Regnskap i Excel, er det lov?

Ida1410

New Member
Hei! Jeg hjelper faren min med å føre årsregnskap for hans AS bedrift 2014. Hittil har jeg ført dette inn i Excel, fordi det er dette jeg har lært på høgskolen (har hatt finansregnskap og bedriftsøkonomi som valgfag). Nå har jeg kommet over noen forum der det står at å føre regnskap i Excel ikke er lov, og noen forum som sier at det er lov.

Derfor lurer jeg på om noen her med peiling kan fortelle meg om dette er lov eller ikke? Jeg har bokført ut mai måned 2014 og har hittil 188 bilag.

Rismoen

Medlem
Har du mindre enn 300 bilag i året kan du føre regnskapet i Excel.

EDIT: 600 bilag i 2015 ja!

Sist redigert:
Bokføringspliktige med færre enn 600 bilag i regnskapsåret kan bokføre i tekstbehandlings- eller regnearkprogrammer. For andre bokføringspliktige anses det ikke som god bokføringsskikk å bokføre i tekstbehandlings- eller regnearkprogrammer.

Her er betydelig mer utfyllende informasjon fra Regnskapsstiftelsen om bokføring i regneark:
http://www.regnskapsstiftelsen.no/arch/_img/9646683.pdf

Steve Cash

Medlem
Grensen er nå 600 bilag, men det kan være henvsiktsmessig å se litt nærmere på regelverket. Norsk regnskapsstiftelse beskriver bruk av regneark i NBS 6, som gjelder for regnskapår som starter 1. januar 2015 og senere. GBS 14 gjelder for 2014 og tidligere, men prinsippene er mye av de samme. Du finner standardene her http://www.regnskapsstiftelsen.no/d9399060

I et AS skal det utarbeides kvartalsregnskap til styret pluss eventuelt mva annenhver måned (eller årlig). Og en skal lage årsregnskap etter regnskapsloven. Alt dette er (etter min mening) knotete å få til i Excel, så jeg anbefaler uansett et regnskapsprogram, og helst et årsoppgjørsprogem. Det finnes flere å markedet en kan gjøre begge deler i.

Edit: Mens jeg skrev kom Nygård meg i forkjøpet, men jeg lar innlegget mitt stå likevel.

Ida1410

New Member
Okei :) Nå er det bare faren min som er i styret på bedriften da. Jeg har sett på det regnskapsføreren hans i fjor gjorde for 2013 og der kunne jeg ikke finne noe kvartalsregnskap. Må jeg /vi lage det? Har ikke hørt om dette før :)

Fint at det er 600 bilag som gjelder, for det blir over 300.

Steve Cash

Medlem
Ja, så vidt jeg vet har ikke det noe å si. Det virker jo temmelig rart at en skal rapportere til seg selv hvis en har alle rollene: daglig leder, styreleder og 100 prosent eier. Hvis en ikke gjør det kan en i alle fall ikke bli beskyldt for å holde informasjon vekk fra noen hvis en er alene i firmaet.

Men jeg tror regelen om regnskap til styret minst hvert kvartal er der for at i et aksjeselskap er ens eget ansvar begrenset til aksjekapitalen, som kan være så lav som 30 000. Og dermed har en som leder eller styremedlem i selskapet en ekstra plikt til å forvisse seg om at det går bra økonomisk, slik at en ikke utsetter leverandører, långiver mv. for risiko. Så lenge alt går bra er det antakelig ikke noe stort problem, skulle selskapet derimot gå over ende har en antakelig et alvorlig forklaringsproblem overfor bobestyrer og myndigheter hvis en ikke kan legge fra styrereferater som dokumenterer at en har fulgt med på regnskapet.

Sist redigert:
Topp