Regnskap nettbutikk og div betalingsløsninger

phithor

New Member
Hei,

Driver nettbutikk igjennom mystore med integrasjon mot e-conomic. Holdt på et halvt år men begynte med regnskap først nå når jeg ble MVA-pliktig. Dumt, jeg vet.

Med betaling via Paypal og Klarna kan jeg samle alle de salgene i en faktura med betaling med enten Paypal eller Klarna som min kunde, det har jeg fått med meg. Forutsetter det en betaling i mnd fra Paypal/Klarna?
Jeg ville trodd at for at bankavstemningen skal stemme så skal hver transaksjon med, altså hver gang man tar ut av Paypal kontoen eller får fra Klarna. Må jeg spesifisere varene solgt for hver faktura med de to?

Har i tillegg oppkrav og forskuddsbetaling som jeg da vil fakturere direkte.

Vurderer å gå over til et annet nettbutikksystem etter at året i mystore er omme. Vurderer først og fremst Woocommerce. Hvis noen har noen innsigelser om andre løsninger som er bedre så hadde jeg satt pris på det. Har under 100 varer og 10-20 salg i mnd. Men satser på å vokse videre etter hvert.

I tillegg, jeg fikk inn nye varer av mye større verdi enn det jeg hadde hatt tidligere i August. Gikk dermed kjapt over momsgrensen. Søkte om MVA-registrering, men fikk ikke noe særlig bekreftelse før jeg sjekket i Altinn et par dager senere, og hadde da solgt og fakturert for 10-15000 over grensen. Endret varene til å ha moms først da. Er det OK, innafor? Det er vel ingenting jeg kan gjøre med det i dag?

Takk for alle svar.

Mvh
Mathias

ptomter

Medlem
Første regning

I tillegg, jeg fikk inn nye varer av mye større verdi enn det jeg hadde hatt tidligere i August. Gikk dermed kjapt over momsgrensen. Søkte om MVA-registrering, men fikk ikke noe særlig bekreftelse før jeg sjekket i Altinn et par dager senere, og hadde da solgt og fakturert for 10-15000 over grensen. Endret varene til å ha moms først da. Er det OK, innafor? Det er vel

I forhold til mva. behøver du ikke vente på klarsignal. Reglene er at første regning over 50.000 kroner blir du mva. pliktig på.

La si du har fakturert for 48000 og neste regning er på 2001 da skal det være mva. på den regningen på 2001.

phithor

New Member
Takk for svar, jeg har hørt det før men var usikker på om jeg måtte være i registeret. Skal få bokført de med moms på den måten.

Steve Cash

Medlem
Nei, en kan ikke kreve opp mva før en er registrert, selv om en har solgt for mer enn kr. 50 000. Altinn skriver:
Du kan derimot ikke inkludere merverdiavgift på den aktuelle fakturaen før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er foretatt. En slik registrering kan ta noe tid. I mellomtiden vil dermed omsetningen være merverdiavgiftspliktig, uten at man har lov til å oppgi avgift i fakturaen. Dette kan løses på følgende alternative måter:

1. Fakturaen utstedes uten mva., og det tas forbehold om at mva. vil bli etterfakturert. Når registreringen er gjennomført, sender man en faktura på kun avgiften.
2. Fakturaen utstedes uten mva., og det tas forbehold om at mva. vil bli etterfakturert. Når registreringen er gjennomført, utstedes en kreditnota samtidig som det utstedes ny faktura med spesifisert mva.
3. Det foretas en korrigering i senere faktura med tydelig angivelse av hva som er korrigert.
Kilde: https://www.altinn.no/no/Starte-og-...kt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/

Hvis en derimot har sendt faktura til kunden uten å legge til mva, og heller ikke har tatt forbehold om etterfakturering har en antakelig et problem, i alle fall hvis kunden er forbruker og ikke har rett til mva-fradrag. Det står det ikke noe om, men jeg antar at selgeren i slike tilfeller må svare utgående mva av det en faktisk har fakturert.

Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
@steve cash - mener veldig bestemt å huske flere her inne som har fått høre fra skatteetaten at det faktisk var greit at de sender ut den "kryssefakturaen" ink.mva, mulig det var hvis de allerede var i gang med å søke men ikke hadde fått svaret enda, men de metodene du har lista opp virker jo ihvertfall tryggere, jeg brukte den første selv, syns den virker mest ryddig og ordentlig.

Steve Cash

Medlem
Tja, dette var litt mer liberalt før, da la en i praksis på mva på den første fakturaen som oversteg grensen selv om en ikke var registret, og tok den med i første mva-oppgave når en ble registrert. Slik ble det praktisert "i alle år", uten at jeg har hørt det ble noe bråk av det.

Det strengere prinsippet med registrering først, og så etterfakturering har jeg inntrykk av at har kommet de senere årene. Nå må en også (som regel) legge ved fakturakopier som viser at en faktisk har hatt omseting på minst 50 000, og da vil for tidlig fakturering med mva bli avslørt.

ptomter

Medlem
@steve cash - mener veldig bestemt å huske flere her inne som har fått høre fra skatteetaten at det faktisk var greit at de sender ut den "kryssefakturaen" ink.mva, mulig det var hvis de allerede var i gang med å søke men ikke hadde fått svaret enda, men de metodene du har lista opp virker jo ihvertfall tryggere, jeg brukte den første selv, syns den virker mest ryddig og ordentlig.

Ja jeg er enig med Torstein, det er ihvertfall dette jeg har lært når jeg startet firma at kryssfakturaen og fakturaer etter skal ha mva.

Dette er også den jeg beskjeden jeg har fått fra Skatteetatens telefon nå for noen uker siden når jeg forhørte meg om mitt brors selskap som skulle bli mva. pliktig.

Eneste cluet er jo at mva. skal jo betales, og 50.000 grensen er jo der uansett,:)

ptomter

Medlem
Nesten enig

Nå må en også (som regel) legge ved fakturakopier som viser at en faktisk har hatt omseting på minst 50 000, og da vil for tidlig fakturering med mva bli avslørt.

Jeg registrert mva for firma 2004,2007 og 2009 og alle gangene har ihvertfall jeg måtte legge ved alle fakturakopier den gang, så dette er nok ingen ny ting;)

Steve Cash

Medlem
Uansett så gjelder det at en ikke skal kreve opp mva før en er registrert, jf. link i mitt innlegg over.
Du kan derimot ikke inkludere merverdiavgift på den aktuelle fakturaen før registreringen i Merverdiavgiftsregisteret er foretatt.
Vi må kunne legge til grunn at informasjon fra Altinn og Brønnøysundregistrene gjelder. Hva en har gjort og fått gjennom i enkelttilfeller for noen år siden er ikke så interessant. Jeg har også, som nevnt over, gjort det på den lettvinte måten med bare å starte å fakturere med mva og så registrere meg etterpå, og ikke fått problemer. Men det gjelder altså ikke lenger.

Sist redigert:
Topp