Regnskapsføring affiliate

madhatter

Medlem
Jeg driver med affiliate og Adsense, og trenger å føre regnskap.

Hvordan skal jeg føre det?
- Hvert salg/hvert klikk som en faktura? (dette er vel mest korrekt ihht. bokføringsloven), men mer krevende.

- Èn faktura som jeg lager (men ikke sender) for min egen del, og fører f.eks. månedelige/ukentlige salg? Kaller den da for 'Affiliatesalg Clickbank Februar' og legger ved transaksjonslisten fra Clickbank. Er vel ikke helt ihht. bokføringsloven, siden salget er mitt når det er solgt (dvs. jeg har en kundefordring som må stå et sted).

- Lage et produkt som jeg kaller for 'Annonsesalg', og lager en faktura for perioden med en linje à la ' Produkt pris'? F.eks. med 500 linjer dersom jeg har 500 salg. Er det stuerent å lage en faktura slik for eget bruk uten å sende den?

Steve Cash

Medlem
En får vel en avregning pr. måned eller uke eller hva det kan være fra selskapene som utbetaler penger, enten pr. e-post eller til nedlasting på en webside? I så fall er det denne som er bokføringsbilaget. Og får en ingen slik avregning så har de for dårlige administrative rutiner.

Edit: Det er ikke riktig å lage en utgående faktura for ditt eget regnskap, men som du ikke sender til kunden/utbetaleren. En årsak til dette er at fakturaer skal motpartsregistreres både hos kunde og leverandør, og ved et eventuelt ettersyn så finnes ikke samme poster på reskontro hos deg og hos den som betaler den penger, det blir feil.

Spørsmålet ditt har vært stilt flere ganger på dette forumet, du kan jo søke litt i tidligere svar. Av og til er det noen som skriver at de lager en faktura de ikke sender, og at regnskapsføreren deres aldri har sagt noe på det. Det er nok mulig, men det blir ikke riktig av den grunn. Regnskapsføreren vet kanskje ikke at fakturaen ikke er sendt, ikke alle regnskapsførere er like godt kjent med regelverket (merkelig nok), noen har det travelt og tenker at det er ikke så farlig bare jobben blir gjort og skatten blir riktig osv.

Sist redigert:

metallian

Medlem
Før opprettet jeg en faktura for utbetalingene og fikk OK fra det fra regnskapsfører (det er selvsagt ingen fasit som SC er inne på da...) men denne kunne jeg selvsagt ved evt forespørsel vise at samkjørte med utbetalingsoversikt fra kunde (aff.selskap).

Siste 2 årene har jeg overlatt føring til regnskapsfører så usikker på hvordan det gjøres nå.

madhatter

Medlem
Ja, jeg får lister når betalingen er klargjort. F.eks. dersom jeg har valgt å få betaling ukentlig, så vil jeg etter den uken ha en liste med affiliatesalg som er inkludert i denne (se bildet).

Så jeg registrerer denne bare som:
K 3200 D 1500 via kundereskontro

og når jeg mottar betalingen:
K 1500 D 1920
K/D agio

da vil vel ikke mine poster på deres leverandørreskontro stemme med de på min kundereskontro? Med mindre jeg legger inn hver postering?

Jeg kan en del regnskap, og har prøvd å søke her tidligere, men det er så mange motstridene svar, så jeg tenkte å få det riktig. :)

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg kan ikke forstå at det ikke skal stemme hvis du bruker ukentlig liste som grunnlag for din bokføring, i dette tilfellet ser det ut til at det er $8408,66 (eller er det for en lengre periode). Og så er det to trekk jeg ikke uten videre vet hva er, den ene er kanskje en provisjon og det andre en refusjon av noe slag, men føringen du foreslår riktig ut. Det ser ut til at det er 299 salg der, i alle fall er det 299 poster, det er ingen grunn til å føre hver post for seg. Hvis de 299 er helt siden du startet så er det jo litt kinkig, men da får du heller skrive ut for den perioden det gjelder og bruke det som bilag.

Avregninger brukes i forskjellige sammenhenger, som drosjesentraler, lastebilsentraler og for bønder som leverer melk, korn, poteter, grønnsaker osv. Det vanlige er å føre en og en avregning, ikke en og en tur eller et og et lass med poteter eller melk, det skal ikke være noen prinsipiell forskjell på føringsmåten i mer gammeldagse næringer og salg via Internett.

Hvis du bruker samme dato som på avregningen, samme nummer hvis det finnes et og skriver den ut som bilag, så skal sporingen fra bilag til rapport være ivaretatt, du fører jo i norske kroner, men du kan gjerne sette antall dollar i kommentarfeltet.

Sist redigert:

madhatter

Medlem
Tusen takk for svar, da ble straks jobben mye lettere ... har gruet meg lenge til å føre hvert salg og lukke alle postene og lete etter den ene som er feil ...:D

Ja det er for en to-ukers periode. Jeg får slike som vedlegg til hver utbetaling. Den ene er refunderte salg, den andre er et standradtrekk for tilbakeholdt salgsprovisjon for å dekke evt. fremtidige tilbakeførte salg.

Jeg kan velge mellom 1 og 2 ukers utbetaling.

De jeg får fra Adsense og CJ er laget over samme lest, så da går vel det for det samme.

Sist redigert:
Topp