Privat betalt utgift til bedriften (ENK)

Sviggum

New Member
Prøver igjen jeg :)

Når jeg handler noe med egne private midler som skal føres som en utgift i bedriftens regnskap, føres dette som en kredit på driftskonto eller må det føres som gjeld til eier også en utbetaling? Dette er litt tungvint og har en følelse på at alle utgifter som føres i regnskapet skal føres som en kredit på driftskonto uavhengig av hvem og hvilken konto dette ble betalt fra (i et enkeltpersonsforetak). Noen som vet?

Håper på et raskt svar :)

Dersom du for eksempel har kjøpt en rull med frimerker til kr 1000 kan dette fint føres som

d 6940 Frimerker
k 2060 Eier privat

Dersom du tar ut pengen til deg selv med det, så blir det :
d 2060
k 1920

Ønsker du å kutte en føring og bare ta D 6940/k1920? Forstod ikke helt spørsmålet.

Sviggum

New Member
Ok. Nå bruker jeg Visma eAccounting og når jeg fører et bilag slik som du foreslo d 6940/k 2060 så minsker ikke saldoen (bilaget blir ikke registrert som en utgift og minsker derfor ikke overskuddet). Er det en utbetaling som må føres før dette bilaget blir ført i regnskapet eller holder det med d 6940/k 2060?

Takk for svar!

Da må jeg melde pass og så får vi håpe at noen visma e-accounting guruer kan hjelpe.

Mitt inntrykk forøvrig er at Visma i sin iver etter å forenkle, har forenklet for mye. Er gjenganger på flere forum at folk "sliter" med å få til forskjellige transaksjoner på den plattformen der. Dette er synsing fra min side basert på spørsmål her og der - jeg har selv ikke testet.

Topp