Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap for newbie - de STORE linjene

Jostein

Medlem
Hei!

Er nærmere enn noen gang å starte opp min egen webshop. Har ikke satt meg så mye inn i den økonmiske delen enda, dog lest litt rundt her på forumet.

Ønsker en liten kjapp innføring i de store linjene i et regnskap. Forteller litt om min butikk som da blir utgangspunktet for rådene..

Egen nettbutikk som selger egenproduserte produkter, produsert i Kina. Det er kun et lite antall produkter (6 stk per dags dato)

Disse produktene blir laget etter mitt design i Kina og sendt til Norge. I første omgang før jeg ser om det er mulig å selge dette har jeg holdt kostnader nede. Bruker da WP med woocommerce,og Paypal som eneste betalingsløsning.

Jeg har da utgifter til webhotell, kjøp av varer og frakt samt frakt fra min nettbutikk til kunde.(har gratis frakt på produktene)

La oss da si at webhotell er på 1000 kr i året. Hvert produkt koster 20 nok (produksjon og frakt). Jeg selger disse for 100 nok inkl moms. (Regner med jeg må selge med moms selv om jeg ikke er mompliktig enda.) Frakt koster 15 kr.

Inntekter blir da 100 kr - 25% moms = 80 kr. Utgifter er da 20 kr for produkt og 15 kr for frakt. Jeg tjener da 45 kr per produkt.

I løpet av et år selger jeg 1000 produkter, og har da tjent 45 000 kr. Er det slik da at jeg må skatte av disse 45 000 kr? Jeg regner med dette, og da tenker jeg på at mange leier kjelleren sin som lager/kontor. fornuftig leie vil kanskje være 3000kr/mnd i Oslo. Er det da slik at min gevinst da i løpet av året da kun blir 45 000 kr - (12*4000kr) = 9000 kr - som jeg da må skatte av?

Tror vi starter med dette, så kan vi ta caset litt videre med momspliktig og annet om noen vil hjelpe meg.. :)

På forhånd takk!
 

Steve Cash

Medlem
1. Du skal ikke fakturere med mva når du ikke er mva-registrert. Grensen er omsetning på kr 50 000 i løpet av en tolvmåneders periode, altså ikke nødvendigvis kalenderåret.

2. Hvis inntekter minus kostnader blir 45 000 så er det beløpet du skal skatte av ja.

3. Hvis dette er et enkeltpersonforetak kan du ikke leie av deg selv til markedspris, du kan bare trekke et beskjedent beløp hvis du har et rom som er avsatt til bare næring, for tiden 1600 kroner pr. år. Hvis du har et (aksje)selskap kan du leie av deg selv til markedspris, men hvis dette er et rom inne i din egen bolig, uten egen inngang, så vil markedsprisen bli ganske lav.

Dette var kort oppsummert uten mange detaljer, men disse tingene vil du finne mer om hvis du søker litt i forumet.
 

Jostein

Medlem
Hei! Takk for svar! Jeg vet det står mye om dette på forumet, men må da ofte vite hva man skal se etter.. Bare et par avklaringer:

Pkt.1 - Frem til jeg omsetter for mer enn 50 000 kr så betaler ikke kunden moms? Vil det si at dersom jeg selger for mindre enn 50 000 kr i året så vil jeg dersom jeg selger produktet for 100 kr, da sitte igjen med 100 kr - (20kr - 15kr) = 65 kr? Moms it`s a bitch! Forklar det gjerne med litt teskje.. :)

Pkt.2 - Regnskapsmessig - holder det å lage et regnskap i excel månedlig f.eks med alle utgifter/inntekter? Må hvert kjøp spesifiseres, eller kan man skrive at solgt 15 stk denne mnd.

Takker! :)
 
A

aabbcc

Guest
1. Jepp. Selger du for under 50.000 i året trenger du ikke tenke på moms. En fordel om du har privatkunder.

2. Alt må spesifiseres, med bilag (fakturaer eller kvitteringer) for alle inntekter og utgifter.

Hvis du leier ut næringseiendom så må du vel antagelig skatte av inntektene for leien, så jeg tror vinningen fort går opp i spinningen. Det er en ting noen fort kan lure på hos skatteetaten også, så jeg ville sjekket opp det litt nøyere før jeg satt i gang med noe slikt.

Regnskapsfører koster litt, men man kan lære en del av å ha det også, så det er kanskje verdt 10.000 i året i starten. Og dersom du får litt omsetning så er det bedre å bruke tid på å få inn inntekter enn å sitte med regnskapet.

aabbcc
 

Jostein

Medlem
Gode bøker på norsk om økonomi og netthandel?

Noen som kan anbefale noen bøker som gir en innføring i det veldig mange driver med her på forumet, enkelmannsforetak og netthandel?

Har søkt litt rundt dette, men finner ikke noe. Kunne tenkt meg en bok som gir innføring i det å starte opp en egen liten nettbutikk eller annen business - rettet mot newbies!

Kanskje det hadde vært en ide for noen her å laget en slik bok, det er tydeligvis behov for dette.. :)

Ellers er en bok om litt praktisk økonomi og regnskap noe jeg kunne tenkt meg å leset litt mer om.

All info kan man finne på nett, men man må lese litt her og der. Også er de tjo en del man ikke vet om at man må vite, og da er det jo vanskelig å lete etter det..

På forhånd takk!
 

Jostein

Medlem
1. Jepp. Selger du for under 50.000 i året trenger du ikke tenke på moms. En fordel om du har privatkunder.

Bare for å være helt sikkert. Beklager om jeg virker dum, men har liten erfaring med regnskap og mva.

La oss si at jeg kjøper tyggispakker i norge for 10 kr stk. Jeg betaler da 8 kr pluss moms til denne mannen da han omsetter for mer enn 50k i året. Jeg selger tyggisen i min nettbutikk for 20 kr pakken. Siden jeg ikke omsetter for 50k i året, så er min nettbutikk pris uten mva? Kan jeg skrive at den er ink moms, ser mer proff ut da, og alle priser til private skal vel være ink moms? For privatkunder er jo det ikke så farlig, de bryr seg vel ikke så mye. Så det betyr grovt sett at jeg tjener 10 kr for hver pakke. Rett i lomma, ingen mva som må betales. Den dagen tyggis på nett tar helt av og jeg passerer 50 k i året, må jeg da enten ta 20 kr ink moms, eller legge på moms på de 20. La oss si at jeg selger til samme pris. Det vil da si at jeg da tjener mindre da jeg må betale moms på de 20 kr før jeg sitter igjen med?
På den andre siden ville jeg vel da fått igjen mva for innkjøpsprisen.

Som du skriver er det lønnsomt til private, som også er mine kunder. Jeg vil da med andre ord tjene litt mindre etter 50k da mva jeg får igjen på 10 kr innkjøp er mindre enn det jeg må betale for de 20kr jeg selger for..

Takk! ;-)
 

Steve Cash

Medlem
1. Du kan ikke skrive inklusiv merverdiavgift så lenge du ikke er merverdiavgiftsregistrert, det er dirkete ulovlig. Enten skriver du ingenting om det, eller så opplyser du at du ikke er mva-registrert (på et ikke alt for synlig sted). Fakturaer/salgsbilag må i alle fall vise at det ikke er beregnet mva.

2. Det er i og for riktig at hvis du ikke har noen andre kostnader av betydning enn varekjøp, og klarer å ta samme salgspris som konkurrenter som er mva-registrert tar inklusiv mva, så vil du tjene mer ved ikke å være registret. I ditt eksempel 20-10=10 i stedet for 16-8=8. På den annen side får du ikke fradrag for mva på andre anskaffelser, som PC, webhotell, regnskapsføring, kontorrekvisita, porto osv. osv.

Hvis du derimot skal selge til næringsdrivende vil de aldri finne seg i å betale 20 mva-fritt hvis konkurrentene tar 20 inklusiv mva, altså 16 uten mva.
 

Jostein

Medlem
Supert! Takk for å mate det inn.. :) Er litt nye ting å tenke på, har hatt fokus en stund på design og andre praktiske ting. Så dette må også læres, og er glad for et forum der de dummeste spørsmål stilles, og få seriøse svar!
 
Topp