Regler med stillbilde!

Martin R

Medlem
Hei,

Er det lov til å bruke utklippsverktøy og klippe og lime inn på egen side?
Vis jeg for eksempel ser en youtube video kan jeg ta et bilde og legge den inn på siden?
bare jeg skriver stillbilde (youtube) under bildet?

Sånn som dette: Dagens slemmeste spøk? - Side3

- Martin

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nei, du kan ikke det.
Du har rett til å sitere, så hvis det er nødvendig eller tydeliggjør det du beskriver i din tekst, så er det lov, men ikke som illustrasjon.

Det gjelder noen andre regler når det er skolearbeid, men publiserer du skolearbeid er det ikke ren skolearbeid lenger.

TorsteinO

Art Director & grunder
Nja. Hvis artikkelen handler om videoen, og du viser videoen der, så vil jeg vel egentlig tro at det er innenfor via sitatretten. Det er vel imidlertid egentlig ikke youtube som skal krediteres, men enten brukeren som har lastet det opp til youtube eller aller helst den som har produsert innholdet, f.ex kunne side3 ha gjort krediteringen slik:
bilde: fra videoen, LG/youtube

n0stra

Medlem
Sitatretten er jo i likhet med mange andre lover veldig åpen for tolkning. Stort sett er presedens at man dømmer basert på om man har handlet i god eller ond tro. Som nevnt under - hvis målet er å konkurrere direkte mot innehaveren av opphavsretten vil man lett tape en evt konflikt på området. Om det motsatte er tilfellet eller det finnes usikkerhet vil man mest sannsynlig gå fri for evt reaksjon. Å benytte stillbilder fra videoer publisert på Youtube vil mest sannsynligvis være i eierens interesse da h*n selv har publisert og ønsker oppmerksomhet. I tilfellet med TV2 er spørsmålet om du selv skal levere nyheter som direkte konkurrerer med tv2. Om det er et scoop TV2 selv har vil jeg si at du da bryter reglene - men om det omhandler et program TV2 selv aktivt ønsker omtale av som igjen gir de høyere seertall blir saken en annen.

Sitatretten er en avgrensning av opphavsretten, som gir rett til å sitere fra et verk som er opphavsrettslig beskyttet, uten å innhente samtykke fra rettighetshaver først. Et sitat er en mindre del av et åndsverk eller kunstnerisk prestasjon, gjengitt i en sammenheng. Sammenhengen sitatet settes inn i kalles det siterende verket, og dette verket må som utgangspunkt ha selvstendig verkshøyde for at sitatet skal være lovlig.

For at et sitat skal være lovlig er det en betingelse at verket er «offentliggjort», og siteringen må skje «i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger», jf. Åndsverkloven § 22. Hva som skal til for at et verk er offentliggjort defineres i lovens § 8, og hovedregelen er at opphavsmannen må ha gjort verket «tilgjengelig for allmennheten», jf. nærmere definisjonen i § 2 andre ledd. Det er opp til domstolene gjennom rettspraksis å definere hva som til enhver tid ligger i uttykkene «god skikk» og «...formålet betinger».

Det vanligste området for sitering er gjengivelse av utdrag fra en tekst. Også andre typer verk kan imidlertid siteres. Sampling av musikk, og utsnitt fra film er således også en type sitat.

I kravet om god skikk ligger ellers at sitatretten aldri må utøves i økonomisk konkurranse med opphavsmannen, noe som gjelder generelt for alle lovens såkalte «låneregler».

I alle tilfeller er det et krav at rettighetshaver til verket navngis, at kilden angis, samt at respektretten overholdes, se nærmere lovens § 3 og artikkelen om ideelle rettigheter. Dette er en av grunnene til at sitat av bilder er problematisk.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Synes det var godt skrevet, bedre enn innlegget mitt som kan tolkes feil.
Et forsøk på et eksempel:

I en tekst som handler om en analyse av Vincent Van Gogh's solblomster, så kunne du f.eks. sammenligne de forskjellige maleriene hans. I steden for å måtte beskrive forskjellen mellom to av de KUN med hjelp av tekst, ville det vært mye bedre å vise (biter av) de. Her tydeliggjør altså bildet teksten din.

Det blir altså feil å skrive om det samme som TV2 skriver om, men du kunnet skrive en artikkel om hvordan/hva TV2 publiserer, men det kommer nok godt fram i n0stra sitt innlegg. Han skriver f.eks. om det å konkurrere, bl.a.:
.. Om det er et scoop TV2 selv har vil jeg si at du da bryter reglene ..

Atian

Medlem
Et generelt tips:
Med mindre du driver en nettside med nyheter og/eller journlistisk innhold/vinkling, så vil jeg ikke anbefale deg å benytte deg av "sitatretten".

Har du en nettside, hvor du utelukkende benytter deg av sitatretten for egen vinning, uten at stoffet er direkte relevant for din tjeneste, svekkes også sitatretten om du skulle bli utsatt for krav om betaling for bruk av andres opphavsrett.

Man bør for eksempel ikke opprette en reiseguide med formål å tjene penger på lenker, og utelukkende hente nyheter fra andre nettsider og henvise til sitatretten. Sitatretten krever også at mange tilfeller at sitatet bør pakkes inn i en selvstendig sak som forsvarer ditt bruk av sitatretten.

Vel... Noen tips fra en som tidligere har jobbet for mediebyrå...

Topp