Pressemelding - finne rette vinkling

Hei,

Nettopp ferdig (nesten) med en ny tjeneste for digitaltrykk.

Du kan blant annet få ditt deksel til iPad/iPhone til å se ut som en sjokoladeplate
der navnet til din favorittperson er integrert inn i selve sjokoladen.

Dette er jo en småsøt glanyhet som bør kan være interessant for flere nyhetsredaksjoner å trykke/publisere.

Men over til selve spørsmålet:
Hvordan bør pressemeldingen se ut?
Hva bør jeg vektlegge i overskrift, ingress etc.?
Hva med eksempelbilder?
Lenker til hjemmeside osv.?
Hvor mye tekst, type overskrift?
Hvordan bør jeg segmentere målgruppen (eks. mac-entusiaster, kvinnemagasin etc.)

Noen erfaringer på hva som fungerer - ev. ikke fungerer?
Vil ikke "spamme" redaksjoner med unødvendig informasjon.

Håper noen kloke hoder kan gi meg litt svar...

Med vennlig hilsen
Vetle

... og her legger jeg ved et eksempelbilde på et iPad cover med sjokoladetekst.

customize-speck-Ipad-case-chocolate-style-standard.jpg
 
Sist redigert:
Hei

Det er flere måter å skrive en god pressemelding på, litt avhengig av hva du ønsker å oppnå. Ønsker du at redaksjonene skal kontakte deg skal du ikke skrive så alt for detaljert om produktet, men likevel nok til at de blir nysgjerrige. Dette kan være litt av en utfordring, spesielt hvis redaksjonene er under press. Da blir det en vurdering om innsatsen en eventuell journalist må gjøre er "verdt det".

Selv foretrekker jeg pressemeldinger som kan klippes og limes rett inn i avisen/magasinet, da det gir betraktelig mindre arbeid for en journalist eller deskarbeider, det eneste de behøver er å sjekke påliteligheten til den som sender den inn. Få gjerne med et par kommentarer av opphavspersonene, litt om hvorfor de har valgt å gjøre det slik, og hvordan de kom på ideen. Også hva det er som gjør det spesielt i forhold til andre ting og lignende.

Vær forsiktig med superlativene! Ikke skriv "fantastisk ny superdings". Da må redaksjonen inn og rette, for ikke det skal bli for "reklameaktig". Vær nøktern.

Skriv meldingen som en slags avisartikkel, med hvem, hva, hvorfor og hvor ganske tidlig i saken. Alt dilldall som kontaktinformasjon, linker til produktet og annet legger du inn nederst, slik at det er enkelt å klippe og lime. Jo mindre arbeid for desken, jo større sjanse for at saken blir publisert som den er.

Legg ved bilder. Både av produktet, deg selv (portrett og sammen med produktet) og av produktet i en bruksmessig sammenheng. Pass på å få med navnet på fotografen, og forviss deg om at du har alle rettigheter til bildene du sender. Sørg også for at bildene er i god kvalitet.

Når det gjelder fonter og sånn bruker du bare helt standard arial eller times new roman. Det går fint. Hvem du sender til er alle du har epostadressen til.

Nedenfor er en pressemelding jeg skrev for noen år siden, og den ble klippet direkte inn i en par-tre aviser med et par omformuleringer (for å få sitt eget preg på saken).

-----------------------

PRESSEMELDING

En ”kulternativ” opplevelse i Eidsvoll

For aller første gang i historien arrangeres det 4. og 5. september ”Kulternative Dager” i Eidsvoll sentrum, Sundet, og med seg på lasset har arrangørene flere kjente personligheter innen både kultur og det alternative. Eller begge deler om du vil.

Selve navnet ”Kulternativ” er sammensatt av ordene ”kultur” og ”alternativ” og viser det mangfold og den bredden som deltakerne bidrar med, og ideen fikk butikkeier i Eidsvoll, A. Solberg, etter en samtale med en kunde som kom rett fra en alternativmesse i Oslo.

- Hun var helt ør etter all den energien som ble konsentrert på et begrenset område, så da fikk jeg ideen om å ha noe tilsvarende utendørs hvor vi også er i kontakt med elementene. Slik man skal være, sier Solberg.

Solberg spant videre på ideen, og ikke lenge etter ble en egen ”kulternativ-komite” nedsatt. Hjulene var i gang og flere og flere kom til. Nå er det en kjerne på fem som driver arrangementet, godt hjulpet av nærings- og kulturlivet i Eidsvoll.

- Responsen har vært over all forventning, og så langt har vi langt på vei fylt det lokale torget i Eidsvoll, Bankplassen, med alt fra buntmakere til salg av krystaller og bøker. Vi er veldig optimistiske til et vellykket arrangement, forteller A. Hansen, ansvarlig for bodene på arrangementet.

Videre har ”Kulternative Dager” inngått avtaler med de lokale forretningene i Eidsvoll om å stille ut malerier av lokale kunstnere. Deriblant den ikke helt ukjente W. Sommer. Rundt 20 forretninger har villig stilt sine utstillingsvinduer til disposisjon, og alle som ønsker kan rusle rundt i gatene og nyte mye flott kunst, helt gratis.

En annen kunstner, I. Sagflaatt, beveger seg mer over i det alternative, og i tillegg til å male holder hun foredrag. Et av hennes fagfelt er noe så spesielt som bilder av sjelen, og på arrangementets første dag holder hun foredrag om emnet.

- I. Sagflaatt er en stor personlighet innen det alternative det er verdt å få med seg. Derfor er vi spesielt glade for at hun vil komme til Eidsvoll og bidra med et foredrag, forteller A. Hansen.

Underveis vil det også bli underholdning fra elvescenen og flere lokale kulturinstitusjoner bidrar med alt fra ballett til konserter, og når de siste bodene stenger lørdagskvelden, overtas Bankplassen av feststemte gjester fra fjern og nær for å nyte god mat, drikke og musikk.

For mer informasjon om Kulternative Dager, deltakerliste og kontaktpersoner se arrangementets nettsider; http://www.kulternativedager.no

Vedlagte bilder brukes fritt

-----------------------

Dette ble litt rotete da jeg svarer litt innimellom andre ting her, men håper da du kom litt lenger.

Mvh Dan
 
Da kjører vi på

Hei,

Takker for tilbakemeldingen Dan. Skal prøve å sette sammen en pressemelding i løpet av dagen.

Poster utdrag av den her når jeg er ferdig.

mvh. Vetle
 
Resultat pressemelding:

Hei igjen,

Da sendte vi en pressemelding til Trendhunter.com:

Følgende tekst ble sendt:

Overskrift:
Turn your iPad into a tasty chocolate bar

Tekst:
In love? Turn your iPad into a delicious piece of chocolate. Enter the name of someone you appreciate and wait a few seconds. And voila - you have an iPad cover with the name of your favorite person integrated into the chocolate.

Det var alt. Sikkert crappy engelsk, men venter på at Google Translate blir 100% feilfri...

Noen timer senere dukket denne artikkelen opp:
Customized Chocolate Bar Cases - The 'Cover Giraffe' iPhone Holder is Deliciously Designed (GALLERY)

Egentlig ikke noe hokus pokus. Vi gikk rett på sak. Journalisten forstod budskapet
og gjorde litt research før hun publiserte saken.

Med hilsen
- Vetle
 
Hei igjen,

Da sendte vi en pressemelding til Trendhunter.com:

Følgende tekst ble sendt:

Overskrift:
Turn your iPad into a tasty chocolate bar

Tekst:
In love? Turn your iPad into a delicious piece of chocolate. Enter the name of someone you appreciate and wait a few seconds. And voila - you have an iPad cover with the name of your favorite person integrated into the chocolate.

Det var alt. Sikkert crappy engelsk, men venter på at Google Translate blir 100% feilfri...

Noen timer senere dukket denne artikkelen opp:
Customized Chocolate Bar Cases - The 'Cover Giraffe' iPhone Holder is Deliciously Designed (GALLERY)

Egentlig ikke noe hokus pokus. Vi gikk rett på sak. Journalisten forstod budskapet
og gjorde litt research før hun publiserte saken.

Med hilsen
- Vetle

Ja, se der ja. Behøver ikke være vanskeligere enn det :)
 
Teiprull og pressemelding

Du var heldig med den, at de gadd å lage egen tekst. Det viser at det hjelper å ha et spennende produkt. Spørs om de hadde gjort det samme hvis du hadde skrevet en artikkel om en vanlig teiprull.

:) Nei, det må vel et spennende prudukt til for å komme igjennom nåløyet.

Nå var vel dette produktet nokså unikt, og internasjonalt salgbart. Hvordan det
er med teipruller er vel en annen sak. Kanskje gratis reklameteipruller, teipruller
med dikt, vitser, eller teip med kupongkoder etc. kunne fått en artikkel...


mvh. Vetle
 
Get2Press

Hei igjen.

Tenke å teste ut masseutsendelse av pressemeldinger for å sjekke responsen.

Noen som har erfaringer med Get2Press?

Eventuelt andre tips om distribusjonskanaler til utsendelse av pressemeldinger?

Kommer til å poste resultatene etterhvert som vi har fått respons/avslag.

mvh. Vetle
 
Topp