Printe ting selv med 3D printer

Tonny Kluften

Administrator
Se Du kan få laget dine egne designmøbler - gratis | ABC Nyheter
Det er jo ganske vilt hvordan 3d-printing utvikler seg. F.eks. printing av våpen: Verdens første 3D våpen avfyres | 3D printer.

Jeg tror at i løpet av et to-sifret antall år så printer vi ut mye av det vi trenger i det daglige.
Men vil da prisen på printere og printmateriale gå opp? Noe må jo industrien tjene penger på?
Og hva med Kina og andre lavkostland som tjener lassevis med penger på storforbrukerne i vesten? Vil intektene deres gå ned igjen og det bli mer fattigdom igjen?

Dette er et spennende tema fordi 3d-printing kan bli hverdagen vår. Hva vil skje? Noen som har meninger?

spikre

peterhamre.no
Nu vell.. Jeg har skogen rett utenfor, men jeg snekrer ikke et eneste møbel selv. Om jeg hadde hatt en 3D-printer ville jeg ikke printet min egen salong. Jeg har printer god nok til å skrive ut fotografier, men jeg bruker likevel fotoknudsen til slikt.

MEN jeg tenker at 3D-print kanskje blir aktuelt for varer som har lav gevinst ved masseproduksjon, og som har relativt høye fraktkostnader. Eller ting som man gjerne vil ha sitt eget spesielle preg på. Lamper er et godt eksempel; har vet man ofte hva man vil ha, og det finnes en million varianter. Det lokale lampehuset har likevel bare noe titalls å velge mellom.
Jeg tror det blir mer aktuelt at det blir "butikker" hvor du kan "fremkalle" ei fil du har, enn at vi sitter med hver vår printer.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
3d printing er nok veldig hypet, som i grunnen ikke er uventet i et teknologi-kåt samfunn.

En god cnc router (høy rpm, mest til plast/tre) eller mill (mest for metall) gjør de fleste jobbene uten problem (sjekk f.eks. https://handibot.com/).
Selv om kvaliteten er langt ifra den samme, er det noen ting man bare klarer med 3d printing - men det er nok å glemme å skrive ut gummiringer til bestefar's oldtimer-girkasse, tenker jeg.
Det sagt kan en 3d printer være et godt verktøy i støpe-prosessen.

3D printing er jo genialt til firma som lager en del prototyper o.l

Men at "alle" skal printe ut ting selv tror jeg svært lite på. Men det kommer nok butikker som printer deler for deg. Jeg behøver akkurat nå en plastdel til vaskemaskindøra mi det tar ca. 3 uker å få den til Norge når jeg bestilte hos LG. En slik butikk kunne hatt en 3D scanner og printet delen på 10 minutter.

Rismoen

Medlem
Det første jeg skal gjøre når jeg får meg en 3D printer er å printe ut en enda større og bedre 3D printer, som jeg så skal bruke til å printe ut 3D printere jeg kan selge ... :)

:D

8kfJd.jpg

zapotek

Medlem
Først skal jeg printe ut en eksakt kopi av Disneyland i hagen. Etterpå (eller kanskje lurest å gjøre dette først), printe ut en stor nok hage til å få plass til hele sulamittet.

zapotek

Medlem
Jeg for min del har bestemt meg for å avvente litt. Synes de 3D printerne er litt i dyreste laget for tiden, men om ikke lenge kommer 4D printerne, og da raser vel 3D printerne i pris ...

Kommer til å være veldig liten harddisk på de første 4Dprinterne da. Har på litt lenger sikt tenkt å printe ut hele Melkeveien, og .pdf-fila med tegningene krever jæ¤"#lig stor lagringsplass!!!

Topp