Pris på frakt?

oleanl

New Member
Minipakken er faktisk ikke så veldig mye billigere enn Norgespakken fordi du må ha EDI-system + at det er 14 kr ekstra pr. pakke hvis du leverer den på postkontor. Men sender du mye så lønner det seg jo.
Dessuten er den max 6 cm tykk og det er lite.
Jeg forutsatte vel egentlig at EDI-system var på plass, det var noe av det første vi anskaffet oss den gangen jeg var med på å starte netthandel.

Når det gjelder strategi for fraktprising så er jo dette i stor grad avhengig av varene som selges og hvordan de distrubueres, uansett system så må man jo sørge for at systemet gjør at man får dekket varekostnad og fraktkostnader i tillegg til et dekningsbidrag som står i stil med omsetningen og de faste kostnadene.

"Gratis" frakt:
Svært enkelt for kunden :).

Her bakes fraktkostnaden inn i vareprisen, for å være sikker på å ikke tape penger på salget må man altså øke utsalgsprisen på varen såpass at frakten dekkes inn selv om kunden bestiller bare en vare.

Ofte vil en slik pris-setting gjøre at man ikke kan konkurrere på pris for kunder som ønsker å kjøpe mer enn ett produkt.

Dersom man sender ut varene enkeltvis, eller at man har fått en fastpris inkl. levering på varen og leverandør sender direkte fra sitt lager så kan dette alternativet være gull (drømmescenario).

For dyrere varer kan også dette være et godt system da fraktkostnaden utgjør en svært liten andel av kjøpesummen slik at man ikke risikere å brenne seg på at man ender opp med å selge med tap på enkeltordre. Å legge inn en beløpsgrense for fri frakt kan bidra til at kunden kjøper ekstra varer for å nå den magiske grensen - men det kan også føre til at kjøpet blir utsatt da kunden vil ta stilling til om det er mer hun/han trenger fra samme butikk for å nå grensen.

Ulempen er jo at dette vil medføre at man må ta en høyere pris for varen, kunden blir ikke "belønnet" med lavere fraktpris ved bestilling av mange varer.

Selv har jeg mest tro på "gratis frakt" på enkelte produkter eller i enkelte perioder som et kjøpsutløsende markedsføringstiltak.

Fast fraktpris:
Enkelt for kunde og butikk.
Ville gått for denne dersom varene i sortimentet hadde lav vekt og lavt volum, selger man eksempelvis fyrstikkesker så vil fraktprisen på 1 og 10 enheter være ca den samme totalt sett. Kunden sparer på å bestille flere produkter om gangen.
Ingen god løsning dersom det er stor variasjon i størrelse, volum og pris på produktene.
Fraktpris bør gjenspeile omtrentlig snittpris for hva det koster å sende en gjennomsnittlig ordre for butikken. Dette kan være en god løsning for veldig mange nettbutikker!

Vekt/volumbaset pris:
Sikrer at man kan ha konkurransedyktige priser på varen og at man får dekket sine kostnader relatert til frakt, ulempen er at det blir mer komplisert for kunden å finne totalkostnad for bestillingen.

Krever at riktige data legges inn i varekartoteket, pris blir uansett aldri korrekt da man praktisk talt ikke klarer å beregne hvor stor en pakke med flere varer blir.

Selv har jeg drevet netthandel med varer i forskjellige størrelser og prisklasser i noen år for forrige arbeidsgiver, vår løsning ble:
- Hente hos forhandler:
Gratis.

- Fastpris på småvarer som kan gå som brev, med verdi inntil 1000,-.
Her tapte vi penger på noen sendinger og dro inn litt ekstra på andre, enkelt og kjapt for både oss og kunde. Praktisk talt umulig å beregne korrekt pris i handlekurven uansett på disse småordrene.

- Valg mellom servicepakke/på døren, pris basert på vekt/volum på de fleste ordre.

- På større varer la vi inn fraktpriser manuelt basert på postnummersoner, ikke nøyaktig beregnet - men kunden fikk oppgitt en fraktpris før bestilling. Beregnet oss ofte for lav fraktpris på disse bestillingene (privatlevering på pakker over 35kg fra sør til nord er dyrt).

Ulempen med varierende fraktpriser i nettbutikken er at det fort blir forvirrende for kunden, i begynnelsen (år 2004) måtte kunde legge inn navn og adresse før frakt ble beregnet.
Vi opplevde god økning i salget etter at jeg la inn fraktkalkulator i handlekurven der frakt blir beregnet ved at kunde taster inn postnummer.

Konklusjonen blir at sortiment og marked i stor grad avgjør hvilken løsning som er fornuftig men at det er avgjørende at totalpris for bestillingen er lett tilgjengelig for kunde uansett hvilken løsning man velger.
 
Topp