Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problem med routing

Fredrik

Medlem
Hallajs.

Jeg var hos en kunde i går og skulle foreta en enkel portforwarding. PC var koblet med kabel direkte i router som i sin tur var koblet til modem fra ventelo. Kunde hadde kun 1 router.

Default gateway var satt til 81.191.192.1 tror jeg det var. Problemet var at PC hadde følgende IP: 81.191.84.60. Når jeg forsøkte å taste inn routerens IP i nettleser så skjedde det ikke en pøkk. Hvordan kan dette være mulig? Skal ikke begge enheter egentlig ha samme IP bare at den siste rekken må være forskjellig?

Kan det feks være ISP direkte som står som DHCP mens router står i bridge mode?

Dette er noe jeg aldri har opplevd før så trenger litt hjelp fra noen. Ventelos kundeservice åpner nemlig ikke før på mandag igjen.

Takk på forhånd for gode svar.
 
U

Uregistrert

Guest
Ventelo kjører som default bridge mode på sine modem og gir offentlige ip-adresser. Det kan se ut som om kundens router også kjører i bridge mode som du sier, da det vil være unaturlig å tro at den er satt opp som dhcp relay eller lignende.

IP-en du plotter inn i nettleseren er ventelo sin router, du kan ikke forvente å få opp noe gui der.

Prøv de vanlige; 192.168.0.1, 192.168.1.1, 10.0.0.1 og funker ikke det har du alltids reset-knappen.

Dog skal det sies at kunden har en offisiell ip-adresse på pcen sin, dersom det ikke er gjort noen endringer nylig er dette helt akseptabelt, du trenger derfor ingen port forwarding (men en god lokal fw og sikkerhetspakke anbefales sterkt)
 
Sist redigert av en moderator:
Topp