Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Purring og renter/purregebyr

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Til nå har jeg hatt svært små tap på det jeg driver med. Jeg har fakturert mindre beløp for domenavn og webhotell. Disse blir betalt greit, selv om noen har trengt en purring eller to.

Nå gjør jeg mye prosjektprogrammering, og da blir beløpene gjerne endel større. Iom. at det tidligere har vært mindre beløp, så har jeg ikke brydd meg om å ta rente på purring, men når hovedstol blir på flere tusen kan dette være aktuelt.

Jeg er ikke så mye ute etter å tjene penger på selve rentene, men "oppmuntre" til at utestående blir betalt. En ting jeg har lurt på er f.eks. hva man skal gjøre hvis kunden etter purring betaler opprinnelig faktura, men ikke rentebeløpet. Kundens konto blir da stående med et ikke utlignet rentebeløp.

Et dette noe man fortsetter å purre på, eller skriver en kreditnota på for å få kontoen i null? Jeg ønsker jo å ha et godt forhold til kundene, men kan selvfølgelig ikke leve med kredittid langt utover forfall. Ei heller ønsker jeg flere kundekontoer med utestående småbeløp.

Har noen anbefalinger eller erfaring de kan dele om dette?
 

hansson

Langveisfarende
Er fakturaene dine tydelig merket med "purregebyr/renter påløper"? Det går kanskje an å gjøre denne linja litt tydeligere eller gjenta dette budskapet i et meldingsfelt høyt på fakturaen.

Hvis du vil oppmuntre kan du gi en rabatt på prisen ved kjapt oppgjør, f.eks. 9000 før 10.10, kr 9400 etter 10.10. Betaler de ikke innen 15.10 (f.eks.) som var forfallsdato blir det purregebyr og renter. I tillegg til at du bør begynne å ta deler av betalingen på forskudd kan du også kontraktsfeste at "betaling innen 5 dager fra fakturadato utløser en rabatt på X%/XX kroner. Ingen rabatt for betaling etter denne datoen." Rabatten baker du naturligvis inn i tilbudet.

Betaler de ikke gebyr/renter kan du lage ny faktura på det, skrive av som tap eller legge det elegant på neste faktura til samme kunde. Skrev en sak her om å kreve inn småbeløp.
 
Sist redigert:
Topp