QR-koder på visittkort?

hansson

Langveisfarende
Hvor mange telefoner har egentlig innebygd støtte for QR-scanning? Og hvor mange av telefonbrukerne som ikke har en slik ferdig løsning gidder å installere en egen app for å kunne scanne en kode f.eks. maks en gang i uka? Jeg tipper QR er utdøende. Hvis det ikke kommer en dagligvarebutikkjede e.l. over hele landet som ikke har varene utstilt men bruker bilder med QR-koder i stedet. Hvis noe sånt hadde blitt en suksess ville folk hatt en QR-leser på telefonen uansett, og fenomenet ville spredt seg. Tror vi kan si ganske sikkert at 50% av befolkningen, altså kvinner, ikke kommer til å installere QR-lesere på telefoner der det ikke finnes fra før.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg tipper at det tar litt tid før alle har funnet ut hva det kan brukes til (og det betyr nok ikke å ha det på en plakat og tro det fungerer). Offline->online koblingen for latsabber er fint, men da skal siden jammen være optimalisert for mobil-bruk og.
Men det er kjekt for spesifikke tilbud, sporing, sertifisering, og dyp-lenking.

Jeg kjøpte f.eks. akkurat en tur/retur billett fra NSB. Kunne godt hatt QR-koden på skjermen for å få det inn i mobilen, men nå må jeg laste ned NSB-appen for å slippe hente billetten.

På visittkort er det nok fint - på baksiden.

Jeg kjører for øyeblikket en liten test: registrerte 5r.no med URL-forwarding; har klistret QR-koder noen plasser der det ville vært naturlig å hatt, med forward til den aktuelle nettsiden; selve 'klikk' blir registrert, slik at jeg får målt hvor mye QR-koder blir følgt.
De som eier plakaten merker forsåvidt ikke så mye av dette (litt mindre typeins og forwards fra 5r.no i stedenfor).
Kommer nok til å utvide testen framover men er dårlig til å huske og sette opp QR-koder :§

Et kjapt søk på google play etter qr viser at de 3 øverste har 10 millioner + nedlastinger, 1 million, og halv million på mange av programmene nedover. Umulig å si hvor mange norske nedlastinger men jeg tror dere undervurderer bruken.

Personlig legger jeg til kontaktinformasjon som qr kode på en del flyers siden jeg selv hadde brukt koden i stedenfor å lagre nummeret manuelt.

TorsteinO

Art Director & grunder
Fakta er at det funker veldig dårlig, har sett tall på dette mange ganger. Jeg hadde f.ex. en kunde som ville bruke det på noen flyere på en konkurranse i høst, og av et par tusen besøkende kunne jeg telle antallet som hadde brukt qr-koden på fingrene (sendte disse via en egen adresse for å få statistikk).

Husk også at 10 mill nedlastinger er fint lite når vi snakker om mange hundre millioner brukere fordelt over hele verden.

QR riktig brukt til riktig bruk kan være flott, men det er såpass få som bruker det, og det er så mye idiotisk bruk av det, at det er helt tragisk, spesielt endel i reklame. På visittkort og steder der du kan regne med at folk står stille en stund, og der folk virkelig har en grunn til å ville bruke det.

For å gi veibeskrivelser rett på mobilen, og på visittkort og sånt for å laste inn vcards - flott. Men til veldig mye annet der det brukes i hytt og pine - totalt bortkasta.

Bjørnar

Gründer
Jeg tror QR, kanskje ikke i nåværende form, men senere - vil bli godt brukt. Vi trenger en enkel måte å sjekke info osv.

Dyreparken har en QR-sak ved hver attraksjon / dyr, hvor man kan scanne og få opp relevant informasjon om dyrene osv. I slike settinger blir det slutt på papir, lamineringer som ikke holder osv. Det blir rett og slett billigere, mer miljøvennlig og lettere å oppdatere over tid.

På den annen side, QR-kode på baksiden av en buss, som jeg har sett flere ganger - det skal jæskla mye til for å få scanna den i fart...

looper

Medlem
Visittkort med NFC er veien å gå har jeg hørt ;) Litt mindre hassle enn qrkoder men det tar nok litt tid før alle har det.

Topp