Prissetting

Letitbe

Medlem
Hei,
har fått to oppdrag siste måneden. Begge typer oppdrag omfatter typisk mellomstore bedrifter (omsetning på 20-30 mill). Nettsiden er vil bli en ganske standard firmaside. Mye statisk innhold, men også endel dynamisk.

Jeg har regnet meg fram til en pris på totalt 30.000 for nettside + 850 per mnd for webhotell/publiseringssystem.

Jeg vet det er vanskelig å komme med noen fasit på dette med prissetting.. men hva tar dere for standard nettside for mellomstore firma?
Tror kanskje jeg har priset meg litt lavt.. kunden(e) såg for seg at det ville koste mer.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Problemet er at det ikke tar så mye tid å gjennomføre arbeidet for å sette dette opp, men det som tar tid er møtene, at alle skal bli enige, at du må forklare et par ganger til flere som skal mene sitt, sjefer som skal godkjenne, designere skal ha sitt å si, ...

zapotek

Medlem
Problemet er at det ikke tar så mye tid å gjennomføre arbeidet for å sette dette opp, men det som tar tid er møtene, at alle skal bli enige, at du må forklare et par ganger til flere som skal mene sitt, sjefer som skal godkjenne, designere skal ha sitt å si, ...

Hehe ja, for ikke å glemme sønnen til sjefen som må godkjenne siden, for han sitter jo så mye på datan (World of warcraft men dog) og har peiling. Glem heller ikke kona som "øye for design".

Ole Avranden

utvandret
Og når alt endelig er godkjent, så kommer de plutselig på at kanskje markedssjefen også skulle ha et ord med i laget :confused:

[ Rykk tilbake til start ]

zapotek

Medlem
Eller at kona plutselig ser at det er en fyr på Finn.no som lager nettsider for 500 spenn - da er det jo galskap å betale det dere først har avtalt.

Ole Avranden

utvandret
Men for å bringe diskusjonen tilbake på et litt mer saklig nivå.

Det kreves ganske mange møter, telefonsamtaler og mailer for å finne riktig pris når det skal lages en webløsning til en mellomstor organisasjon. I tillegg til at det skal lages en god kravspeck skal man også forstå organisasjonen og deres reelle behov.

Derfor så er det så og si håpløst for noen tilfeldige brukere på et webforum å gi en tilbakemelding på pris. Selv har jeg laget løsninger i det leiet som TS skisserer her med både 4, 5 og 6 sifre i sluttsummen.

Men denne formelen slår sjelden feil når man skal fastsette prisen:
Din timepris x Estimert antall timer = Pris

Så må du lage en avtale som sikrer deg i alle ender i forhold til endringer underveis.

Letitbe

Medlem
Hva om kunde ønsker å bytte over til et "billigere" webhotell etter at han har fått opp nettsiden?
Opererer dere med en form for "bindingsstid" på webhotell/CMS? Eller står kunden fritt til å velge ny leverandør av webhotell?
Jeg opererer med en pris på mellom 300 til 800 per mnd som inkluderer webhotell og CMS.. dette føles kanskje dyrt for enkelte.. og det skal jo ikke så mye googling til for at kunden finner billigere steder å plassere nettsiden..

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Et år om gangen, forskuddsvis, er ikke unaturlig.
Holder du deg på et fornuftig nivå og inkluderer du litt support ville det nok gått bra. Du skal gjerne ha litt for å holde kunden og være tilgjengelig.

Men det sagt begynner jeg å få en del kunder som føler hostingen har kostet for mye andre plasser. Så vær litt fornuftig, som alltid.

zapotek

Medlem
Hva om kunde ønsker å bytte over til et "billigere" webhotell etter at han har fått opp nettsiden?
Opererer dere med en form for "bindingsstid" på webhotell/CMS? Eller står kunden fritt til å velge ny leverandør av webhotell?
Jeg opererer med en pris på mellom 300 til 800 per mnd som inkluderer webhotell og CMS.. dette føles kanskje dyrt for enkelte.. og det skal jo ikke så mye googling til for at kunden finner billigere steder å plassere nettsiden..

Dette kommer jo igjen an på hva han/hun får for pengene. Hvor hostes sidene, og hvilket CMS er det snakk om?

Topp