Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskaps- og administrasjonskostnader i en liten AS vs ENK

Hei.

Har dere noen erfaring på om hva regnskaps- og administrasjonskostnader blir i et lite* AS sammenlignet med ENK?

*Under 5 millioner kroner imsetning, under 20 millioner kroner i balanse, mindre enn 10 års arbeid.
 
Man har rett til dagpenger, permisjon og slikt med AS, men de er ikke noe jeg er ute etter.

Jeg anbefaler deg å sette deg litt mer inn i de forskjellige selskapsformene, du vil få flere spørsmål, garantert.

@René Munthe Eik her på forumet laget en samletråd for en tid tilbake, ta en titt på den kanskje? https://www.webforumet.no/forum/thr...trenger-du-hjelp-til-drift.30758/#post-227045

Tenk helhet, du kan raskt få store problemer med f.eks. enk.

Hvilke problemer tenker du på?
 
Men det går ikke ut over personlig eiendom hvis bedriften ikke har gjeld (eller har lite gjeld)?

Jeg har lest på fordel og ulempene på AS og ENK.

Blant annet vil AS ha mer administrasjons- og regnskapskostnader.

Men hvor mye forskjell blir det på det på administrasjons- og regnskapskostnader?
 

xdex

Medlem
Men hvor mye forskjell blir det på det på administrasjons- og regnskapskostnader?

Det spørs jo hva du driver med? plutselig skal ha ett par ansatte. Det er umulig å svare på, når vi ikke vet den fulle og hele historien, og hvordan ting forventes å utvikle seg etterhvert.

Det er også forskjellige priser på regnskapsprogram, revisor og alt annet som prises her i verden. Det kan f.eks. være billigere timepris å ha større bedrift, en liten bedrift. Det er en haug av faktorer som spiller inn, derfor jeg ba deg om å sette deg litt mer inn i hva du ser for deg. Da finner du selv ut hvilken løsning som passer deg best. Ikke minst, du finner selv ut av hva som er best, så slipper du å skylde på ett forummedlem den dagen du innser en "feil".
 

nick20000

Member
Han spør etter regnskapskostnader .
Jeg har gjort regnskap selv som enk. Kr 0.
Som AS gjorde jeg også regnskap selv, men fikk en regnskapsfører til å føre regnskapet og lage de rapporter som trengs. Det kom på ca 10000kr.
 
Han spør etter regnskapskostnader .
Jeg har gjort regnskap selv som enk. Kr 0.
Som AS gjorde jeg også regnskap selv, men fikk en regnskapsfører til å føre regnskapet og lage de rapporter som trengs. Det kom på ca 10000kr.

Hva var årsaken til en 10 000 kroners forskjell?
 

nick20000

Member
So
Hva var årsaken til en 10 000 kroners forskjell?
Som ENK kan du føre næringsoppgave selv, det er ikke så fryktelig vanskelig. Som AS må du lage et årsoppgjør i et spesielt format. Det kan også gjøres selv, men jeg visste ihvertfall ikke hvordan jeg skulle gjøre det .

I tillegg så må du betale månedlig betyr for bankkonto for AS, ikke så veldig mye men ikke gratis som med personlig konto i ENK.
 

Transport

New Member
Uansett hva du gjør så vil jeg anbefale deg å holde deg så langt du kan unna Accountor AS. Jeg eier et liten AS med omsetning under 1m i året og minimalt med bilag , kun lønn til meg selv. Jeg skiftet til Accountor i fjor og det var den største tabben jeg har gjort så langt. Jeg avtalte en fast pris med de (trude jeg) . Den prisen var allerede ganske høyt men siden det var en fast pris så gikk jeg for den likevel. Da blir det i hvert fall ingen overaskelser tenkte jeg. Allerede ved første faktura fant jeg ut at denne faste prisen kun var en basis pris for å få lov å være kunden hos de og ha regnskapsprogram disponibelt. Det øyeblikket de måtte løfte en finger for meg så begynte klokken for ''tilleggsarbeid'' å gå. Og finne på tilleggsarbeid viste seg å være en spesialitet for Accountor AS. 12.000 kr måtte jeg ut med første måned. For å sammenligne har jeg nå skiftet til en seriøst regnskapskontor hvor jeg betalte 1800kr den første måned. Og når du så spør hvorfor så mye så finner du ut at den andre spesialiteten til Accountor AS er å kvitte seg med vanskelige spørsmål. Først ble spørsmålene rett og slett ignorert og da jeg satt foten ned så kom de med alt mulig forklaring om hvorfor de var min feil at det ble så dyrt. For eksempel 1 time x 1300kr for purring for manglende bilag. Her var det snakke om 1 kvittering som manglet. De hadde sendt meg en mail om den og jeg hadde sendt den inn umiddelbart og vips. 1300kr tilleggsarbeid. Jeg klarte å rive meg løs fra de i fjor etter å ha betalt over 100.000kr for bare tull. Jeg trude jeg var ferdig med de etter årsskifte men fikk nå igjen en faktura på nærmest 5000kr for februar mens regnskapet mitt er flyttet til min nye regnskapsfører siden 1. januar. Jeg er så lei og forbannet over det hele at jeg rett og slett har mistet all motivasjon til å fortsette med firmaet.
 
Topp