Produktleverandører fra Kina

Tonny Kluften

Administrator
Det er jo et sant kaos å prøve å navigere rundt på nettet og finne noen ok dropshppere. Noen svarer på andre ting enn det du spør om, noen leverer ikke til Norge, noen kan ikke gi det produkt feeds, og man har ingen garanti for at varer finnes på lager.
Etter en uke på Google har funnet en som ihvertfall ser ok ut selv om de svarer på helt andre ting enn det man spør om... everbuying.com, men er det noen her som har peiling på om de leverer excelfil med produkter i kategorier?

Eller har dere andre tips til dropshippere som leverer excelfil med produkter? Å klippe og lime fra dropshipperens hjemmesider er uaktuelt.

Beergear.no

Medlem
Ikke direkte svar på det du spør om, men håper jeg bidrar litt allikevel.

Er du vant til å forholde deg til asiater? (som bor i asia)
Ellers skal du ikke se bort i fra at du vil få deg noen overraskelser....
Kort fortalt, min erfaring.

Fortell dem ALT de IKKE skal gjøre.
Vi er jo vant til å si hvordan vi vil ha det, også blir det sånn.
Det er ikke alltid tilfelle med de man handler med i asia.

Bestiller du 20 sorte vesker i norge kan du regne med å få det, ELLER beskjed om at de ikke har det.
Bestiller du det samme fra asia, og de ikke har det, kan du risikere å få 10 sorte 3 blå, 2 gule og 5 grå.
Når du så blir oppgitt kan de ikke forstå det.
Du sa jo 20 sorte, men du sa ikke at du ikke ville ha 3 blå, 2 gule og 5 grå Om de ikke hadde 20 sorte :)
Du skjønner sikkert tegninga.

Et sted å starte kan være alibaba. De er vant til å handle med europere, men vent deg overraskelser uansett.
Dette er i alle fall mine erfaringer med asiatere. Og da har jeg hatt god kommunikasjon hele veien.
Har tatt inn varene selv og allikevel har det nesten alltid vært noe rot. Altså ikke drop, men vanlig import.
Kan bare forestille meg hvordan dette KAN ende om de skal sende dette direkte til forbruker og roter på den måten.
Men handler man med noen som har holdt på med dette en stung KAN det jo gå bra ;)

Ofte er ikke varene på lager selv om de har bekreftet dette både pr e-post OG telefon.
En stakkars nordmann kan få hjerteinfarkt av mindre :)

picxx

WF 09
Jeg ville aldri turt å dropshippe retail direkte fra Kina medmindre du har en der nede som følger med hver eneste forsendelse.

Beergear.no

Medlem
Enig! Anser at jeg kjenner asiatisk kultur ganske godt, men allikevel ble jeg veldig negativt overrasket!
Ikke meningen å ta fra deg motet, men av og til er det bedre å være realistisk enn å ødelegge sitt gode navn å rykte!

Jeg har faktisk kontakt med en dame (kun foretningsmessig!) som jeg har vurdert å ansette på heltid.
Hun er flink og villig til å slutte i sin faste jobb for kun å jobbe for meg.
I så fall for å skaffe leverandører, prute og fikse gode avtaler og sørge for å få sendt varene til meg i Norge.
Men har ikke helt hat mot/tid/ressurser til å gjennomføre det ennå.
Jeg ønsker jo ikke at hun skal stå der uten jobb og fortvilet om jeg ikke kan garantere at hun har jobb i fremtiden også.

Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Ps, jeg vet hva hun tjener og hun er villig til å jobbe for så å si samme lønn for meg.
Og det er LITE.

Om det er noe jeg kan hjelpe med send meg gjerne en pm.
Har lenge hatt lyst til å få til noe fra HK.
Har også en del fordeler i forhold til Asia.
Litt Erfaring, en bekjent (mann) i HK som snakker godt engelsk og er ryddig om ting skulle skjære seg og man trenger hjelp.
Og litt annet.

Sist redigert:

picxx

WF 09
Men det er klart at det finnes gode dropshippere, som er vant til europeisk måte å jobbe på, det er bare å finne dem...

Det finnes sikkert en rekke selskap som eies offshore og drives fra kina, samtidig som det finnes en mengde vestlige som er bosatt og driver fra kina. Så ja, finner man disse kan det nok gå bra, men det er likevel utopisk å tro at en vestlig eier vil føre til så mye bedre logisitikk og drift av det øvrige firma.
Drev noen år selv som agent i thailand for grossister i vesten og det var mildt sagt en frustrerende og tidkrevende jobb.

picxx

WF 09
Jeg kan godt levere en excel-liste jeg, for hagebelysning :p
Ikke helt sesong for sånt, enda.

Leverer du for kinapriser kan jeg sikkert retaile for deg ;)

Beergear.no

Medlem
Ja, jeg erfaring med at man må detaljstyre alt når man jobber med asiater. Til tider kan det være litt frustrerende, det er bare en helt annen logikk der borte. Men det er klart at det finnes gode dropshippere, som er vant til europeisk måte å jobbe på, det er bare å finne dem...

Vet du hva, det tviler jeg faktisk på.
I så fall så tror jeg de er såpass påvirket av europa og har europere ansatt og da er det plutselig ikke så billig.
Mulig jeg tar feil...
Men jeg kjenner ganske mange asiatere som har bodd 5-10 år i Norge.
De tenker fortsatt som en asiat!

Om det blir såpass lang ventetid som ved vanlig dropp, så tror jeg veldig mange like greit går in på dealextreme, ali, focal eller lign butikker og får det mye billigere enn hos " meg og deg" ventetiden blir jo den samme, men prisen lavere,

Kjenner også til et forholdsvis stort firma her i Fredrikstad som importerer fra HK.
Har snakket litt med sjeden der. Han deler min oppfatning og må ned dit flere ganger i året for å kvalitetsikre og rydde opp. Dette er ikke en gang dropp. Men en del produksjon.

Hvorfor ikke importere selv?
Eneste ulempen jeg ser ved å importere selv er at frakten blir dyr om det haster å få varene.
Når jeg har tatt inn varer har frakt kostnadene vært opp mot 50% av totalprisen.
Men da har jeg valgt DHL express.

Vurderer å tråkke til skikkelig, men da tar jeg nok en container eller leier meg en del av en.
Tar lengre tid, men da har man varene her og har kontroll.
Ser for meg et samarbeid med en som kan designe og drifte nettbutikken om jeg skal gjøre alvor av dette. Så kan jeg ta meg av andre ting.

Du får fortelle hvordan det går Tony. Om du får sving på dropp.
Hvordan har du tenkt å løse retur ved feillevering?
Om det tar ca 10-14 dager før kunden får varen, og det er feil.
Om du da må bestille på nytt så kan det ta opp mot 3-4 uker før kunden får riktig vare....
Da tror jeg de er ganske sure...

Sist redigert:

sta

Medlem
Jeg har jobbet tett med asiater i 10 år og oppholder meg i Asia store deler av året og har på mange måter lært på den harde måten og gjort mange feil. Det er fult mulig å få til et suksessfullt samarbeide med asiatiske ansatte eller freelancere, men det krever mye og langsiktig jobbing.

Asiater er mye mindre lojale mot arbeids- eller oppdragsgiver enn det vi er vant med her i Norge. Det å bare ansette en person lokalt til å hjelpe deg, vil før eller siden skjære seg. Asiater er utpreget opportunister og de ser svært kortsiktig på de fleste ting. Det betyr at de konstant er på jakt etter noe bedre og den dagen det kommer en annen utlending som er villig til å betale 10kr. mer dagen så ditcher de deg på dagen. Du bør derfor aldri basere bedriften din på enkelte nøkkelpersoner, men spre risikoen. En god regel når man skal drive business i Asia er å aldri å gi en enkelt person tilgang til all informasjon. Dvs. Aldri la en enkelt ansatt vite alt om både produkt, marked og økonomi, da er sjansen stor for at du blir dolket i ryggen.

Alfa og omega for å lykkes i Asia er å skape personlige relasjoner med de du ansetter. Dette gjøres ikke over natta og det gjøres ikke via telefon og epost, men krever at du er villig til å bruke (mye) tid i Asia. Når du har bygget et tillitsforhold til personen vil h*n i mye større grad føle å tape ansikt hvis h*n opptrer uredelig overfor deg og da har du et godt grunnlag for et langvarig og lojalt samarbeide.

Skal man lykkes i Asia må man være villig til å gi og ta. Ikke møt dem med en holdning om at alt de gjør er galt og vår måte å jobbe på er den eneste riktige, det vil ikke funke i lengden. Vær nøye med å forklare hva du forventer av et samarbeide og velg dine kamper med omhu. Mange småfeil kan man fint skrive på kontoen for kulturforskjeller, uten å behøve å gjøre noe mer med det, mens andre, mer bedriftskritiske ting bare må være iorden og dette er det viktig å være svært tydelig på.

Ëllers anbefaler jeg boken "Poorly Made in China" for litt insider-informasjon om hvordan asiatiske leverandører tenker: Amazon.com: Poorly Made in China: An Insider's Account of the China Production Game (9780470928073): Paul Midler: Books

HPF

Medlem
Kjenner også til et forholdsvis stort firma her i Fredrikstad som importerer fra HK. Har snakket litt med sjeden der. Han deler min oppfatning og må ned dit flere ganger i året for å kvalitetsikre og rydde opp. Dette er ikke en gang dropp. Men en del produksjon.
Tviler ikke et sekund på det.

Jeg har handlet med Kina i 11-12 år nå og har etterhvert begynt å se et mønster. Er fabrikken eid og ledet av kinesere så er det en rimlig stor risiko for at du blir misfornøyd. Er fabrikken eid og ledet av Taiwanesere går det som regel bra.

Årsaken tror jeg er at kineserene generellt driter i om du blir fornøyde eller ikke. Det viktigste er å få varene ut fabrikkporten raskest og billigst mulig. De ser gjerne at du kommer tilbake og kjøper mer, men de anstrenger seg ikke nevneverdig for å imøtekomme eller overgå dine forventninger.

Hvis man tar utgangspunkt i den tankegangen og gjennomførerer handelen deretter så slipper man kanskje å få dekk som er ovale istedenfor runde, rettholt som er konkave og isolasjonsmatter som løsnet fra stålet og ligger i en haug fordi temperaturen inne i containeren ble høyere enn de 40-50°C limet tålte.
Hvorfor ikke importere selv? Eneste ulempen jeg ser ved å importere selv er at frakten blir dyr om det haster å få varene. Når jeg har tatt inn varer har frakt kostnadene vært opp mot 50% av totalprisen. Men da har jeg valgt DHL express.
DHL er dyre, men jeg kommer vesentlig billigere ut av det om jeg lar kineserene bruke sin egen DHL konto og heller fakturerer meg. Jeg sørger for å få fraktprisen samtidig med vareprisen så de skjønner at jeg ser på totalkostanden.

Jeg har i januar hatt 2 forsendelser fra Kina. Den ene kostet USD 620, veide 72 kg og gikk med bil fra Beijing til HK og fly (UPS) fra HK til Norge levert på døren. Den andre kostet USD 871, veide 121 kg og ble sendt med fly (DHL) fra Shenzhen til Tyskland. Sistnevnte hadde en pris på nesten kr. 20.000,- om jeg skulle ordnet forsendelsen selv med UPS for levering i Tyskland.

Beergear.no

Medlem
Da har vi omtrent de samme erfaringene.

Har vært en del i Asia og har ganske god kjennskap til kulturen.

Har alltid lat "leverandøren" i HK bruke sin avtale med transportør og blitt fakturert for frakt sammen med varene.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det kan fort bli veldig dyrt å leie en del av en container. Varene må i såfall lastes om; det opplevde jeg en gang og da fikk jeg betale Göteborg-timelønn.
Det hadde vært (mye) billigere å leie en hel halv container.

Beergear.no

Medlem
Har kontroll på det Pong.
Om jeg gjør det leier jeg meg inn på en container som skal til Fredrikstad hvor jeg holder til.
Så det burde ikke bli noe problem!
Får fast pris på forhånd.

Topp