Prosentregning kan tydeligvis være vanskelig

TorsteinO

Art Director & grunder
nja, den utdannelsen hennes er jo ikke akkurat noe å rope hurra for:

Hun ble diplomøkonom ved Norges Handelshøyskole i 1992. Dette var en to-årig deltidsutdanning som tidligere ble tilbudt ved Norges Handelshøyskoles kursvirksomhet (NHHK) i Oslo.

En to-årig deltidsutdannelse... jadda, da tilsvarer det vel noe sånt som ett normalt år. Da har JEG nesten like mye økonomi & liknende fag.

eplebiten

Medlem
arbeidsgiveravgiften varierer vel fra fylke til fylke såvidt jeg husker, så at den er 14,5% der han bor kan sikkert stemme.

1. Arbeidsgiveravgiften er 14,1%. Så jeg forstår ikke hvor personen får 14,5% fra.

2. Denne avgiften betales heller ikke av ham, og dermed kan han ikke ta med avgiften når han regner ut hvor mye av inntekten hans som går til skatter og avgifter.

3. Han kan ikke prosentregning, og benektet at han tok feil i regnestykket sitt når flere med høy utdannelse innen området motsa ham.

Et annet moment jeg la merke til blant noen kommentarer på VG var de som ikke kunne prosentregning, og i tillegg hevdet at Gjems-Onstad ikke visste hva han snakket om. Nå hadde jeg G-O selv som foreleser for mange år siden, og jeg vil ikke akkurat si at han ikke vet hva han snakker om.

Det er skremmende at så mange ikke har kunnskapen om et tema, men klarer likevel å tro at de vet hva de snakker om. Jeg tror at en del mennesker burde sett sine begrensninger, og latt være å delta i noen diskusjoner inntil de har opparbeidet kunnskap om emnet. Dette gjelder selvfølgelig meg selv også, og jeg vil svært sjeldent gå inn i diskusjoner hvor jeg ikke har kunnskap.

picxx

WF 09
Prosentregning er no' dritt. Jeg kommer aldri lengre enn til 96% uansett jeg :D

TorsteinO

Art Director & grunder
1. Arbeidsgiveravgiften er 14,1%. Så jeg forstår ikke hvor personen får 14,5% fra.

Arbeidsgiveravgiften er IKKE 14,1% overalt nei, og selv om den heller ikke ser ut til å være 14,5% noe sted, så syns jeg ikke å huske 0,4% feil i farta er så fordømt galt:
Skatteetaten - Arbeidsgiveravgift

Men nei, fyren kan jo absolutt ikke regne samme hva, men det har jeg for lenge siden sluttet å forvente av FrP-tilhengere (eller -politikere)...

kongen

kongemedlem
Det er mye skatter og avgifter privatpersoner må betale; inntektsskatt, toppskatt, formueskatt, eiendomsskatt, moms, dokumentavgift/tinglysning på kjøp av bolig/eiendom, arveavgift, avgifter på bil/bensin, miljøavgift ved kjøp av brunevarer/hvitevarer/småelektrisk, innflasjon, og masse andre småavgifter vi ikke tenker over, ala sukkeravgift osv.

Tilsammen utgjør disse langt over halve lønnen din.

Men... I praksis er det da ingen som betaler 25 % moms av nettoinntekten sin. Går ut fra at de fleste forsøker å spare litt penger, men selv om man bruker opp hele inntekten sin: det øyeblikket man kjøper seg noe å spise som ikke inntas på restaurant, eller benytter seg av kollektivtrafikk, eller man kjøper en bok, betaler man mindre enn 25 % moms. Og særlig dette med mat pleier vel å utgjøre en ganske stor del av forbruket.

I tillegg til at disse folka ikke kan matte for fem flate øre, så klart. Det blir litt som da Platekompaniet hadde "momsfrie dager": 23 kroner rabatt på alt.

TorsteinO

Art Director & grunder
@olaf: og boligutgifter, nix moms der (dvs - NOE blir det jo, via utgifter til vaktmester/måking/et.c. - men det utgjør så lite at det blir meningsløst å ta det med. Formueskatt og eiendomsskatt er også i praksis fint lite for de aller aller fleste.

@kongen: tror nok det regnestykket ditt stopper opp et stykke før "langt over halve lønna". Der er få som kjøper bolig så ofte at dokumentavgifter og tinglysing blir en stor utgift i lengden.

peterandrej

pensjonert moderator
og bensin nutz, ikke glem bensin, må jo ha billig bensin så man kan kjøre til sverige for å handle. Og campingvogner.

Men dømt etter bildene av nordmenn fra Strømstad hver påske: Utgifter til bekledning på overkroppen ansees ikke nødvendig.

Spare der man kan :)

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
På den andre siden skyver staten sykt med administrasjon rundt mva og lignende bort over til de som driver for seg selv. Har du ENK så er du statens bitch.
Det tar meg minst en 40 timer i året å foreta all den administrasjonen som jeg ellers ikke ville ha gjort...

Og jeg er uenig at arbeidsgiveravgift ikke betales av den ansatte. Den beregnes utelukkende av belønningen som gis til arbeidstakeren. At det er noen andre som står "ansvarlig" er en håpløs, og rett og slett ond måte å skjule dette for folk flest på.

Nutz

Med lem
Har du ENK så er du statens bitch.
Var da et fryktelig snevert syn du hadde her.

Har du ikke fått med deg at vi alle er statens bitch uansett?

Staten kan pålegge deg nøyaktig hva den vil. Du må pent bøye deg.
Eneste valget du har, er å gjøre det frivillig med et smil om munnen, overbevise deg selv om at det er det beste for fellesskapet selv om det er du som lider. -Eller blånekte, gråte og være tverr, for så å få en fet straff i tillegg slik at du ikke protesterer så hardt neste gang. :)

kongen

kongemedlem
Har du ikke fått med deg at vi alle er statens bitch uansett?

Staten kan pålegge deg nøyaktig hva den vil. Du må pent bøye deg.

Det har i allefall vært slik, men se hva som skjer i Egypt. Man bør ikke pushe folk over kanten, da er det slutt.

Topp