Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rettigheter til kode og utvikling

peterpan

Medlem
Jeg har noen spørsmål rundt rettigheter ved utvikling, hva kunden
har krav på og ligndende.

Her er først en liten forklaring:
Jeg har utviklet en hjemmeside for en kunde, og den ligger hostet på
en av mine servere. Kunden ønsker nå å utvide siden en del,
og kommer da med forskjellige spørsmål.

1) Han har lyst å ha en kopi av kildekoden. Vi har ikke
avtalt noe rundt dette tidligere, men siden han har kjøpt
hjemmeside fra meg og jeg har designet/programmert denne.
Så tilhører vel selve kildekoden meg?

2) Har er urolig at jeg f.eks over natten bare kan bestemme
meg for å ta ned siden. Og siden han ikke har noen kontroll over
server, vil han da ha tapt pengene han har betalt og han ikke har noen
side lenger. Burde vi kanskje ha en slags kontrakt rundt dette?
Hva burde den i så fall inneholde?
Eneste grunnen til at jeg skulle ville ta ned er jo om han ikke skulle
betale over lang tid eller noe.

3) Han kommer også med argumentet at han kanskje skal ansette en designer.
Men denne designeren har jo ikke tilgang til mine servere, og vil
dermed ikke kunne gjøre endringer på forskjellige elementer.
Han lurer på om han er "fanget" til å bruke meg og mine priser.
Hva ville dere gjort i en sånn situasjon? Bare åpne en ftp-konto?

Takker på forhånd for svar :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Mange er uenige med meg, men jeg mener at hvis kunden har betalt deg for å lage en nettside så er det han som eier den. Og kan ta den til egen server eller hvor han vil. Dette gjelder hvis det ikke foreligger noen avtale, altså når kunden ikke har fått noen info om at det koster penger å ha siden på din server eller at det koster penger pr. år å videreføre siden osv. Da tror jo kunden selvsagt at alt er betalt og at det er han som eier siden.
Jeg syns at det er det inntrykket kunden har fått som skal gjelde.
 
A

aabbcc

Guest
Jeg er enig med Tonny. Leverandører har et ansvar for å spesifisere slike ting. Jobber man på timesbasis spesielt er det helt naturlig å tro at man overtar alt underlag som blir produsert.

Det lille jeg gjør av utvikling på oppdrag pleier jeg å gi fra meg til kunden. Men jeg sier klart fra at jeg beholder retten til å gjenbruke det jeg har laget til andre kunder. Da argumenterer jeg med at han får samme fordelen av at jeg gjenbruker ting jeg har laget for andre tidligere når jeg nå jobber på hans prosjekter.

Gjør man en god jobb så vil man beholde kundene selv om en overlevering i teorien åpner for at kunden enkelt kan bytte leverandør.

aabbcc
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Loven sier faktisk helt konkret at det er utvikleren som har opphavsretten til alt av kode osv, med mindre noe annet er avtalt spesifikt. Vel å merke - hvis det ikke er et ANSETTELSESFORHOLD. Hvis du er ANSATT hos et firma, så er det firmaet som har opphavsretten til det du lager hos/for dem. Driver du derimot ditt eget firma, styrer din egen arbeidstid osv, og du helt klart ikke er ansatt, så er det du som i utgangspunktet har opphavsretten til koden, uavhengig av om jobben er gjort på timebasis eller prosjektbasis.

Men - det jeg ville ha gjort i et sånt tilfelle som dette, var å avtale ordentlig med kunden hva de kan og ikke kan gjøre med koden/sidene, og deretter å gi dem en kopi som de kan ha som sikkerhet. Enkelt og greit.

I avtalen skriver du at de har alle rettigheter til å bruke produktet som det var ment, altså som sin egen nettside. De kan derimot ikke selge det videre som en mal/template eller liknende, osv. Hvis firmaet selges e.l. så følger disse rettighetene med firmaet akkurat som alle andre eiendeler, men siden kan ikke selges seperat.

Det skulle vel være de viktigste punktene jeg husker fra mine egne kontrakter i farta :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er ihvertfall norsk lov, slik TorsteinO sier.
I andre land gjelder andre lover, så det er litt avhengig av hvem du gjør business med.

Uansett kan du ikke nekte ham å flytte det over til en annen server - kanskje en han selv styrer - med mindre du har spesifisert dette.

I tilfelle det er en norsk kunde og ikke annet er spesifisert eier du fremdeles opplegget, som betyr han ikke kan selge det. Men du kan ikke nekte ham flytte til en annen server med mindre det er forhåndsavtalt.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Åja, et lite tillegg på det jeg skrev over her:

Om siden kan selges seperat fra firmaet bør jo selvsagt avhenge av hva slags side det er, er det f.ex. en kredittkortblogg må de selvsagt kunne selge den.

Poenget er egentlig bare at du bør ha med i avtalen at det du har laget kun kan brukes slik det var avtalt/ment. Lager du f.ex. et enkelt publiseringssystem for en liten firmaside, så bør ikke firmaet få tillatelse til å videreselge dette systemet som et eget produkt uten at dere faktisk avtaler det. Lager du en wordpressmal kan de ikke videreselge den fritt osv.
 
Topp