Kenneth Dreyer
Well-Known Member
Hei,
Jeg lurer litt på hvorfor det er så mye hemmelighet i bransjen rundt priser og provisjoner på tjenester? Hvorfor er mange så redde for å oppgi prisene sine? Er det for å unngå diskusjoner om hvorfor man skal betale firmaA 50.000 kr for en nettside firmaB vil fakturere 5.000 kr for? Eller er det fordi man er redd for å oppgi en ca pris på et nettsted, så kommer plutselig den lokale rørleggeren og forlanger en ny Facebook?
1. Hva er din årsak for å ikke opplyse om priser for dine tjenester på nettsiden din?
Videre lurer jeg også på hva som skal til for at du skal snakke mer åpent om dine priser og prosesser for tjenester. F.eks, hvis en lokal liten bedrift kommer til deg og vil ha en enkel nettside (Ny logo, 10 undersider, kontaktskjema, Google kart og litt diverse enkelt innhold). Hvordan går du fram for å utføre denne tjenesten for kunden? Har du en 6-stegsprosess hvor du først har et møte, så identifiserer behov gjennom research, analyserer marked, utvikler prototype, testing og implementering? Dropper du enkelte steg om kunden er liten? Legger du til nye steg om kunden er stor?
2. Har du prosesser for tjenestene du tilbyr? (eventuelt, hva skal til for at du vil diskutere disse prosessene med andre i bransjen?).
Hvordan går du fram for å regne ut prisen på dine tjenester? Er du sikker nok på å oppgi i forveien eller svarer du alltid veldig vagt (det vil koste mellom 50-100k)? Legger du til tiden du bruker på å selge inn kontrakten? Om du møter kunden, hvordan fakturerer du reise til og fra kundemøte? Baserer du anslag ditt på antall timer du forventer å bruke på å fullføre en eller alle fasene av prosjektet? Legger du til en prosentandel for å ta høyde for eventuelle ekstra arbeidsoppgaver som uforutsett dukker opp underveis?
3. Hvordan går du fram for å prise dine tjenester?
Så et spørsmål til de som har selgere i bedriften. Hvordan går du fram for å tilby de en matnytting provisjon av tjenestene de selger? Har du penger som største motivasjonsfaktor for å gjøre en god jobb?
4. Hvordan lønner du selgere i bedriften din?
Jeg for min del kunne ønske meg mer åpent snakk om dette, da jeg tror det kan være lønnsomt for hele bransjen. Ta disse to eksemplene på hvorfor det kan lønne seg å samkjøre fra tannlegebransjen:
Pris (#1):
Tannlege Bjørn trekker tanna di for 3000 kroner. Dette synes han er nok siden han har dyrt utstyr, har brukt mange år på å lære seg yrket og fordi han er en annerkjent tannlege som utfører en god tjeneste (det gjør ikke vondt og han gjør alltid en god jobb). Jobben tar ca 20 minutter å utføre.
Lengre ned i gata er Tannlege Per. Per er nystartet og ønsker å tjene minst 1200 kroner timen. Siden dette er en 20-minutters oppgave tar han da 400 kroner for denne oppgaven.
Tannlege per holder ut en stund, men merker fort at han jobber døgnet rundt og at overskuddet fortsatt ikke er mye å skryte av. Han legger til slutt ned, men har kostet Tannlege Bjørn et krafting kutt i inntjening pga av sine lave priser. Det er i tillegg mange som har fått dårlig behandling pga av tidspresset til Per. Han ender opp med å må legge ned praksisen eller øke prisene.
Kvalitet av tjeneste (#2):
Tannlege Bjørn tilbyr veldig høy kvalitet på sine tjenester. Tannlege Per tilbyr lav kvalitet til samme pris. Kundene som går til Per får økt tannlegefrykt pga av hans dårlige utførte tjenester, noe som betyr tapte kunder for både Bjørn og Per.
Ergo..
Bransjen er tjent på å jobbe sammen om hva som er akseptabelt prisnivå og hva en tjeneste bør inneholde som minimum. Hva tror du?
Jeg lurer litt på hvorfor det er så mye hemmelighet i bransjen rundt priser og provisjoner på tjenester? Hvorfor er mange så redde for å oppgi prisene sine? Er det for å unngå diskusjoner om hvorfor man skal betale firmaA 50.000 kr for en nettside firmaB vil fakturere 5.000 kr for? Eller er det fordi man er redd for å oppgi en ca pris på et nettsted, så kommer plutselig den lokale rørleggeren og forlanger en ny Facebook?
1. Hva er din årsak for å ikke opplyse om priser for dine tjenester på nettsiden din?
Videre lurer jeg også på hva som skal til for at du skal snakke mer åpent om dine priser og prosesser for tjenester. F.eks, hvis en lokal liten bedrift kommer til deg og vil ha en enkel nettside (Ny logo, 10 undersider, kontaktskjema, Google kart og litt diverse enkelt innhold). Hvordan går du fram for å utføre denne tjenesten for kunden? Har du en 6-stegsprosess hvor du først har et møte, så identifiserer behov gjennom research, analyserer marked, utvikler prototype, testing og implementering? Dropper du enkelte steg om kunden er liten? Legger du til nye steg om kunden er stor?
2. Har du prosesser for tjenestene du tilbyr? (eventuelt, hva skal til for at du vil diskutere disse prosessene med andre i bransjen?).
Hvordan går du fram for å regne ut prisen på dine tjenester? Er du sikker nok på å oppgi i forveien eller svarer du alltid veldig vagt (det vil koste mellom 50-100k)? Legger du til tiden du bruker på å selge inn kontrakten? Om du møter kunden, hvordan fakturerer du reise til og fra kundemøte? Baserer du anslag ditt på antall timer du forventer å bruke på å fullføre en eller alle fasene av prosjektet? Legger du til en prosentandel for å ta høyde for eventuelle ekstra arbeidsoppgaver som uforutsett dukker opp underveis?
3. Hvordan går du fram for å prise dine tjenester?
Så et spørsmål til de som har selgere i bedriften. Hvordan går du fram for å tilby de en matnytting provisjon av tjenestene de selger? Har du penger som største motivasjonsfaktor for å gjøre en god jobb?
4. Hvordan lønner du selgere i bedriften din?
Jeg for min del kunne ønske meg mer åpent snakk om dette, da jeg tror det kan være lønnsomt for hele bransjen. Ta disse to eksemplene på hvorfor det kan lønne seg å samkjøre fra tannlegebransjen:
Pris (#1):
Tannlege Bjørn trekker tanna di for 3000 kroner. Dette synes han er nok siden han har dyrt utstyr, har brukt mange år på å lære seg yrket og fordi han er en annerkjent tannlege som utfører en god tjeneste (det gjør ikke vondt og han gjør alltid en god jobb). Jobben tar ca 20 minutter å utføre.
Lengre ned i gata er Tannlege Per. Per er nystartet og ønsker å tjene minst 1200 kroner timen. Siden dette er en 20-minutters oppgave tar han da 400 kroner for denne oppgaven.
Tannlege per holder ut en stund, men merker fort at han jobber døgnet rundt og at overskuddet fortsatt ikke er mye å skryte av. Han legger til slutt ned, men har kostet Tannlege Bjørn et krafting kutt i inntjening pga av sine lave priser. Det er i tillegg mange som har fått dårlig behandling pga av tidspresset til Per. Han ender opp med å må legge ned praksisen eller øke prisene.
Kvalitet av tjeneste (#2):
Tannlege Bjørn tilbyr veldig høy kvalitet på sine tjenester. Tannlege Per tilbyr lav kvalitet til samme pris. Kundene som går til Per får økt tannlegefrykt pga av hans dårlige utførte tjenester, noe som betyr tapte kunder for både Bjørn og Per.
Ergo..
Bransjen er tjent på å jobbe sammen om hva som er akseptabelt prisnivå og hva en tjeneste bør inneholde som minimum. Hva tror du?