Til nå har jeg hatt svært små tap på det jeg driver med. Jeg har fakturert mindre beløp for domenavn og webhotell. Disse blir betalt greit, selv om noen har trengt en purring eller to.
Nå gjør jeg mye prosjektprogrammering, og da blir beløpene gjerne endel større. Iom. at det tidligere har vært mindre beløp, så har jeg ikke brydd meg om å ta rente på purring, men når hovedstol blir på flere tusen kan dette være aktuelt.
Jeg er ikke så mye ute etter å tjene penger på selve rentene, men "oppmuntre" til at utestående blir betalt. En ting jeg har lurt på er f.eks. hva man skal gjøre hvis kunden etter purring betaler opprinnelig faktura, men ikke rentebeløpet. Kundens konto blir da stående med et ikke utlignet rentebeløp.
Et dette noe man fortsetter å purre på, eller skriver en kreditnota på for å få kontoen i null? Jeg ønsker jo å ha et godt forhold til kundene, men kan selvfølgelig ikke leve med kredittid langt utover forfall. Ei heller ønsker jeg flere kundekontoer med utestående småbeløp.
Har noen anbefalinger eller erfaring de kan dele om dette?
Nå gjør jeg mye prosjektprogrammering, og da blir beløpene gjerne endel større. Iom. at det tidligere har vært mindre beløp, så har jeg ikke brydd meg om å ta rente på purring, men når hovedstol blir på flere tusen kan dette være aktuelt.
Jeg er ikke så mye ute etter å tjene penger på selve rentene, men "oppmuntre" til at utestående blir betalt. En ting jeg har lurt på er f.eks. hva man skal gjøre hvis kunden etter purring betaler opprinnelig faktura, men ikke rentebeløpet. Kundens konto blir da stående med et ikke utlignet rentebeløp.
Et dette noe man fortsetter å purre på, eller skriver en kreditnota på for å få kontoen i null? Jeg ønsker jo å ha et godt forhold til kundene, men kan selvfølgelig ikke leve med kredittid langt utover forfall. Ei heller ønsker jeg flere kundekontoer med utestående småbeløp.
Har noen anbefalinger eller erfaring de kan dele om dette?