PPC Tradedoubler vs. AdserviceMedia

picxx

WF 09
Den siste tiden har jeg jobbet svært lite med web og nettbaserte saker.
(les: det siste 1/2 årene har jeg ikke rørt noe på web)

Dette har jo selvsagt ført til at en del sider er borte og annonseklikk er betydelig redusert.
Tok en oversikt her i dag, på de siste 5 årene, på hvilket annonsenettverk som har kommet best utav det med tanke på PPC (altså, betaling per klikk). Noe slitsomt å gjøre dette hos TD, da de har en maks intervall på 12 mnd. og det tar en halv evighet å generere en rapport, men likevel...

Resultatet var som følger:
TD landet på 1,04.-NOK / klikk
Adservice på 3,54.-NOK / klikk

Program fra TD og adservice er brukt om hverandre på de samme sidene og jeg har i stor grad kun jobbet med kvantitet mtp. på CTR (ekstrem lav i forhold til noen som gidder å optimalisere) derfor litt overraskende at spriket var såpass stort som det er.

pleb

Medlem
Dette er interessant. Hadde en (mye) høyere PPC enn deg på Adservicemedia da jeg drev med dem, men det var primært fordi nettsidene mine var innen nødhjelp og finans.

På Tradedoubler har jeg også rundt 1 krone.

zapotek

Medlem
Hmm det var stor forskjell. Er forskjellen så stor om du sjekker noen år tilbake i tid?

Sånn grunnleggende er det vel en viss logikk i at jo mindre affilateselskapet er, jo mindre sjanse er det for at brukeren er innom et en annen affilatelenke på et annet nettsted før cookietiden utløper.

zapotek

Medlem
Hæ? Kan du utdype den litt?

Ok. Tenkt scenario:

Lenken fra affilateselskap A vises på 100 nettsider til 10 000 brukere.
Lenken fra affilateselskap B vises på 1000 nettsider til 100 000 brukere.

En nettsurfer klikker på en annonse på et av nettsidene som bruker affilateselskap B. Nettsurferen kjøper ingenting nå, men det det plasseres en cookie på maskinen hennes. 10 dager senere går nettsurferen direkte inn på nettbutikken (ikke via en affilatelenke), og gjør et kjøp. Sist plasserte cookie får provisjon.

Men litt flaks, har ikke nettsurferen besøk andre nettsider med samme annonse og klikket på lenken i denne perioden.

Sjansen for at cookien som ble plassert for 10 dager siden ikke er overskrevet er større jo færre som viser den samme annonsen. Altså hos affilateselskap A.

Er det bare du i hele verden som viser denne annonsen, er oddsene dine desidert best.

I tillegg så har vi jo et visst nettlesertillegg som spiser cookies til frokost, lunsj og middag. Det aktuelle nettlesertillegget har vokst i størrelse i det siste.

Topp