Ja, det er spam. Konsekvensen er at du får gebyr fra Forbrukerrådet som overstiger estimert inntekt fra spammen. Og masse sure folk.
Hvordan kan forbrukerrårdet vite hva slags inntekter spammen gir? Hadde ikke bladkongen spammet ca 100.000 emailadresser og fikk 50.000 i bot? Det er greit at mange blir sure, men så har du enda flere som tenker "dette er vanlig" og noterer seg firmaet i underbevistheten som kan gi en positiv reklameeffekt senere.
Det er jo ikke snakk om engangsinntekter heller, det kan være kunder som kommer tilbake og gir deg langsiktige inntekter dersom du f.eks er en nettbutikk.
Dessuten har du alle disse lovlige post@firmamail som kommer daglig. De er ikke noe bedre selv om de er lovlige, og vi blir jo like sure for disse. Men hadde det ikke vært inntektsbringende hadde det jo ikke forekommet heller.
Min anbefalning er at hvis du er med på leken bør du tåle steken. Og tatt bladkongen sitt eksempel til etteretning så er de jo på reklame på tv, radio og det som er, selv om de en gang i tiden ble tatt for å spamme ned alle og enhver. Så det kan ende bra også. Jeg synes ikke boten de fikk på 50.000 er så ille tatt i betrakning at de spammet ca 100.000 personer.
Bladkongen m betale gebyr for spamming -
Ps: Jeg hater emailspam!
Tony