Reklameverdi?

n0stra

Medlem
En ting jeg finner ytterst vanskelig å fastsette er verdien av reklame i diverse fora. Jeg klarer fint å skaffe analyser og oversikt over antall besøkende samt mønster de følger osv men det er det å sette en verdi på dette som er over mitt hode.

De firma som jobber med dette er sikkert ikke interessert i å la disse data komme ut heller forsåvidt, jeg erfarer at webreklame er mye enklere sånn sett.

Hvis man skulle si at man har en 30 kvadratmeters areal på beste plassering på et av norges største kjøpesenter rett ut mot en gedigen parkeringsplass hvor alle som kjører inn samt parkerer kan se denne skjermen samt mens de går bort til inngangen. Altså at hver kan følge denne i opptil flere minutter. Denne vil være skjermbasert slik at man kan skifte innhlold så ofte man vil samt kunne benytte bevegelige budskap og film. I tillegg vet man at det er en snittrafikk på 8500 biler hver dag innom og omsetningen på senteret ligger på 3,2 milliarder samt ligger i nærheten av en by med 150 000 innbyggere og inntil den mest trafikkerte veien, E6.

Er det noen som har noen forslag til undersøkelser, oversikter, bøker, relevante hjemmesider eller annet innenfor slike felt? Dette blir jo ikke direkte webrelatert men reklame er jo forsåvidt reklame uansett og baserer seg på nedslagsfelt, omfavn, synlighet osv.

Synes dette er en interessant problemstilling som ofte kan være alfa og omega i forhold til om en kunde ønsker å gå inn en avtale eller ikke.

Frode

Medlem
Ikke for å kuppe tråden, men sånn helt basic og jeg vet at dette spm har tusen svar, men for en annonse på en nettside, hva er grei pris pr mnd basert på unike brukere/sidevisninger?

Msites Ltd

Livsnyter
Ikke for å kuppe tråden, men sånn helt basic og jeg vet at dette spm har tusen svar, men for en annonse på en nettside, hva er grei pris pr mnd basert på unike brukere/sidevisninger?

Her legger du jo to kriterier til grunn som er umulig å gi ett korrekt svar på!

Både månedspris og unike brukere/sidevisninger!

@n0ostra: Det du spør om er vanskelig å svare på i en enkel liten bloggpost tror jeg. Her er det jo mye som må legges til grunn og så er det bare å gjøre noen utregninger som kan gi deg antatte priser.

Frode

Medlem
Ok, er relativt ny i dette gamet. Men for å selge inn annonser til diverse nettsider, er det greit å vite sånn omtrent hvor lista ligger, for å ikke være for grådig (eller for lite).

Hva syns folk (annonsører) er mest viktig? Unike el. sidevisninger?

Beklager igjen hvis jeg tok over tråden, en mod kan gjerne flytte mitt innlegg i så fall.

Sist redigert:

n0stra

Medlem
Som jeg skrev innledningsvis er det ikke slik at jeg vil ha en fasit, jeg er dog interessert i å skolere meg selv litt samt få hint om hvilke retninger jeg bør bevege meg i for å klare å komme nærmere et svar. Slik det er nå sitter jeg med masse data men jeg mangler "formelen" og de eneste jeg vet som har slike idag er firma som jc dacaux, clearchannel, aviser og media.

Ville det vært ille å si 8500 pr dag (1 krone per besøkende bil) for 11 timer for eksempel på en slik eksponeringsflate. 11 timer vil jo si 1320 stk 30 sekunders spotter pr dag eksempelvis. Isåfall vil jo verdien ligge på ca 2,6 millioner i året.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Mildt sagt et hardt spørsmål du stiller.

Det varierer på veldig mye. Jeg tror også det er ekstremt mye synsing ute å går hos mange av de mindre leverandørene. Men i bunn og grunn, så kommer det i mange tilfeller ned til CPM (Cost-Per-Millenium / Cost per 1000 visning). Når man vet hvor mange visninger man har, så har du en start. Da må du finne ut hvor synlig disse visningene er.

På en motorvei hvor man raser forbi i 100km i timen er en visning ikke like synlig som foran en stor parkeringsplass, i en heis eller andre steder hvor folk står stille og kjeder seg. Ergo varierer dette også prisen.

Så må man se på støyet i markedet. Er det mange andre som sloss om oppmerksomheten på en visning?

Alt dette går det ann å regne seg sånn cirka fram til. F.eks kan man vite at 10.000 biler kjører forbi på en dag og man kan gjennom undersøkelser finne ut at f.eks 6% husker innholdet i annonsen, mens 12% husker senderen bak annonsen. Dette er også tall mange av medieselgerene sitter på.

Når du har denne informasjonen må du se på TCPM, altså hvor mange av disse visningene er i din målgruppe? Da får du en ny TCPM pris.

Man bør forøvrig være forsiktig i å sammenligne CPM mot forskjellige medier. CPM på sampling/prøving/tasting vil være MYE høyere enn f.eks på VG.no. Men til gjengjeld kan konverteringsraten også være desto høyere.

Anbefaler:
http://www.bzzagent.com/downloads/BzzAgent_Paper_One_CPM_of_WOM.pdf

Christian

Medlem
Uten at jeg er noen ekspert på print, så regner jeg med at GRP (Gross Rating Point) vil brukes som måleenehet i en priskalkyle. GRP brukes når man prissetter radioreklame og har tidligere blitt brukt mye i TV (men i Norge er man på vei over til CPM/CPT, tror det var kun TV 2 som brukte GRP i fjor).

For nasjonale medier utgjør 1 GRP i dag rundt 38-39 000 personer.

For så å regne ut hva korrekt GRP-pris er må man nesten ha en del demografi på den som ser reklamen, den faktiske synligheten osv. Ergo, det er ikke noen fasit.

Topp