Pris på annonser?

JulianC

New Member
Hei.
Jeg har en nettside med ca 10.000 besøk (7K unike) og 100.000 sidevisninger daglig.
Har ingen annonser per i dag, med unntak av en liten Google Adsense-tekstboks. Lurer på om det er mulighet/sannsynlighet at en bedrift vil kjøpe (gjerne stor) annonseplass på siden, og hva jeg kan ta betalt for det, utifra besøkstallene mine som jeg skrev over.
(har prøvd tradedoubler og goviral tidligere, uten særlig suksess)
Jeg tenker, store og små nettaviser tar mange mange tusen for et annonsebanner i et døgn bar, det er jo store penger i sånt. Hvordan kan man komme i kontakt med slike bedrifter? Finnes det nettverk, eller steder man kan legge ut annonseplassen sin på anbud?

Nettsiden består først og fremst av bilder. (ikke tekstsaker altså)
Mvh J

allegretto

Medlem
7000 unike er et bra utgangspunkt.. men det kommer helt ann på hvilken type nettside dette er.. og hvem som er målgruppen.
Jeg lurer også på hvordan man bør gå frem for å komme i kontakt med bedrifter som ønsker å annonser. Jeg har også prøvde Adsense etc.. men det blir det bare småpenger av.. så jeg har droppet det.

metallian

Medlem
Synes det er veldig vanskelig å svare uten en url altså.... enr en bildeside er nok noe vanskeligere enn en "vanlig" side mtp aff. fkes fordi man ikke kan flette annonsering inn i teksten, men allikevel burde den trafikken gitt endel adsense altså....

JulianC

New Member
Det er en slags bildedump-side. Humorbilder, kuriosa etc.. Målgruppen består av folk mellom 13 og 24 primært. (folk under 18 er ikke akkurat de mest kjøpesterke og kanskje ikke så bra for annonsører)
Det er ikke så mye jeg får vite om leserne via analytics, men 98% er norske, og ift facebook-søk av tilfeldige som har lagt inn epost, kan jeg si med forbehold at de fleste er unge folk.

JulianC

New Member
metallian:
takk for svar.
Øsnker ikke gå ut med url riktig enda. Men fletting av annonser i teksten blir vanskelig, ja. Det er nok snakk om klassiske bannerannonser etc..

Adsense har gitt noen hundrelapper i uken, men jeg hadde håpet det gikk å tjene en del mer med så mange hits..

JulianC

New Member
Siden er forresten blant topp 750 norske sider på Alexa. (vet ikke om det har noe som helst å si, jeg)

MariusB

Skaper & Idémaker
Trafikken er et godt utgangspunkt, men faktum er at annonsering ikke selger seg selv.

Undertegnede har erfaring som salgssjef for magasinet Gründer, KAM for ABCNyheter.no / Startsiden.no, KAM for lokale satsinger på Nettavisen.no, kommersielt ansvarlig for Mote.no, kreativ konsulent for 1881.no, og gründer/daglig leder for Altaavisen (fulldistribusjonsavis i Vest-Finnmark).

Jeg kan tenke meg å se nærmere på hva du representerer, men du må vite at det ikke bare er unike brukere og visninger som bestemmer hva som er en fornuftig pris. Det er mange andre tall som spiller en rolle for erfarne annonsekjøpere på nett. Det hjelper f. eks lite å ha mange tusen besøkende, om de bare er noen få sekunder på siden. Det volumet du har høres imidlertid interessant nok ut til at det burde være mulig for deg å tjene en del på den aktuelle siden.

Kunsten for deg blir å finne ut hvilke annonsører du kan tilby en verdi for. Å finne ut hvem du kan gjøre fornøyd sparer deg for mye arbeid i framtiden, og vil gi deg en base av faste kunder som ønsker å ha siden din som en del av deres markedsbudsjett. Dette krever en del forarbeid, analyse underveis, og ikke minst god kontakt og relasjonsbygging med kunden. Å forsikre at kunden vet at du ønsker hans/hennes beste er jo en ekstremt viktig del av jobben, uansett hvor god markedskanal du måtte ha.

Om du ønsker en kjapp tilbakemelding fra en person med mange års erfaring med å både vurdere markedskanalers verdi i forhold til både ansiktet utad og mekanismen bak - så kan du kontakte meg. Det krever imidlertid at du er transparent i forhold til hvilken side det gjelder, og videre tilgang til Google Analytics.

metallian

Medlem
Det er en slags bildedump-side. Humorbilder, kuriosa etc.. Målgruppen består av folk mellom 13 og 24 primært. (folk under 18 er ikke akkurat de mest kjøpesterke og kanskje ikke så bra for annonsører)
Det er ikke så mye jeg får vite om leserne via analytics, men 98% er norske, og ift facebook-søk av tilfeldige som har lagt inn epost, kan jeg si med forbehold at de fleste er unge folk.

Aha- tror jeg forstår sånn noenlunde hva vi snakker om. Litt vanskeligere mtp annonsering da tror jeg ettersom dette med unike brukere def. er mer verdifullt på temasider hvor branding er en tilleggsfaktor for annonsører. (F.eks er det endel av våre salgsargumenter på Fiskersiden.no - Norgest største nettsted for fiske) .

MariusB

Skaper & Idémaker
Aha- tror jeg forstår sånn noenlunde hva vi snakker om. Litt vanskeligere mtp annonsering da tror jeg ettersom dette med unike brukere def. er mer verdifullt på temasider hvor branding er en tilleggsfaktor for annonsører. (F.eks er det endel av våre salgsargumenter på Fiskersiden.no - Norgest største nettsted for fiske) .

Nå sporer jeg litt av her, men jeg lurer veldig på dette. Sjekket ut siden din, og oppdaget de små annonsørene på høyresiden. Hvorfor får ikke disse samme bredde på annonsene sine som aktøren over? Det er jo plass til dette, det ser bedre ut, og det gir annonsørene bedre effekt - som igjen gir deg mer fornøyde kunder. VINN-VINN? Eller har jeg gått glipp av noe. :)

fiskersiden.jpg

MariusB

Skaper & Idémaker
Ok, jeg ser det nå. Ser mer fornuftig ut på den plasseringen ja, og da er det jo ikke så dumt i forhold til at du har valgt å gi dem ekstra med på kjøpet. Noen av annonsene burde imidlertid ha valgt større tekst, så man kan lese hva som står på dem. Det er jo imidlertid annonsørens ansvar, men alltid greit å påpeke.

Som sagt så sporet jeg litt av med å kommentere dette. :)

Topp