Priser og provisjoner for digitale kommunikasjonsbyråer

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei,

Jeg lurer litt på hvorfor det er så mye hemmelighet i bransjen rundt priser og provisjoner på tjenester? Hvorfor er mange så redde for å oppgi prisene sine? Er det for å unngå diskusjoner om hvorfor man skal betale firmaA 50.000 kr for en nettside firmaB vil fakturere 5.000 kr for? Eller er det fordi man er redd for å oppgi en ca pris på et nettsted, så kommer plutselig den lokale rørleggeren og forlanger en ny Facebook?

1. Hva er din årsak for å ikke opplyse om priser for dine tjenester på nettsiden din?

Videre lurer jeg også på hva som skal til for at du skal snakke mer åpent om dine priser og prosesser for tjenester. F.eks, hvis en lokal liten bedrift kommer til deg og vil ha en enkel nettside (Ny logo, 10 undersider, kontaktskjema, Google kart og litt diverse enkelt innhold). Hvordan går du fram for å utføre denne tjenesten for kunden? Har du en 6-stegsprosess hvor du først har et møte, så identifiserer behov gjennom research, analyserer marked, utvikler prototype, testing og implementering? Dropper du enkelte steg om kunden er liten? Legger du til nye steg om kunden er stor?

2. Har du prosesser for tjenestene du tilbyr? (eventuelt, hva skal til for at du vil diskutere disse prosessene med andre i bransjen?).

Hvordan går du fram for å regne ut prisen på dine tjenester? Er du sikker nok på å oppgi i forveien eller svarer du alltid veldig vagt (det vil koste mellom 50-100k)? Legger du til tiden du bruker på å selge inn kontrakten? Om du møter kunden, hvordan fakturerer du reise til og fra kundemøte? Baserer du anslag ditt på antall timer du forventer å bruke på å fullføre en eller alle fasene av prosjektet? Legger du til en prosentandel for å ta høyde for eventuelle ekstra arbeidsoppgaver som uforutsett dukker opp underveis?

3. Hvordan går du fram for å prise dine tjenester?

Så et spørsmål til de som har selgere i bedriften. Hvordan går du fram for å tilby de en matnytting provisjon av tjenestene de selger? Har du penger som største motivasjonsfaktor for å gjøre en god jobb?

4. Hvordan lønner du selgere i bedriften din?

Jeg for min del kunne ønske meg mer åpent snakk om dette, da jeg tror det kan være lønnsomt for hele bransjen. Ta disse to eksemplene på hvorfor det kan lønne seg å samkjøre fra tannlegebransjen:

Pris (#1):
Tannlege Bjørn trekker tanna di for 3000 kroner. Dette synes han er nok siden han har dyrt utstyr, har brukt mange år på å lære seg yrket og fordi han er en annerkjent tannlege som utfører en god tjeneste (det gjør ikke vondt og han gjør alltid en god jobb). Jobben tar ca 20 minutter å utføre.

Lengre ned i gata er Tannlege Per. Per er nystartet og ønsker å tjene minst 1200 kroner timen. Siden dette er en 20-minutters oppgave tar han da 400 kroner for denne oppgaven.

Tannlege per holder ut en stund, men merker fort at han jobber døgnet rundt og at overskuddet fortsatt ikke er mye å skryte av. Han legger til slutt ned, men har kostet Tannlege Bjørn et krafting kutt i inntjening pga av sine lave priser. Det er i tillegg mange som har fått dårlig behandling pga av tidspresset til Per. Han ender opp med å må legge ned praksisen eller øke prisene.

Kvalitet av tjeneste (#2):

Tannlege Bjørn tilbyr veldig høy kvalitet på sine tjenester. Tannlege Per tilbyr lav kvalitet til samme pris. Kundene som går til Per får økt tannlegefrykt pga av hans dårlige utførte tjenester, noe som betyr tapte kunder for både Bjørn og Per.


Ergo..

Bransjen er tjent på å jobbe sammen om hva som er akseptabelt prisnivå og hva en tjeneste bør inneholde som minimum. Hva tror du?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Bransjen er tjent på å jobbe sammen om hva som er akseptabelt prisnivå og hva en tjeneste bør inneholde som minimum. Hva tror du?

Det er jeg enig i, og dette gjelder selvfølgelig alle bransjer, men særlig gjelder det bransjer med stor gjennomtrekk av folk og mange mer eller mindre useriøse aktører som jo webben flommer over av. Derfor har jeg alltid vært kritisk til - også din - mer eller mindre ukritiske hyllest av 'indere' og andre arbeidere fra lavkostland.

Ikke bare fordi det er umoralsk å utnytte mer eller mindre fattige på den måten (uansett hvor mye man får kjøpt for $2 i India), men også fordi man ødelegger for seg selv. Til slutt vil jo ikke kundene dine betale deg heller, men hente ALT fra India.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg opplyser en litt for høy timepris - da har jeg noe å gå på når det gjelder rabatter. Jeg har en liste med utførte prosjekt på nettsiden, der jeg legger til en ca-pris.
Penger har lite å si for meg (for lite, synes min kone), så det er prosjektet, mennesket eller bedriften som må være interessant.

Jeg kommer nok til å satse mer på det lokale forretningslivet, endre nettside (mindre tekst og enklere eksempler).
 

Altberger

Medlem
Hvilke timepriser opererer dere med da?

Jeg kan røpe at min er normalt 795,- eks mva...
kan gå litt ned ved større prosjekter.

Men det å antyde antall timer på forhånd er svært vanskelig så der sliter jeg og derfor blir det av og til vage anslag.
Har i alle fall lært at man ikke skal underdrive antall timer som faktisk går med.

Og tror de (kunden) på din presentasjon av løsning, samt er opptatt av resultater (her spiller referanser en vesentlig rolle) så velger de ikke en annen bare fordi om han er billigere.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg støtter på en måte det Kongen sier her i tråden. Karatellvirksomhet og prissamarbeid er jo nettopp ulovlig her i Norge, og at flere støtter det her i forumet sjokkerer meg på en måte litt, men at dette er noe ukjent blandt mange kan jeg også forstå. Selv hadde jeg f.eks ikke visst om det dersom jeg ikke var en TVnerd blitt.

At dette er årsaken til at mange ikke går ut med pris tror jeg ikke. Jeg tror faktisk enkelte er så flaue over de prisene de opererer med at de rett og slett ikke vil gå ut med prisene før de evt har kontakt med en kunde som de kan snurre rundt fingeren. Jeg sier ikke at alle her på forumet gjør slikt, men jeg sier at enkelte gjør det. Kanskje det er lurt og gjøre det? Det er jo på en måte "varer fra utlandet" som etterhvert er mer og mer populært blandt nordmenn.
 

Anders

Medlem
Det er jo ikke kartellvirksomhet vi snakker om her. Men åpenhet rundt sine egne priser. Personer som selger dyrt blir kanskje nødt til å senke prisene sine, mens de som selger veldig billig vil se at de fint kan øke prisene sine.

Det er bedre for både kunde og selgere å ha åpenhet rundt priser.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Helt riktig, Anders.

Jeg orket ikke engang svare i denne tråden, da det første som skjer er at folk begynner å prate om indere for $2 og kartellvirksomhet. Det er absolutt ingenting som tyder på at det vil komme noe produktivt ut av denne tråden her da og jeg har lovet meg selv å ikke kaste bort tid på å forsvare "meninger" på WF mer.
 

Bjørnar

Gründer
det er jo ikke snakk om SAMARBEID, men INFORMASJON om hvor landet ligger. ingen som påstår vi skal ha like priser.

personlig ligger jeg så lavt i timepris at det nesten er flaut, men jeg gjør svært lite på timepris, mest på prosjektbasis; 390,- eks mva pr time.
 

Anders

Medlem
Enig at en ikke skal ha like priser. En kan jo forsvare høyere priser med lang erfaring, tidligere prosjekter og beileilige betingelser.

Problemet i dette markedet også er at uten inngående kunnskap fra kundens side blir det veldig vanskelig å vurdere konkurrentene.. Så absolutt, informasjon, og tolking av informasjonen er problemet...
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Problemet i dette markedet også er at uten inngående kunnskap fra kundens side blir det veldig vanskelig å vurdere konkurrentene.. Så absolutt, informasjon, og tolking av informasjonen er problemet...

Det er akkurat det som er litt av problemet. Veldig mange tror at en nettside er en nettside, akkurat som en spade er en spade. Jeg bruker ofte å si når jeg snakker med folk med denne oppfatningen å si at det blir som å si at et bil er en bil - når faktumet er at du ikke kjøper en Opel Corsa til å gjøre et arbeid du trenger en lastebil til.

Jeg ble for en stund siden kontaktet av en organisasjon som skulle ha bygget en massiv portal, med hundrevis av undersider og en rekke funksjoner - de hadde en lang liste med krav. Jeg antok at dette vil ta rundt 800-1000 timer å gjennomføre. Kunden hadde satt av et budsjett på 25.000 kroner for å få denne jobben gjennomført.
 
Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg mener ikke at dere driver med karatellvirksomhet om noe slikt kunne komme frem av mitt forige innlegg i denne tråden. På en måte må jeg innrømme at jeg syns det er litt rart at vi ikke i dag skal kunne oprerere med samme priser uten at det er ulovlig.

At jeg dro inn "utlandet" i tråden er jo fordi at det er dette som skjer mer og mer. Hva hjelper det at en nordmann tar sine 500NOK eks MVA per time når alle norske bedrifter vet at de kan få det billigere i utlandet? Det var det jeg mente, har det da noe og si om en bedrift forteller om sine priser på sine nettsider?

Om 10år fra idag, da kan vi risikere at verden er koplet sammen på en slik måte på internett, at rett og slett Telenor kjøper sine tjenester fra Urka Burka fra der nede. Hva i huleste hjelper det da at du skriver at du tar 500 eks NOK per time, når urka burka tar $20 per time uten noe MVA? Webutviklere i Norge må bevege seg litt, følge med på fremtiden, gjør noe som gjør at noen skal velge nettopp dere, og noe som ikke alle de andre gjør! Dere er webutviklere, dere er smarte, dere har akkurat det som trengs for og finne på noe nytt for og kapre deres potensielle kunder!
 
Topp