde seg til det de kan (eller kunne) - Google Search, slutte å overoptimalisere, bombardere med reklame og heller sørge for at spam'en blir filtrert ut. Det eksisterer tross alt en nettside som heter
https://killedbygoogle.com/, som er en liste over hundrevis av prosjekter som Google har skrinlagt.
Ser heller ut som det er brukeren som ser etter alternativer...
EDIT: Ser det er en kilde ovenfor som gir mange forskjellige, og ukorrekte tall, som jeg også mistenker er laget med ChatGPT
Understreker vel bare poenget
Men tallene er ikke så galt avsted uansett så endrer ikke ovenfor. Men i USA og UK er markedsandel til hhv. Safari og Chrome: 30%/50%
Bedre kilde:
https://gs.statcounter.com/
Selv om det har vært en greie lenge: Blir viktigere enn aldri før å lage bra, unikt innhold med henvisning til pålitelige kilder!