Reklamasjon spørsmål, hvor lenge skal man vente på retur av varen?

Medlem
Jeg har for tiden 3 reklamasjoner gående, alle ønsker en ny vare og alle har bestilt via Klarna.
(jeg har ikke hatt noen andre reklamasjoner før)

Den første meldte problem ca 10 desember, det var en bil dvd spiller. Siden da har jeg ventet på spilleren for å få den i retur. Han sendte så en ny mail for 3 uker siden om han heller kunne få en annen spiller som kostet 200,- mer, og det var greit for jeg ville bare bli ferdig med saken. Men denne har jeg enda ikke fått.

Så en annen sak, en spiller som ble reklamert på 26 desember, den er heller ikke sendt tilbake enda. Og den tredje saken, en spiller som ble reklamert på 16 januar, ei heller motatt.

Jeg har erstatningene til disse spillerene på lageret men selv etter 2-3 eposter fra min side er disse enda ikke returnert.

Så hvordan bør man forholde seg til dette? Regelverket sier vel noe slikt som at reklamerte varer må returneres innen "rimelig" tid?

Kan jeg sende en "advarsel" om at returen blir henlagt innen 1 mnd om ikke spilleren blir returnert? Eller virker dette veldig firkantet/ulovlig?

Nutz

Med lem
Nå må du skille på angrerett/frist, reklamasjon og garanti.
Mange begreper å forholde seg til her.

Mulig du har en egeninteresse av å ringe dine kunder å få følge opp og få avklart hva som er "greia".
Dumt å opparbeide seg et dårlig ufortjent rykte hvis du er interessert i å betjene disse på beste måte.

Santo

Active Member
Du kan vel ha en frist på reklamasjonssaken, det har jo andre firmaer også, slik som Komplett.no, osv. Der åpner man en retur, får et returnummer, og man har så og så lang tid på seg før returnummeret blir ugyldig.

Men dersom et returnummer blir ugyldig, eller en reklamasjonssak henlegges fra din side, så kan du jo ikke nekte kunden å opprette en ny reklamasjon på det samme produktet om vedkommende plutselig ønsker å få gjort noe med produktet sitt igjen...

Medlem
Nå må du skille på angrerett/frist, reklamasjon og garanti.
Mange begreper å forholde seg til her.

Mulig du har en egeninteresse av å ringe dine kunder å få følge opp og få avklart hva som er "greia".
Dumt å opparbeide seg et dårlig ufortjent rykte hvis du er interessert i å betjene disse på beste måte.

Jeg tror saken er det at ingen av dem vil bruke penger på portoen selv om jeg har sagt til dem at om de legger ved kvittering i pakken og kontonummer så får de portoen tilbakebetalt. Det har ihvertfall den ene kunden sagt til meg indirekte i 3 mailer.
Siden dette er varer som i snitt koster 3-4000 kroner så synes jeg det virker merkelig, men ok.

Jeg hadde håpt det var mulighet for å sette en retur frist på reklamasjonsprodukter
(med godt skjønn) istedenfor slik det er idag, at jeg kan sitte her om 2 år med utgåtte varer bare for å dekke en retur som kanskje ikke kommer.

Nutz

Med lem
Send kunden en ferdig utfylt pakkelapp som han skal klistre på pakka. Problemet løst.
-Men igjen, så er han jo skeptisk til å sende deg varen i retur, da han plutselig sitter igjen uten noe for de tusenlappene.

Sist redigert:
Topp