Regnskap for ENK (ikke MVA-pliktig)

TorsteinO

Art Director & grunder
fakturaene er det viktig at er gjort ordentlig/korrekt (og det er veldig enkelt å gjøre det riktig med f.ex. conta-faktura, som også er helt gratis), men så lenge du ikke prøver deg på noe snusk, og du har med korrekte inntekter og utgifter, så du skatter av riktig overskudd og betaler inn rett mengde mva, så kommer ingen til å henge deg for om du ikke bruker korrekte kontoplaner og kredit/debet osv.

Steve Cash

Medlem
En blir nok ikke hengt, men det er brudd på bokføringsloven og bokføringenforskriften å ikke føre regnskap på riktig måte. Hvilke konsekvenser det får hvis en blir tatt for ikke å ha først regnskap så lenge riktig skatt er betalt vil jeg ikke spekulere på, men jeg anbefaler sterkt å bringe dette i orden. Folk blir av og til dømt for slike forhold, men det er kanskje, som TorsteinO antyder, i forbindelse med at skatt og avgift heller ikke er betalt.

Så lenge en overstiger grensene for hva som kan tas med direkte på selvangivelsen uten regnskap, og det er kun kr 50 000, så er det ingen forenklet regnskapslikt selv om en har få bilag. Hvis en ikke ønsker å bruke tid på å sette deg inn i hvordan dette gjøres, anbefaler jeg sterkt å kontakte en regnskapsfører.

Sist redigert:

Tony J

Alle skal få
Et spørsmål i forhold til regnskap. Dersom jeg mottar jevnlige fakturaer for tjenester utført i utlandet av et og samme firma, og jeg ser at de fører nummerering av fakturaer feil o.l, hva slags plikter har jeg å følge opp annet enn at summen oppført er hva som er avtalt for betaling av tjenesten? Som jeg har forstått det er det KUN fakturaer JEG fakturerer som må ha en stigende nummerering. Mvh Tony

hansson

Langveisfarende
Hvis du får to fakturaer med likt nummer bør du reagere. Eller hvis det kommer en med lavere nummer enn sist. Men ellers er det umulig for deg å legge deg bort i dette. I teorien kan utlandet ha andre regler. Skatteetaten vil nok bry seg mer om norske fakturaer, både dine egne og andres.

Topp