Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reparere knuste Iphone! trenger litt veiledning.

sappy21

New Member
Hei!

Jeg har egentlig aldri tenkt den tanken før, men en kompis viste meg hvordan man reparerer det meste på en Iphone. Ting som å bytte lcd skjerm, glasset, home, bryter osv... Jeg lærte det fort, og enkelt. Det var mye enklere enn jeg hadde trodd, selvom jeg egentlig ikke har tenkt tanken før.

Jeg satt å tenkte litt at dette må være noe business i dette. Vist jeg går 100 % inn for det, og er målrettet. Jeg har tittet litt rundt, og det er mange som skal ha opptil faktisk 1500kr, for kun reprasjon av lcd skjerm, og glass..

Jeg vet at jeg kan gjøre dette billigere, og iphone's knuses jo hele tia. Bare jeg kjenner flere som har knust iphone, men som ikke har giddet og gjort noe med det. Vist jeg velger og satse på dette, så trenger jeg etterhvert hvertfall hjelp med nettbutikk...

Så kommer det til at jeg må ha en forhandler, og har tittet litt. Ligger så utrolig mye på alibaba, og mye er nok dårlig, men mye bra også. En kompis bestilte en del klær, og smykker, tlf deksler. Klærene var veldig god kvalitet, også smykkene, men tlf dekslene var helt håpløse..

Jeg tittet på denne blant annet. Har sendt en mail, men ikke fått noe svar. Tror dere at dette bare er søppel, eller bra kvalitet? De skrver så klart at dette er høy kvalitet, og originalt. Det er en minimums order på varene på 50 stk her.....

Denne brukeren her har bare 2 feedback, kan det være usseriøse selgere på alibaba? som svindler, og ikke sender ut varer man har bestilt. Dette var hvertfall noe i første omgang som jeg lurte på, og setter stor pris på litt hjelp, med noen som kanskje har erfaring fra alibaba, eller iphone skjermer/glass osv... :)

EDIT; Jeg fant egentlig heller ikke ut om dette kun er skjermen, eller både lcd skjerm, og glass? noen som vet? har ikke så mye peiling på dette enda...^^
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Har du sjekket f.eks Hjem - KnustEple.no og iMekk Disse er seriøse og har vært i gamet en stund. Jeg tipper det er rimelig mye logistikk involvert. Folk vil ha telefonene sine raskt tilbake, det er mye ut og inn på postkontor, pakker som ikke dukker opp, pakker som er forsinka, ting som blir ødelagt på veien, forsikringer, osv. osv. Du må tenke på hele opplegget rundt dette, og ikke bare tenke isolert på delene og om du teknisk sett er i stand til å reparere 1 telefon. Er du i stand til å reparere 100 med en leveringsgaranti på noen få dager? Er du i stand til å sette opp en nettside (eller få noen til å sette den opp for deg) som kan konkurrere med de ganske polerte sakene du ser hos konkurrentene dine? Bare noen spørsmål som er ment til å få deg til å tenke deg skikkelig om før du setter i gang. Du kan helt sikkert klare det hvis du er godt forberedt og ikke tar lett på ansvaret du har for å motta iphoner til 5000 kroner stykket. Hva om en telefon blir borte, hvem har ansvaret?

Har du f.eks. tenkt å skrive på nettstedet at du selger uoriginale skjermer fra Kina? Jeg vet ikke hva de andre gjør her, men hvis prisen er høy så er det kanskje fordi det er en del arbeid med det, eller at de kjøper bedre og kanskje originale skjermer.
 

sappy21

New Member
Hei, og takk for svar!

Jeg må selvfølgelig tenke nøye igjennom dette som du skriver, og utrede en god plan. Jeg vil uansett starte i det små, som venner, familie, og litt rundt her, for å få noe feedback først.

Uansett, før jeg egentlig kan starte å tenke på det, er det nødvendig for meg å vite om jeg faktisk kan skaffe en forhandler, og som gir meg bra vare. Fordi uten det, kommer jeg ingen vei. Derfor vil jeg ikke sette opp noe plan, før jeg vet at dette lar seg gjøre.

Derfor jeg lurte på om noen som har enten erfaring med alibaba, eller iphone reprasjon, og skjerm osv.. Det står at det er helt originalt, men har noe tvil? Jeg har rett og slett ikke noe erfaring med dette fra før... Uansett, vist det er kina, så kan det allikevel være bra. Det kan jo være at uansett noen er villig til å spare en del penger på dette?

Jeg vet ikke helt. sett litt på ebay også, men da er muligheten for å importere x antall vanskeligere..
 

hansson

Langveisfarende
Originaldeler er det neppe, de selges kun fra Apple-sertifiserte forhandlere/verksteder. Kvaliteten fra Kina kan være bra den, og du kan møte på ærlige selgere som uærlige selgere. Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe fra noen som ikke har mange vurderinger/stjerner. Vanligvis går det greit, mange her inne har gode erfaringer med Alibaba-selgere, noen har selvfølgelig også negative erfaringer. Ebay ville jeg vært forsiktig med, der kan det være litt av hvert, og som du sier er det vanskeligere å få tak i en stabil forhandler som kan levere varene i flere år fremover. Lykke til!
 

sappy21

New Member
Tror hvertfall ikke jeg satser på hu med 2 feedback på alibaba, tilbyde kun western union som betaling, og det er bare å glemme..
 

Beergear.no

Medlem
Alibaba.com for de som har kommet litt i gang, og har litt kapital.
Der må man ofte kjøpe 50 pcs eller mer. ofte minimum på f. eks 500.
"Ukurante" betalingsmetoder, man må nesten stole på selger, og ha en del "cash"

Aliexpress, bedre for de som handler i mindre kvanta.
Der kan man som regel betale med visa.

En ting du bør være obs på.
Skal du ha varene fort går det ofte omtrent like mye i frakt som det varene koster.
Skal du ha billig/gratis frakt. Da bør pakken være under 2 kilo, og det tar 2-4 uker.

Vi tar inn litt varer fra østen. Må si det er veldig varierende kvalitet på både selgere og varer.
Etter en stund finner man seg gjerne noen faste man kjøper av og ting går bedre.
Vær også obs på +25% moms, og gebyr for utlegg til transportør om du ikke har tollkreditt.

En enkel måte å finne ut av dette på. Kjøp noen testordre med små kvanta på Aliexpress.
Hold deg under 200 kr pr pakke. bruk gratis frakt og vent heller 2-3 uker.
Så kan du jo teste ut både deler og marked uten å bli "ruinert"
Samtidig bør du kunne skille ut hvilke selgere som er ok og ikke.

Uansett, lykke til!
Den som intet våger intet vinner!
 

sappy21

New Member
Hjertelig takk for svar! Jeg tenkte først å kanskje bare reparere for venner, og familie, aller først.. så jeg tenkte å bestille noen få fra ebay, for å se om dette er noe for meg, og at kundene blir fornøyd.. Kan noen se på dette?

Her adverer AppleSpesialisten.no - Hele Norges verksted for iPhone og iPad!, om userriøse repratører. Blant annet at man skal bruke originale deler. Noe av det jeg lurer veldig på er at dem skriver "ØDELEGGE HOVEDKORTET – KORTSLUTTNING" Dette høres jo helt teit ut, kan dette stemme?

Vist jeg skal skaffe originale deler, så blir det mye dyrere, og det kan jeg vedde venstre fingern min på, at alibaba, ikke leverer....

Har tittet på denne på ebay. Det er en erstatning, og ikke original. Det er en topp selger, og han har solgt 687 slike skjermer bare til denne modellen som dere ser. Totalt over 26.000 salg, på ebay..

Vil folk absolutt ha originale deler, selvom de kan spare noen hundrelapper på det? føler det blir litt vrient da, når i tilegg AppleSpesialisten.no - Hele Norges verksted for iPhone og iPad! går ut og advarer mot dette.
 

sappy21

New Member
Tittet på denne på aliexpress også, ser jo veldig bra ut, og bra god feedback på produktet. Dette er da kun touch og glass, ikke lcd skjermen, men ikke originalt.

Kan noen se på denne også? Drit bra feedback på dette produktet også, og det står at "Original LCD Screen" tror dere at det er original, eller bare tull?
 
Sist redigert:

sappy21

New Member
Ser at på ali står det disse produktene er produsert av OEM. "Det er samme leverandører som forsyner Foxconn (Apple´s fabrikk) med deler." i følge Iphonelegen.no

Kan jeg stole på dette, eller hva tror det? Vist disse er produsert av OEM, så kan jeg vel egentlig bare kjøre på med engang. :)

Som du bristol sa. At det lønner seg med alibaba, etterhvert... fordi prisen blir mye mere behagelig der når man bestiller et stort antall der, enn på aliexpress... Det er å finne en god forhandler jeg kan ha, og stole på. Jeg har også tittet her. Her skriver selger at dette også er OEM produkt. Dette er en gold member med, 3,249 produkter. Kan jeg stole på dette? fordi det er kjipt om jeg bestiller 50 stk, og det viser seg å ikke være produsert av OEM alikevel..
 
Sist redigert:

AlexWH

New Member
Du sitter med ett produkt til flere tusen kroner i hånden din, så vurderer du en billigere løsning som kanskje skiller 300kr. Forstår ikke logikken. Hvorfor risikere å ødelegge telefonen din?

Enkelte kopier gjør også din iPhone 4S til en 3GS i hastighet. Du vil tjene mer på å kjøpe en original med en gang, istede for å prøve og feile fler ganger. Noe som KAN resultere i fatale problemer.

- Erfaren telefonreparatør.
 

sappy21

New Member
Du sitter med ett produkt til flere tusen kroner i hånden din, så vurderer du en billigere løsning som kanskje skiller 300kr. Forstår ikke logikken. Hvorfor risikere å ødelegge telefonen din?

Enkelte kopier gjør også din iPhone 4S til en 3GS i hastighet. Du vil tjene mer på å kjøpe en original med en gang, istede for å prøve og feile fler ganger. Noe som KAN resultere i fatale problemer.

- Erfaren telefonreparatør.

Nå kommer du med mange antagelser her. Jeg lurte nettopp på om disse delene på Ali er produsert av OEM som de skriver. Jeg har ikke noe erfaring med Ali. Hvor jeg kan få tak i originale vet jo ikke jeg, hvem man kan stole på
 
Topp