Regnskapet stemmer ikke med bankkonto (ca 2000 kr i differanse)

Rismoen

Medlem
På bankkontoen har jeg ca 2000kr mer enn det regnskapet sier.

Grunnen til dette er at folk har betalt fakturaen/purringen 2 eller flere ganger.

Føler det blir litt dumt å tilbakeføre pengene nå.

Det er sikkert vanlig at regnskapet ikke stemmer 100%, særlig for bedrifter som har flere tusen bilag i året.

Hva gjør man når regnskapet ikke stemmer 100%? Tenkte jeg skulle overføre overskuddet til egenkapital 2015, så det hadde vært fint om alt stemte.

spikre

peterhamre.no
Om "folk" har betalt flere ganger, må du likevel føre dette i regnskapet. Det føres ved å kreditere kundekonten ved innbetalingen. Kunden vil da ha et beløp utestående hos deg (positiv saldo). Til sammenligning er dette en "tilgodelapp" i en butikk, eller et ubrukt gavekort som ikke er over 3 år.
Jeg ville betalt tilbake til de som har dobbeltbetalt - i hvert fall om det ikke var snakk om purring (dårlige betalere kan det tenkes at man ikke har så vondt av...).

Rismoen

Medlem
Greit nok.

La oss si at jeg har gjort dette, men jeg sitter fortsatt med en differanse på 1000 kr.

Jeg vet ikke hva grunnen er.

Hva gjør jeg da? Skal jeg gå igjennom alle bilagene (over 2000) og sjekke om alt stemmer pga 1000 kr?

Er det ikke noe som heter feilmargin?

Steve Cash

Medlem
Skriv ut hovedbok bank pr måned, start med januar. Se om saldo 31/1 bankutdrag stemmer med saldo konto for bank hovedbok 31/1. Og så videre ut over året. Når du finner en måned det ikke stemmer tar du en penn og merker av beløp som er like på bankutdrag og hovedbok. Beløp som ikke går opp til slutt på du finne ut hva du skal gjøre med. Dette kalles avstemming, og du skulle ha gjort det hver måned løpende.

Steve Cash

Medlem
Helt enig med arjoregnskap. Har ikke ikke avstemt i løpet av året så er det stor fare for at differansen skyldes flere beløp.

Bille

Member
... Er det ikke noe som heter feilmargin?

Enig med de enige. Differansen kan skyldes flere beløp, og det gjelder uansett om det hadde vært snakk om bare 1 kr i diff. Altså, du ønsker ikke å ha noen feilmargin i regnskapet ditt - godtar du 1 kr diff, godtar du samtidig at du ikke har full kontroll :)

Topp