Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rettigheter til oppskrifter

Bazzinga

Medlem
Har noen rettigheter til oppskrifter? Mener ikke da oppskrift på Cola og kjente matvarer, men rene matoppskrifter man finner på nett og bøker.

Jeg spør fordi jeg vurderer å samle oppskrifter, for et bestemt tema, på en nettside.
 

Kassimaja

Geocacher
Oppskrifter er ikke vernet av lov om opphavsrett, men bilder av rettene og beskrivelsene av fremgangsmåten kan være beskyttet hvis fremgangsmåten er unik.
 

Bazzinga

Medlem
Oppskrifter er ikke vernet av lov om opphavsrett, men bilder av rettene og beskrivelsene av fremgangsmåten kan være beskyttet hvis fremgangsmåten er unik.

Takk for svaret. Vet du, eller noen andre, hvor dette kan bekreftes? Ikke at jeg ikke tror deg, men greit å ha slike ting verifisert :)

Jeg har ca. 2000 oppskrifter som er blitt innsendt og skrevet av brukere. Og hvis de selv ikke har kopiert det fra et sted er vel sjansen for at det er noen som har opphavsrett på de ganske liten. Ingen privatpersoner kan vel kreve opphavsrett til en fremgangsmåte?
 
Sist redigert av en moderator:

Kassimaja

Geocacher
Lov om opphavsrett §1 definerer for hvilke områder loven dekker. Oppskrifter er ikke nevnt i listen som skal være uttømmende. Om du søker på oppskrifter og opphavsrett ser du at mange kilder bekrefter akkurat dette.
 

hvaer

Medlem
Du må skrive om fremgangsmåte, og i enkelte tilfeller ingredienser hvis det er ingredienser man må lage først.
 
Topp