Regnskapskontor + egen bokføring - tips?

n0stra

Medlem
Etter at vi i selskapet begynner å bli lei av regninger rundt 15-18 000 i måneden føler vi at Visma som vi hittill har benyttet har tatt seg gårdig godt betalt og at mye kan spares inn på.

Eksempelvis tar de 12,50 per kvittering/faktura for bokføring. Noe som blir endel når man har noen nettbutikker også.

Vi holder til i Trøndelag og tar gjerne imot tips til gode og rimelige regnskapsbyrå. Vi har samlet sammen en 5-8 firma som alle er interessert i å samkoordinere dette for å få ned prisen også. Andre tips tas gjerne imot med takk.

n0stra

Medlem
hansson: største delen er ikke nettbutikk i og med at vi holder på med mye annet og de andre firmaene dekker alt fra håndverkertjenester til restaurantbransjen.

spikre: så med andre ord er det forskjell om hvordan man definerer salgene i forhold til hvordan man kan bokføre de?

deejunit

New Member
Om du kjører salg fra en nettbutikk inn via f.eks. paypal e.l. kan det føres på lik linje som kassa-salg. Du trenger derfor ikke én faktura for ett salg - men et bilag for f.eks. hver måned per nettbutikk.

Jeg er i en prosess med å starte opp min egen nettbutikk og fant dette utsagnet interessant. Jeg har ikke så mye peiling på regnskap men hadde inntrykk av at alle salg (selv om det var kontantsalg) genererer en kvittering som dermed må brukes som bilag i regnskapet. Kan man altså slå disse kvitteringene sammen i regnskapet og kun føre ett bilag pr måned?

spikre

peterhamre.no
Jeg er i en prosess med å starte opp min egen nettbutikk og fant dette utsagnet interessant. Jeg har ikke så mye peiling på regnskap men hadde inntrykk av at alle salg (selv om det var kontantsalg) genererer en kvittering som dermed må brukes som bilag i regnskapet. Kan man altså slå disse kvitteringene sammen i regnskapet og kun føre ett bilag pr måned?

Så du mener Ica har et bilag for hver eneste tyggispakke de selger?:)

deejunit

New Member
Så du mener Ica har et bilag for hver eneste tyggispakke de selger?:)

Nei, jeg mener ingenting - akkurat begynt å se såvidt på krav til regnskap og så tungvindt som alt virker så hadde det imidlertid ikke overrasket meg i det hele tatt... :p

svarstad

Medlem
Jeg har drevet nettbutikk i over 2 år, det første året førte jeg regnskapet selv. Men fra januar i år har jeg levert inn alle billag til regnskapskontor. Fakturaene blir bare dyrere og dyrere, bikket 10 000 for mai/juni. Og omsetningen har vært ca det samme hver mnd.

Om jeg har hatt 10 salg en dag så har regnskapskontoret bokført 10 billag, nå har jeg begynt å summere totalt salg pr dag på hver enkelt betalingsmåte.

Kundene kan velge om de vil betale med, visa/mastercard, paypal, klarna faktura og forhåndsbetaling. Jeg burdre kanskje ta bort noen alternativ?

Håper noen har noen gåde råd til hvordan føre regnskap enkelt for nettbutikk.

hansson

Langveisfarende
Hvis du bruker f.eks. Dibs skal det være mulig å bruke omsetningsrapporter derfra for å føre kun 1 bilag per dag. Som et kassaoppgjør i en butikk. Regnskapsførere på Rema 1000 fører ikke hvert salg som 1 transaksjon. Du blir lurt!

svarstad

Medlem
Hei.

Takk for svar.

Bruker dibs, ser at jeg kan skrive ut rapport for hver enkelt dag. Kanskje det er mulig å gjøre noe slikt hos paypal/klarna også??

Kanskje jeg bare skal la kundene få betale med visa/mastercard eller klarna faktura? Vil man miste mange kunder om man bare har et betalingsalternativ?

hansson

Langveisfarende
Paypal har svakheter i forhold til mva og rapportering som holder i Norge, så forhør deg med regnskapsføreren hvordan dere kan løse det. Har du har Visa/mastercard via Dibs trenger du ikke Paypal. Hvis Klarna også fordyrer regnskapsførselen sparer du mer på å kutte det ut enn å fortsette med det og kanskje få et par flere salg i måneden. Men andre her kan si mer enn meg om hva Klarna har å bety for omsetninga.

spikre

peterhamre.no
Hei.

Takk for svar.

Bruker dibs, ser at jeg kan skrive ut rapport for hver enkelt dag. Kanskje det er mulig å gjøre noe slikt hos paypal/klarna også??

Kanskje jeg bare skal la kundene få betale med visa/mastercard eller klarna faktura? Vil man miste mange kunder om man bare har et betalingsalternativ?

Min erfaring er at om du KUN har kortbetaling, vil du ofte merke at folk går gjennom for å bestille, og forventer en form for etterskuddsbetaling (f.eks. oppkrav eller faktura)
- Men om du KUN tilbyr faktura eller oppkrav (må selvfølgelig være gebyrfritt) øker konventeringsraten.

Sitter du hjemme, men har BankID-en på jobb, kommer du ikke langt om det kun er kortbetaling.

Topp