Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prisjakt.no vs google søk - Store forskjeller

alterego

Medlem
Enkelte nettbutikker har en prisstrategi som innebærer at de differansierer prisene sine ved hjelp av cookies/nettkapsler.

I dette tilfellet ser det ut som Dustin har valgt at de skal matche beste pris på Prisjakt ("robot"), men at de ikke gir den samme prisen til dem som ikke først har vært innom Prisjakt.

Med denne prisstrategien vinner Dustin uansett. Vet om flere som gjør dette. Smart, men kanskje litt sleipt? Hva synes folket/dere?
 

Turbo Heidi

Member
Fant litt mer info: http://www.dinside.no/930080/nettbutikk-justerer-prisen-basert-paa-netthistorikken-din . Har ikke sett slikt før. Mulig det ikke er tilfelle akkurat her, men at det praktiseres er jo tydelig i denne artikkelen.

Slik eg skjønner dette så blir det slik at om du går gjennom eller har vore på prisjakt tidligere så får du en "gammel" pris. Og når du da klikker deg videre på selve nettbutikken så koster den mer?

Hadde det vore meg så hadde eg vore rimelig forvirra. Og tror nok eg hadde valgt en annen nettbutikk om eg hadde muligheten til dette.
 

xdex

Medlem
Dette er ikke nytt, at nettsider som prisguide etc, sponser produkter med å være billigere via prisguiden har vel vært i media sitt søkelys en stund! Dette er vel "hentet fra" det samme prinsippet som flybilletter, hvor det kan være langt billigere og sitte i new york, og bestille billetter fra stavanger-oslo enn å gjøre det samme i stavanger.

Dette er også veldig populært ved f.eks. leiebil, at prisen faller når du bestiller leiebil i det aktuelle landet du reiser til, i stede for at du gjør det hjemme fra Norge.

eller at f.eks. Norwegian ser at du først var innom SAS, for å så skru ned sine egne priser, for å komme billigst ut.
 

xdex

Medlem
Tja.. og har vanker det vell dokumentasjon går jeg ut i fra? (...)

Dokumentasjon på ett eksempel? Hahahahaha! Neida, men du kan få riktig sitat, så slipper du å lure!

eller at f.eks. Norwegian ser at du først var innom SAS, for å så skru ned sine egne priser, for å komme billigst ut.

Ingen hemmelighet at det er fult mulig å gjennomføre slike ting :) spesielt med litt godt samarbeid, og med slike ting som prisjakten etc. Eller ved bruk av større hotellsider som hotels.com, er jo ikke noe problem å vise til hyggeligere priser og styre en forbruker til "riktig" hotell.

http://lifehacker.com/5973689/how-w...your-information-and-what-you-can-do-about-it
 
Sist redigert:

xdex

Medlem
Man kan jo bare "hacke" browserhistorikken...

Dette var uheldigvis langt lettere før, ved å sniffe rundt i CSS etter :visited etc. Hvor vidt det er mulig i dag (noe det helt sikkert er) selv om mange nettlesere blokkerer dette, er det uansett skittent spill. Men det er fortsatt fult mulig å lage priser ut i fra hvor du er, nettleser, mobil eller ikke, osv. Plutselig ble fjellutstyr dyrere, bare fordi du befinner deg øde og langt oppi høyden eller innenfor ett område.

Samlesider gjør jo dette enda lettere, ved å trackè hvor du går ut i fra sine egn sider, og er du der ofte nok, tar det ikke lang tid før man finner ut at du elsker boblebad og frokost!

Til dere som er interessert i å vite hvordan dette ble gjort før, http://www.mike-griffith.com/blog/2010/01/browser-history-sniffing-with-dojo/
 
Sist redigert:
Topp