Det er alltid svinedyrt å sende TIL utlandet fra Norge, nettopp fordi Posten her er første ledd. Og siden det ofte koster halvparten å sende til Norge, fra utlandet - så er det jo tydelig at Posten skrur opp prisene for oss Nordmenn - kun fordi de KAN...
Veldig rart at prisene kan være så mye lavere fra Kina eller andre land, når det ofte er Posten som allikevel tar i mot pakken her i Norge - og dette får de jo også betalt for å gjøre, men de er vel redde for å vise til resten av verden hva de faktisk belaster for å sende pakker - og dermed er det "greit" å gjøre jobben halvparten så billig, når avsenderland har tatt i mot pakken som sendes..
En annen ting:
Vi bestilte ca. 100kg med smykker for noen måneder siden fra L.A. Dette kostet ca. 3.500,- i NOK i frakt. Da pakken ankom Norge (Sendt via USPS) som da Posten mottok, skulle de ha 22 kroner + MVA PER varelinje. Det var ca. 120 varelinjer for fortollingsprosessen.
Jeg ringte inn å spurte hva det var jeg betalte for, og hvorfor prisen var så stiv. De sa da at så lenge firmaer skal innfortolle, og de skal gjøre jobben, er dette prisen de har for bedrifter.
Jeg spurte hva jeg måtte betale hvis jeg var en privatperson, og da var svaret: 0,-
Er det mulig?
Siden vi har et ENK, så sa jeg at dette ikke skal inn på firma, firmanavnet inneholder navnet MITT, ergo er det JEG som skal tolle inn pakken - så sett i gang å send den over til meg som privatperson. Jeg fikk da beskjed om at det var greit, og at gebyret var 250,- for mottatt fortollet pakke.
Forskjellsbehandling?
Det tok sikkert 1 minutt å gjøre jobben for posten, og de skulle ha over 2600,- for jobben KUN fordi vi var et firma (antakeligvis gidder ikke firmaer å henge seg opp i sånne "småbeløp" - men det er jo ikke småbeløp å regne, når vi kan se for oss at posten har noen tusen av disse forsendelsene i løpet av året. REN SVINDEL kaller man sånt.
(En annen ting - ved fortollingen, hadde vi ikke noe valg, siden pakken stod på fortollingslageret til Posten, og de nektet å utlevere pakken før den var fortollet - ergo kunne jeg ikke gjøre jobben selv)
Utrolig rart at Posten skal ha såpass mye, og samtidig bruker nesten en UKE på å få sendt pakken fra fortollingslageret i Oslo, når UPS eller FedEX bruker 1 dag, og belaster 95,- for innfortollinger..
MAKAN! Blir bare mer og mer irritert etterhvert som jeg tenker meg om...