Reserverte domenenavn og priv.no

Bjørn

Domenespekulant
Regner med at alle reserverte domenenavn som er under .no, også gjelder og dermed ikke kan registreres under .priv.no? Noen som kan bekrefte dette? Ref. liste: Norid: Regelverk for .no - Vedlegg A: Reserverte og forbudte domenenavn under domener som Norid forvalter

F.eks. har domeneshop oppdatert sin liste over alle sperrede .no, men kun noen av .priv.no domenene, f.eks. får man opp at både "sex.no" og "sex.priv.no" er reserverte, mens bare "svalbard.no" er reservert og "svalbard.priv.no" er tilgjengelig. Regner med at dette bare er en forglemmelse fra deres side, eller er det blitt lov å registrere noen av de under priv.no?

proisp

Medlem
Jeg kan bekrefte at de geografisk relaterte reserverte domenene kan registreres under priv.no. Vi har flere kunder som har registrert slike domener. Sannsynligvis kan alle bortsett fra de "negativt" ladde domenenavnene registreres under priv.no uten at jeg har forhørt meg med Norid vedr. akkurat dette.

Bjørn

Domenespekulant
Det er min oppfatning også. Synes det er litt rart at de tillatter stedsnavnene her og ikke under .no, og det er jo ikke bare "negativt" ladede navn de ikke tillatter under begge.

proisp

Medlem
Ja, det kan virke som om det er noe tilfeldig hva de tillater. Man kan f.eks. ikke registrere noen domener under domenene som er listet under Landsdeler eller Øyer, mens de andre geografiske domenenavnene kan man registrere under.

Det er også kun er mulig å registrere 5 domener under de geografisk relaterte domenene per org.nr. (en grense jeg tror de færreste vet om).

Topp