Regler ved egne affiliateprogram

kongen

kongemedlem
Spørsmål angående egne affiliateprogram:

1) Hvordan er reglene for rapportering av "lønn" til affiliates ved egne affiliateprogram? TD rapporterer inntektene mine til skatteetaten. Så dette må vel kanskje gjøres?
2) Kommer det arbeidsgiveravgift oppe på dette som man må betale?
3) Etter utbetaling av "lønn" til affiliates, må man også betale 25% mva disse beløpene til staten?

Kanskje TD folkene kan komme med noen gode svar her...

Tonny Kluften

Administrator
1. Du betaler ikke ut lønn, du betaler ut provisjon. Det finnes ingen regler, du bestemmer hva du vil rapportere med hensyn til affiliateprogram.
2. Nei, det kommer ikke arbeidsgiveravgift på toppen når den som mottar provisjonen ikke er ansatt hos deg.
3. Du betaler ikke ut lønn, du betaler ut provisjon. Nei du betaler ikke MVA til staten. Du betaler 25% MVA til affiliaten hvis han er MVA registrert.

kongen

kongemedlem
1. Du betaler ikke ut lønn, du betaler ut provisjon. Det finnes ingen regler, du bestemmer hva du vil rapportere med hensyn til affiliateprogram.
2. Nei, det kommer ikke arbeidsgiveravgift på toppen når den som mottar provisjonen ikke er ansatt hos deg.
3. Du betaler ikke ut lønn, du betaler ut provisjon. Nei du betaler ikke MVA til staten. Du betaler 25% MVA til affiliaten hvis han er MVA registrert.

Takk:) Dette vil gjøre det mye enkler å starte eget affiliateprogram enn jeg trodde.

Mats@TD

Medlem
Affiliateutbetalinger fra TradeDoubler rapporteres med koden 401 - Næringsinntekt.

Du skal være en smule forsiktig med tanke på hvordan du rapporterer inn dette, da du raskt kan bli krevd for arbeidsgiveravgift. Hør med din regnskapsfører/revisor om hva som er best.

Kassimaja

Geocacher
Mads: Blir dette rapportert når det skjer en utbetaling eller rapporterer dere også beløp som ikke er betalt ut?

Mats@TD

Medlem
Etter hva jeg vet kun når det skjer en utbetaling, men dette gjøres i Sverige så jeg er ikke 110% sikker på det.

Tidligere har inntekter fra TradeDoubler kommet rett inn på selvangivelsen til affiliates som er registrert som privatpersoner, men i år har Skatteetaten sendt ut selvangivelse for næringsdrivende til alle som har tatt ut inntekter fra TradeDoubler.

Mats@TD

Medlem
Hvorfor sender TD rapporter til skattedirektoratet?

Vi betaler ut flere millioner hver eneste måned til norske affiliates. Disse beløpene er vi pliktige til å rapportere inn til Skatteetaten, både med tanke på våre egne regnskap og med tanke på skattelegging og informasjonsplikt overfor Skatteetaten. Vi kan ikke betale ut til privatpersoner uten å rapportere dette.

Beløp som er opptjent i TradeDoubler i andre land rapporteres etter hva jeg vet ikke inn.

Topp