Det hjelper dessverre bare i begrenset grad. Jeg har
fornavn@firma.no som e-postadresse og adressen ligger ikke på brreg.no eller på noen annen webside jeg vet om. "Useriøse" firmaer, selv om vi kanskje ikke helt har slått fast hva det er, sender meg likevel ubedt tilbud, også på varer og tjenester som ikke naturlig brukes av et regnskapsfirma, f.eks. lommelykter og telt. Og til og med tilbud på sex-dating, se forrige side.
Noe stort omfang har det likevel ikke hos meg, og det er jo bare å slette disse mailene. Graden mer irriterende er disse som ringer og skal selge en ubrukelig firmavurdering eller tilby oppføring i en eller annen nettkatalog. De sistnevnte starter gjerne med at de ønsker å ajourføre registret sitt, det tar jo ikke lang får jeg får beskjed om at det koster. Men også det er jo så enkelt som å si nei takk og legge på igjen. Så jeg vil ikke gjør dette til et større problem enn det er.
Det er vel først og fremst to problemer med spam, det ene er at det
kan inneholde virus eller phishing-lenker. Det andre er at hvis en får en haug med tullemail, så drukner muligens viktig mail innimellom. Jeg har begynt å sende faskturaer i e-post i stedet for i konvolutt, og min erfaring er at det nå tar lengre tid å få inn pengene. Jeg tror rett og slett ikke kundene mine legger merke til mailen, de fleste av dem er småfirmaer som bare har én epost-adressse som de bruker både privat og i næring, og da kommer det selvfølgelig inn litt av hvert.