Rar tekst i wordpress.

knippsen

Medlem
Prøver å legge inn tekst som jeg har kjøpt fra en polakk inn i en side i wordpress, men når jeg poster innlegget så blir teksten uleselig med masse spørsmålstegn o.l.. Den ser fin ut når jeg leser leksten i notepad og i word. Det er først når jeg publiserer en post i wp at teksten blir rar. Se bilde under. Noen som vet hva problemet kan være?

Vedlegg

• Skjermbilde 2012-08-12 kl. 23.41.11.png
    Skjermbilde 2012-08-12 kl. 23.41.11.png
    27,9 KB · Sett: 27

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Hvis den ser fin ut i Notepad, er det vel bare å kopiere teksten derfra for å fjerne alle formateringer. Lim inn via HTML i Wordpress.

knippsen

Medlem
Problemet er at jeg "vasker" teksten i notepad, eller retter sagt i "textedit" som er mac sin versjon av notepad. Selv om teksten ser fin ut i notepad, så er det tydeligvis noe feil der også, for når jeg kjører "tale" på teksten, så høres det helt rart ut.

Synes detter er veldig rart, for teksten ser helt normal ut, også når jeg kopierer inn innlegget i tekst-editoren i wordpress men når jeg poster innlegget så blir teksten helt uleselig.

Et googlesøk gir meg ikke et fornuftig svar heller.

knippsen

Medlem
Jepp, den har prøvd både "richtext" og "plaintext" modus, nå prøvde jeg faktisk å åpne samme tekst i notepad her på jobben, og da så teksten helt merkelig ut. Teksten er skrevet på engelsk.

Det virker som om det ligger en koding i teksten selv om den ikke synes i "textedit" eller word.

Merkligste jeg har vært borti på en stund.

Hvis noen vil ta en titt på en av .txt. filene og sjekke den hos seg så se vedlegget under.

Vedlegg

• 1.txt
    3,3 KB · Sett: 5
Sist redigert:

knippsen

Medlem
Hmm.. I hvilket tekst-program åpnet du det? Da kan det være wordpress-themet mitt som er problemet. I følge forfatter er teksten i UTF-8 format, og det er vel ganske standard. Jaja, får gjøre litt mer feilsøking. Takk for at du sjekket ihvertfall!

Sist redigert:

knippsen

Medlem
Løsning på denne: Var feil på databasen som ikke var innstilt på "UTF-8 character set", noe som skal være standard.

Løsningen ble å innstallere en wp-plugin som heter UTF-8 Database Converter, denne fikset biffen.

knippsen

Medlem
Var databasen tilfeldigvis satt til latin1_swedish_ci? Og har du brukt fantastico til installasjonen? Det var nemlig det som var standarden for wordpress tidligere (er noen år siden), og jeg har lagt merke til at fantastico setter opp med det i stedet for utf-8

Correcto!

Topp