Prissetting for typiske "firmasider"

Letitbe

Medlem
Hvilke priser opererer dere med for typiske "firmasider"?
Jeg vet det er et vanskelig (kanskje umulig) spørsmål å svare på.. men det kunne ha vert interessant å få noen innspill.

Selv ligger jeg ofte på mellom 20.000 til 30.000,- om nettsidene ikke er veldig omfattende.
Månedlig webhotell ligger på mellom 300-600,- i mnd
Timepris 700,- for arbeid utover det som er avtalt.

Hvilke priser tar dere?

Letitbe

Medlem
Hei, takk for svar.
Nettsidene er litt i samme gate som QTS sine, bygget opp rundt publiseringsystem. Skal jeg ha en OK årsinntekt etter skatt må jeg nesten operer med de prisene.

Letitbe

Medlem
Bilverksteder tar gjerne oppimot 1500,- per time. Hvorfor er det slik at webutviklere har så lave timepriser for sine tjenester sammenlignet med mange andre yrkesgrupper?

Jeg har googlet litt.. og får inntrykk av at snittprisen på typiske firmasider ligger på godt under 10.000..
Hvordan kan man få en respektabel årsinntekt av det? Da må man jo ha utrolig mange kunder i året..:)

zapotek

Medlem
Bilverksteder tar gjerne oppimot 1500,- per time. Hvorfor er det slik at webutviklere har så lave timepriser for sine tjenester sammenlignet med mange andre yrkesgrupper?

Jeg har googlet litt.. og får inntrykk av at snittprisen på typiske firmasider ligger på godt under 10.000..
Hvordan kan man få en respektabel årsinntekt av det? Da må man jo ha utrolig mange kunder i året..:)

Tror prisene er så lave fordi det til enhver tid kryr av nyoppstartede firma (som umulig kan gå rundt på sikt), som selger seg til gibortpris. I tillegg er mange bedriftseiere av den oppfatning at "sønnen til naboen" (han sitter jo tross alt timesvis ved data'n hver kveld) kan lage en like bra nettside som et webdesignbyrå.

Steve Cash

Medlem
To andre grupper som muligens også trekker ned prisen er disse som har fast jobb, men syns det er morsomt å mekke websider på kveldstid samt studenter som er fornøyd så lenge de tjener noen kroner ekstra.

adeneo

Medlem
Dette kan jeg lite om, men hvor lang tid bruker man egentlig på å sette opp en ikke "veldig omfattende" nettside i Wordpress etter at man har satt opp noen hundre slike, for jeg regner med dere bruker Wordpress ?

Tar det 10 timer, 20? Si det tar 37.5 time, ettersom det er timetallet de fleste andre jobber i løpet av en uke
Da skulle man altså klare 4 slike nettsider i måneden, som etter min kalkulator skulle bli 120 000,- ved 30k per nettside, eller rundt 1.5 mill. i året hvis man ikke tar ferie.

Nå sitter jeg også en del foran en skjerm og driver for meg selv, og har drevet for meg selv i andre bransjer tidligere, og en person som driver et selskap som setter opp nettsider må vel ligge temmelig nære bunnen når det kommer til driftskostnader, det er jo ikke som et bilverksted som må betale dyr husleie på relativt store lokaler, abonnementer på styggdyre datasystemer slik som Autosys som er knyttet opp mot sentrale deleregistre, kjøretøyregister, eu kontroll osv, betaling av sertifiseringer av løftebukker, co målere og hva det ikke er alt sammen, så kommer sentrale godkjenninger, fagbrev, deponering av spesialavfall, HMS rutiner og en hel bunke med andre driftsutgifter jeg kommer på i løpet av bare to minutter.
En webdesigner klarer seg vel strengt tatt med en telefon, internett og en PC på et hjemmekontor ?

xdex

Medlem
Det finnes endel problemer, og kundehåndtering når det gjelder og ha kunder. Support, Support, Support. Hvorfor får plutselig ikke kunde X e-post? Kan man fakturere for support når e-posten bare slutter og fungere? Er det server-feil, eller brukerfeil? Når en side blir hacket, er det ditt ansvar? Hvordan fungerer vedlikehold? Hvem har kontroll på cpanel lisenser, og hvem skal ta denne kosten? Dersom du ønsker og generere penger fra en kunde, må du også lage en tilknytting, som f.eks hosting/vedlikeholds avtale.

Når du har hosting, og da gjerne wordpress, har du ting som,

1) Wordpress oppdateringer
2) Wordpress plugins oppdateringer
3) Lisenshåndtering dersom du f.eks bruker premium plugins/themes.
4) Server vedlikehold, e-post system etc. Hvorfor havner alt som sendes fra serveren i spam hos alle andre?
5) En side er hacket, hente backup etc.

Hvordan man skal dekke alt dette, design html/css -> gjerne wordpress/annet cms for 10.000,- + 300mnd forstår ikke jeg. Har man 20+ kunder, får man plutselig endel support henvendelser, kunder trenger mer opplæring, tiden flyr og du får mindre salg. Dette krever flere ansatte, og da også mer salg.

Derfor er det nødvendig med timebank avtaler, som mange opperer med. Selge en side (som ikke er en mal) for 10.000 til en bedrift, er umulig i lengden. 20-25.000 + mva + timebank avtale.

Husk at mange allerede har nettsider i dag, og da gjerne 20-30 sider med innhold, og bilder, som skal føres over til den nye løsningen. Alt dette spiser timer! Testing av nettsiden kommer også i tillegg til utvikling.

Folk som selger "skreddersøm" løsninger for 8-12.000 ville jeg styrt unna! Det samme med folk som tilbyr nettsider for "kun 5999,-", her er det ofte mye tilleggs-priser som moduler etc.

Dersom du ikke har hosting, men likevel laget siden, tror kunden som regel at du også har hosting, mange aner ikke hva en server er for noe, og ringer da deg, og bruker din dyrebare tid. Svarer du med at "vi kan ikke hjelpe deg, vi har ikke kontroll over deres server" da blir det bare tull, og dem stempler deg som useriøs, fordi du ikke "gidder" eller dem "trodde" noe annet.

Dersom man finner firma som har svært lave priser, sjekk dem gjerne opp mot proff.no, hvor godt går det egentlig? Hvor lenge har dem eksistert? Opererer dem mye med utenlandsk arbeidskraft? (india, vietnam etc) hvor god kvalitet ligger det bak produktet som leveres?

Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Nå er ikke jeg av de som har mest erfaring, men problemet (mitt) er ofte ikke hvor lang tid det tar å sette opp en WP-side. Problemet er at når man har avtalt med kunden hva man skal gjøre, så kommer det forandringer. Også kommer det flere forandringer. Også vil de bare ha med dèt også var det visst viktig å også ta med dèt. Også er det noe som ikke fungerer helt, også sier sjefen plutselig at det der kan du bare fjerne igjen.

Og sånn holder man på frem og tilbake, gjerne med svartid på 3-4 dager på epost, noe som gjør at jobben trekker ut og man mister litt "sammenheng".

Det man trodde skulle ta x antall timer, tok plutselig xxx antall istedet.

Jobber man på timepris er jo ikke det et problem, men når man jobber på fastpris for en komplett nettside kan jo dette dra ut i det vide og brede. Folk vet ofte ikke hva de vil ha før de ser det, og knapt nok da. Det gjelder meg selv også i mange tilfeller, det er vel bare sånn mange av oss er skrudd sammen.

I noen tilfeller gjør man en god deal på en nettside, i andre tilfeller blir det såpass mye ekstra at man ender opp med å underprise seg.

Så kan man jo diskutere om det lønner seg å jobbe på timesats eller gi kunden en totalpris. Selv pleier jeg å gi ut en totalpris, fordi jeg vet sånn ca hvor mye tid som går med, men jeg har også kunder som heller vil at jeg fakturerer løpende timer. Dette er ofte de kundene som også får levert andre tjenester, som f.eks noe grafisk.

Og ja, man klarer nok fint å sette opp en nettside på èn uke, men hvor mange her inne får 52 nye kunder hvert år uten å bruke penger på å markedsføre seg?

Sist redigert:

xdex

Medlem
Helt sant, Dag Frogner.. Eller, hvor lang tid det kan ta og få sendt bilder og tekst som skal inn på siden.. slike ting, kan gjerne drøye 2-8uker, og har opplevd 10-12måneder, før kunden plutselig "bryr seg igjen".

Vil kunden betale, for en jobb som ikke er ferdig, eller levert? Fordi han selv ikke har sendt tekst og bilder? tror nok mange holder tilbake her.

spikre

peterhamre.no
En del av min virksomhet er å lage hjemmesider. Jeg tar alltid en telefonsamtale i forkant, og får en beskrivelse av alle behov kunden har. Så spør jeg også om en del ting jeg ikke har noe med, for å få en "feeling" av hva slags person jeg har med å gjøre.
Med litt erfaring merker man ofte raskt om kunden er en med klare formeninger. Er han det, går prisen opp. De fleste er derimot opptatt av tips og råd. Når jeg kan rådføre kunden om hvordan jeg synes ting bør gjøres, og han er enig, går prisen ned. Dessuten er det også viktig at kunden er ute etter å bruke deg som leverandør av webhotell osv osv. Skal han kun ha meg til å skrive et stykke kode, for å så drifte resten selv, er kunden svært lite interessant for meg. Da går prisen opp.

Normalt tar jeg 6.500,- for en enkel hjemmeside. Da har jeg en anstendig timebetaling, og svært fornøyde kunder. Kombinasjonen er ypperlig, og absolutt til å leve av i kombinasjon med andre oppdragstyper. Dessuten er det meg han kontakter hver gang han vil utvide, ha laget en annonse osv. Har jeg ledig noen timer i neste uke, ringer jeg han og presenterer en god idé. Vips er ikke timene ledig likevel.

Topp