Rosablogging - it's the shit?

Pinkie

New Member
Jeg lurer på om noen her på forumet kjenner godt til markedet for rosabloggere og balansen mellom hvor mye annonsekroner som er tilgjengelig i forhold til antall bloggere og deres unike brukere/visninger.

Sagt på en annen måte: hvis man klarer å levere 20% av trafikken til fotballfrue, hvor vanskelig vil det være å konkurrere på pris for å få annonsører/partnere?

zapotek

Medlem
Nesten umulig å svare på, så svaret mitt blir "it depends".

Forøvrig vil jeg påstå at å lage en rosablogg med det mål for øyet å tjene penger, er en veldig veldig dårlige ide.

kongen

kongemedlem
Pinkie, du har misforstått.

Det er ikke rosablogging som er "the shit"
det er brunblogging som er skit.

Hilsen,
Brownie

picxx

WF 09
Å utelukkende starte rosablogging for å tjene penger er sikkert like enkelt som å starte med flaskepanting for å bli milliardær ... men, er man standhaftig og jobber hardt er sikkert begge deler mulige.

Pinkie

New Member
Noen av dere som jobber direkte med denne type annonsører? Jeg er ikke ute etter spekulasjoner fullstendig uten grunnlag, men noe litt mer håndfast. La oss heller konsentrere oss om fjortisjentene som leser rosablogger og merkevarene som markedsføres mot de.

Rosabloggerne dynges jo ned i produkter som de omtaler, greit nok, men det er jo samtidig merkevarer som ønsker å profilere seg mot denne lesergruppen. Ingen av oss gutta er vel spesielt interessert i å skrive for lipgloss eller mascara.

De største får betalt for artiklene men så er det et veldig stort antall lesere og nok et fair regnestykke for annonsørene. Men er det noen som har erfaring fra denne type annonsører - hvor bra tror dere fotballfruen får betalt for pageviews/annonseplasser alene? (Prislisten for produktomtale er jo behørig omtalt :D)

Er du 14 til 22 år og jente? Gjerne blond? Og har mye på hjertet om kjærlighet, shopping og sånt? Liker å ta bilder av deg selv, familien din og vennene dine hele tiden? Og vil poste nye poster minst 1 til 10 ganger om dagen?

Da er dette kanskje noe du kan prøve de på.

Pinkie

New Member
Det er fint mulig å lage en side som har nøyaktig samme gruppe lesere som en rosablogg. Uten å være 16 år og vise cleavage og poste dagens outfit. Vel, man mister jo de gamle grisene (som oss?) da :)

Det er nok mulig, men Fotballfrue Caroline gikk i klassen under meg på skolen. Og hun oppdaterer bloggen sin ofte, hun er blond og ikke akkurat dum. (selv om ryktene på skolen gikk ut på det)

Målgruppen her er ikke gamle griser selv om noen kanskje skulle tro det.. hehe. De fleste som leser dem kunne like gjerne vært rosabloggere selv. Caroline blir på en måte et idol, og deler alt hun gjør i livet sitt med alle andre.

Hvor skulle du fått bildene fra? Ville du laget en fake person?
Grunnen til at en blogg som hennes har lesere er fordi det er en ekte person med ekte meninger, og ekte bilder. Det er noe som ikke er enkelt å lage fake.

Om du allikevel skulle greie det vil leserene både bli forbanna og trolig slutte å lese bloggen om den viser seg å være fake.

Pinkie

New Member
Bevares abroke, jeg er helt enig med deg - det går selvsagt ikke an å lage en fake rosablog. Jeg snakker om et case der du har nøyaktig samme lesere og annonsører -uten- at det er en rosablog med en tenåringsjente som bjuder på hverdagen sin. Pls les spørsmålet mitt i denne konteksten.

Helt enig, det bør være mulig. Tenk deg selv at det er halv parten av 497 380 personer i målgruppen, tall hentet fra Facebook med bakgrunn i: Fra Norge, 22 år eller yngre, er kvinne.

Fortsatt en ganske stor målgrupp før du bare en liten del av dem, kan det fort bli penger.

Pinkie

New Member
Jeg tror det kan være mulig å skape innhold som interesserer 5.000 unike brukere hver hverdag som i snitt har 4 pageviews pr dag. Altså 400.000 pageviews i måneden. Hvordan vil annonsørene stille seg til noe slikt? Hva vil være beste måten å kapitalisere på dette på?

(Hvis ambisjonen møtes med skepsis, så ok men la oss holde oss til saken)

Msites Ltd

Livsnyter
Stiller du de rette spørsmålene Pinkie?

Er det mulig å nå tenåringspublikummet med en blogg selv om man ikke er tenåring? JA - selvfølgelig er det det.

Er annonsørene interessert i denne målgruppen? JA - dette er en av de hotteste målgruppene.

Men, du må skjerpe regnekunnskapene, og tenke deg om hvis du kun skal konkurrere på pris. Du må ha noe å selge, så ta betalt for det du skal selge....i den rekkefølgen!

Til ditt regnestykke: 5.000 UV x 4 PV = 20.000 PV/dag, i en måned er det da 30 dager, 20.000 x 30 = 600.000 PV/måned

Med eksempelvis 3 annonsører á kr.0,05 pr PV skulle dette gi kr.90.000,- pr mnd ved 100% dekning.

Kjør på!

Topp