Det finnes endel problemer, og kundehåndtering når det gjelder og ha kunder. Support, Support, Support. Hvorfor får plutselig ikke kunde X e-post? Kan man fakturere for support når e-posten bare slutter og fungere? Er det server-feil, eller brukerfeil? Når en side blir hacket, er det ditt ansvar? Hvordan fungerer vedlikehold? Hvem har kontroll på cpanel lisenser, og hvem skal ta denne kosten? Dersom du ønsker og generere penger fra en kunde, må du også lage en tilknytting, som f.eks hosting/vedlikeholds avtale.
Når du har hosting, og da gjerne wordpress, har du ting som,
1) Wordpress oppdateringer
2) Wordpress plugins oppdateringer
3) Lisenshåndtering dersom du f.eks bruker premium plugins/themes.
4) Server vedlikehold, e-post system etc. Hvorfor havner alt som sendes fra serveren i spam hos alle andre?
5) En side er hacket, hente backup etc.
Hvordan man skal dekke alt dette, design html/css -> gjerne wordpress/annet cms for 10.000,- + 300mnd forstår ikke jeg. Har man 20+ kunder, får man plutselig endel support henvendelser, kunder trenger mer opplæring, tiden flyr og du får mindre salg. Dette krever flere ansatte, og da også mer salg.
Derfor er det nødvendig med timebank avtaler, som mange opperer med. Selge en side (som ikke er en mal) for 10.000 til en bedrift, er umulig i lengden. 20-25.000 + mva + timebank avtale.
Husk at mange allerede har nettsider i dag, og da gjerne 20-30 sider med innhold, og bilder, som skal føres over til den nye løsningen. Alt dette spiser timer! Testing av nettsiden kommer også i tillegg til utvikling.
Folk som selger "skreddersøm" løsninger for 8-12.000 ville jeg styrt unna! Det samme med folk som tilbyr nettsider for "kun 5999,-", her er det ofte mye tilleggs-priser som moduler etc.
Dersom du ikke har hosting, men likevel laget siden, tror kunden som regel at du også har hosting, mange aner ikke hva en server er for noe, og ringer da deg, og bruker din dyrebare tid. Svarer du med at "vi kan ikke hjelpe deg, vi har ikke kontroll over deres server" da blir det bare tull, og dem stempler deg som useriøs, fordi du ikke "gidder" eller dem "trodde" noe annet.
Dersom man finner firma som har svært lave priser, sjekk dem gjerne opp mot proff.no, hvor godt går det egentlig? Hvor lenge har dem eksistert? Opererer dem mye med utenlandsk arbeidskraft? (india, vietnam etc) hvor god kvalitet ligger det bak produktet som leveres?