Poengsystemer for kunder - erfaringer?

n0stra

Medlem
Snublet over dette ganske omfattende systemet til Magento her om dagen - virker veldig gjennomført, integrert og flott lagt opp. Jeg har vurdert å få lagd belønningssystemer før jeg fant denne også. Men er det noen av dere som har erfaring med den slags?

Vi har jo produkter på butikkene våre som er veldig greie å selge til eksisterende kunder, og selv om endel kommer tilbake er det jo mange som gjør et kjøp og kanskje trenger et dytt i siden.

Sweet Tooth Points & Rewards Loyalty Magento Extension | Sweet Tooth for Magento

picxx

WF 09
Personlig erfaring tilsier at et poengsystem ofte forvirrer kunder og bare skaper ekstra jobb for dere m.t.p. å måtte forklare histen og pisten. Slik sett tror jeg enkle rabattkoder fungerer mye bedre. (+gavekort, men det har dere vel kanskje allerede?)

Har sett på dette selv, og har egentlig mer tro på dette en rabattkoder. Ettersom jeg egentlig ser på rabattkoder som noe negativt ved at folk lett får en vane av å se etter rabattkoder og dermed gir "gjerrige" kunder en fordel som må dekkes av kunder som ikke tenker så langt..

picxx

WF 09
abroke, de fleste systemer som behandler rabattkoder kan man jo også individuelt gi rabattkoder til enkelte kunder, eller også gi en rabattkode når man når et "mål".
Akkurat derfor synes jeg det er enklere for kunden å forholde seg til en rabattkode kontra et poengsystem.
F.eks. når du har handlet for XXXX vil du motta en rabattkode som gir deg 200.- avslag på ditt neste kjøp.
kontra
Tjen poeng på hvert salg, referrer kunder og tjen poeng, bytt inn dine poeng i varer eller overfør dem til en kompis.... ofte er disse poengsystemene veldig omfattende og jeg tror en kunde fort "går seg litt vill" i hele systemet.
Selvsagt er det muligheter til også å forenkle et poengsystem, men i bunn og grunn har jo alle disse systemene akkurat samme hensikt. Øk konverteringen ved å friste med rabatter (og gratis ting), så man må vel egentlig bare finne ut hva som virker best akkurat hos deg.

n0stra

Medlem
picxx: problemet i det du illustrerer er at poengene gir kunden et insentiv til å jakte disse selv - noe sosiale medier også er genialt for å spre. Vi har forsøkt de vanlige rabattene og de fungerer rett og slett ikke særlig bra. Vi må også mase ned folk over epost for å få ut dette til folk, noe man slipper med en ferdig løsning som den jeg nevnte over.

Jeg tror for vår del at dette har mye med at over 80 % av våre kunder er kvinner. Jeg ser at når vi har kjørt rabattkupongkampanjer er så og si alle de som har brukt de kun menn - og det er veldig mange kvinner som ikke har fått de med seg engang.

picxx

WF 09
Det vil jo ikke være enklere å spre budskapet om systemet er poengbasert, er rabattkoder, faste tilbud eller gulerotjakt for den saks skyld. Med et poengsystem derimot implenterer man rabatt for alle, også de som ikke har fått det med seg, så hvis buzz'en blir den samme er de eneste som taper på dette butikken.

Men som jeg sa over er det jo om å finne det systemet som passer best for sin butikk, så det å teste andre ting er jo egentlig noe som må til hvis man ser at enkelte ting ikke funker.

n0stra

Medlem
Rabattkuponger har iallefall fungert svært dårlig, krevd vannvittig mye tid, i tillegg til at det er svært lite fleksibelt slik jeg ser det. Det krever for det første at kunder må drive å holde styr på koder - noe jeg har erfart er ekstremt vanskelig for en stor mengde av de.

Poengsystemet som illustrert vil være synlig i alt du gjør på butikken, og man kan sel bestemme basert på "verdien" hva man verdsetter mest. Det å fortelle om oss på facebook kan være mer verdt enn om en kunde kjøper en vare.

picxx

WF 09
Ja selvsagt, får man til å implentere poengsystemet i viral markedsføring kan det fort bli en noe større suksess enn f.eks. rabattkoder eller andre metoder ja.

Topp