RF-1088 Aksjeoppgave

DagArne

Medlem
En ting jeg tror jeg har glemt.

Må jeg fylle ut denne oppgaven? Vi registrerte et AS i fjor, men jeg glemte å fylle ut aksjonæroppgaven og levere den i Altinn. Har levert den nå.
Da må jeg vel fylle ut RF-1088 for hver aksjonær?
Hva er konsekvensene av å levere denne for sent?

Stilte spørsmålet til skatteetaten i April, men har enda ikke fått svar fra de.

Sist redigert:

DagArne

Medlem
ok, takk for hjelpen. Fyller ut aksjonæroppgaven i dag og sendte den inn i Altinn. Så jeg trenger ikke gjøre noe mer med denne da?
Var RF-1059 jeg mente. Må den leveres uansett eller kan jeg glemme den også for i fjor. Selskapet ble stiftet i slutten av november i fjor.

Steve Cash

Medlem
Du skulle antakelig ha levert RF-1059 sammen med din egen selvangivelse (ikke selskapets), men nå har du vel levert den allerede, og jeg har aldri sett at noen har fått trøbbel for ikke å gjøre det, men jeg garanterer selvfølgelig ingenting. Uansett, hvis du hadde selvangivelsesfrist 30. april, så hadde jeg ikke gjort det, i alle fall ikke hvis du har fått med formuen av det nystartede selskapet på selvangivelsen. Og det igjen har bare praktisk betydning hvis du har skattepliktig formue.

DagArne

Medlem
Ja, skulle levert RF-1059 sammen med min egen selvangivelse. Du mener jeg kan glemme den siden jeg ikke har gjort det? Har ikke skattepliktig formue.
Jeg sendte spørsmål til skatteetaten angående hva jeg måtte fylle ut, men fikk aldri svar på den henvendelsen. Derfor gikk den i glemmeboken. Har notert på selvangivelsen at jeg eier aksjer siden jeg ikke fikk svar fra de.
Sender aksjonæroppgaven nå så får vi håpe alt går i orden.

Steve Cash

Medlem
Strengt tatt kan du jo ikke unnlate å levere et pliktig skjema, i alle fall kan ikke jeg oppfordre noen til å unnlate det. Og selvfølgelig er en ikke fritatt fordi en har glemt det, eller fordi en ikke visste at en skulle gjøre det. Men rent praktisk så er fristen for å levere selvangivelsen ute, enten du nå hadde frist 30. april, 31. mai eller 30. juni. Og den eneste måten å få inn dette skjemaet på nå er etter min erfaring å sende nytt sett med ligningspapirer. Og da har du pr. definisjon levert for sent, noe som kan føre til forsinkelsesavgift. Og som før skrevet så har dette liten praktisk betydning, særlig når du ikke har skattepliktig formue. Så da får du tolke dette innlegget og ta avgjørelsen selv, mer har jeg ikke å legge til.

Topp