Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskapsføring - trenger litt starthjelp

nilsga

Medlem
Trenger litt newbie-hjelp til å komme i gang med regnskapføring for min nettbutikk.

Caset er:

Jeg handler inn varer fra en utenlandsk leverandør. Denne betales i Euro (som oftest med PayPal), og er uten moms. I etterkant kommer det regning på gebyrer og utlagt moms fra posten. Til slutt ser jeg hva den faktisk kostnaden ble i norske kroner på bankutskriften. Selv er jeg foreløpig ikke momspliktig.

Noen tips til hvordan setter jeg opp dette i regnskapet? Bruker e-conomic som regnskapssystem.
 

nilsga

Medlem
Har søkt litt på nett, og lurer på om følgende fremgangsmåte kan være den riktige:

Innkjøp:

- Bestiller vare fra leverandør i utlandet, betaler med f.eks. PayPal, mottar faktura
- Denne fakturaen består av en varekostander pluss frakt
- Dette føres som leverandørfaktura - en med motkonto varekjøp (4000) og en med motkonto frakt, toll, spedisjon (4060). Momskode 0.
- Når bankutskriften kommer, som viser virkelig sum i NOK, fører jeg en leverandørbetaling. Momskode 0.
- Valutadifferansen føres som finansbilag på konto for valutatap/valutagevinst, motkonto 2400 "Leverandørgjeld" (virker litt rart, men det var et tips jeg fant på nettet).
- Når import-faktura fra posten kommer føres dette som finansbilag mot konto 4060, og utlagt MVA føres i sin helhet på 2710 (inngående MVA, standard sats)

Virker veldig komplisert... Kan det gjøres enklere? Og enda viktigere, er det en riktige måte å gjøre det på?

Salg:

- Oppretter en manuell faktura til kunde, med varelinjer og frakt (hhv utgående salg og frakt). Motkonto kundefordringer.
- Mottar betaling fra kunden. Registrerer kundebetaling, fra kundefordringer til bankkonto.
- Mottar faktura på frakt fra Bring. Føres mot konto 6100, Frakt, toll og spedisjon
 

Britta

stoffdronning
Hei, etter avtale med min regnskapsfører fører jeg også utenlandske regninger i NOK.
På hver faktura skriver jeg faktisk vekselkurs og det er beløpet jeg fører.

Dermed unngår jeg alle disse valuta-greier som bare skaffer rot (spesielt siden jeg er bare en liten nettbutikk ;-)
 
Topp