Plan for nettbutikk - har noen spørsmål

fredag

Medlem
Hei!

Jeg er i ferd med å ta steget med å endelig etablere en nettbutikk. Har funnet en nisje og fått ordnet et par wholesale-kontakter. Jeg har ordnet med hosting og tenker å bruke joomla og virtuemart som nettbutikkløsning.

1. 1. Når jeg bestiller endel varer fra USA, hvor lang tid tar det typisk før de er fremme her i Norge? Det sto ingenting spesifikt om dette fra leverandøren sin side.
  2. 2. Hvilken betalingsløsninger følger med Virtuemart? Har ikke funnet ut noe spesifikt om dette. Tenker å bruke paypal til dette, til overføring via kort og fakturering i epost. Er dette lett å integrere i virtuemart?
  3. 3. Frakt og sending. Si jeg er riktig så heldig og får bestillinger hver dag. Hvordan skal jeg gjøre det med sending? Er det vanlig å sende hver dag, eller har man faste dager i uka? Har posten en slags avtale med nettbutikker?
  4. 4. Er det noen fast formel for å legge på pris? Si jeg kjøper en vare for 20 kroner, kan jeg bare legge på det som høres fornuftig ut, eller gjør man det på en annen måte?
  5. 5. Jeg driver et enkeltmannsforetak innenfor webdesign. Må jeg opprette et nytt foretak, eller kan jeg har f. eks Håkons sokker som en nettbutikk og heller smelle på det juridiske navnet på en faktura? Så vidt jeg har forstått lar dette seg gjøre, eller?

Jeg har full jobb, men elsker å ha prosjekter som dette ved siden av. Går det riktig så bra, hadde jeg virkelig likt å gått ned i stilling for å få nettbutikken til å vokse.

Phew, det var mange spørsmål, men om du kan svare på bare en av de blir jeg riktig så fornøyd! :)

ChrisE

Medlem
1. Dette varierer jo stort. Er det snakk om båt eller fly? Hvilket transport firma brukes? Har de sendt produktene? Stopper de opp hos tollen?

2. Jeg er usikker med virtuemart, men jeg vet at DIBS lever betalingsløsningen for dette. Jeg fant denne linken som kanskje kan være noe for deg:
Virtuemart - E-handel | Komponenter | Joomla

3. Dette lurer jeg på selv ;) Jeg skulle faktisk til å lage en tråd angående det samme.

4. Dette er ren "supply & demand". Finnes det konkurerende produkter på markdet? Finn ut hva kunden ønsker å betale for digg produkt. Gjerne igjennom en markedsundersøkelse.

5. Usikker. Sikkert noen som vet her.

Hva er det du skal selge? Det er litt lettere for folk å komme med konkrete råd da. ;) Uansett, lykke til!

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Hei Fredag

Kan prøve å svare etter beste emne

Leveringstid vil være avhengig av fraktmetode... (overrasket ? ;) Fra 1 uke til 4 uker. Om leverandøren sier at de skal betale for frakt velger de som regel den fraktmetoden som tar lengt tid og er rimeligst.

3. Kunden forventer at du sender varer hver dag.. Om jeg som kunde gjør en bestilling i en nettbutikk og butikken ikke sender varen før det har gått tre dager har du allerede her klart å gi kunden en dårlig kjøpsopplevelse. OM du planlegger å sende varer gitte dager kan det være greit å opplyse kunden om dette på forhånd, så ikke kunden får en nedtur.

De fleste som starter opp i det så går på postkontoret og sender pakken på vanlig måte. Enten ved hjelp av smartpost eller norgespakke.
En EDI avtale er greit å ha når volumet tar seg opp, dette innebærer elektronisk overføring av ordrer til Posten og etikettskriver fra en EDI leverandør.

4. Sjekk prisene hos konkurrentene så får du kanskje et inntrykk av hvor du burde legge deg. Kalkylerer varierer fra bransje til bransje.

5. Det burde ikke være noe problem å drive "flere nettsider" igjennom ditt enk.

Kassimaja

Geocacher
1. Det kommer veldig ann på hvilken transportør som blir brukt. Alt fra en dag til 4 uker er ikke uvanlig.

2. DIBS og paypal er dem jeg selv bruker i virtuemart, men det finnes helt sikkert flere.

3. Du kan sende ut så ofte du orker, forsøk å finne en rytme som passer deg. Ta kontakt med posten og sammen kan dere helt sikkert finne ut hva som passer best. Det kommer ann på anntall og vekt. Frankeringsmaskin og frimerker er billigst på brev til å begynne medog etterhvert som antallet øker kan fleksipost og massebrev være muligheter. For pakker til privatkunder er nok servicepakker det beste posten kan levere.

4. Du må finne ut hvor mye kunden er villig til å betale. Kan du gange med 100 har du kanskje skutt gllfuglen, mens i andre branser er det å bruke 2 gangen eller kanskje enda mindre bra.

5. Du kan fint drive med flere tjenester i et enkeltpersonsfirma.

oddbjoro

Medlem
De fleste som starter opp i det så går på postkontoret og sender pakken på vanlig måte. Enten ved hjelp av smartpost eller norgespakke.
En EDI avtale er greit å ha når volumet tar seg opp, dette innebærer elektronisk overføring av ordrer til Posten og etikettskriver fra en EDI leverandør.

Hvorfor går de fleste på postkontoret egentlig?
Er det av "gammel vane", eller fordi de ikke vet om annet?

F.eks Tollpost har også servicepakker, som leveres ut bl.a på de aller fleste ICA-butikker rundt om i landet.
Pris kan i mange tilfeller også være bedre. Dog her bør en sjekke litt. Volum, hvor man har de fleste kunder osv.
Har man f.eks masse kunder ute i havgape, på øyer osv, så ville jeg nok valgt Posten, men ellers til storbyer, så kan Tollpost(mulig også DHL og andre har noe lignende også).

EDI bør dog være et must når volumet går litt opp ja.

Kassimaja

Geocacher
Hvorfor går de fleste på postkontoret egentlig?
Er det av "gammel vane", eller fordi de ikke vet om annet?

F.eks Tollpost har også servicepakker, som leveres ut bl.a på de aller fleste ICA-butikker rundt om i landet.
Pris kan i mange tilfeller også være bedre. Dog her bør en sjekke litt. Volum, hvor man har de fleste kunder osv.
Har man f.eks masse kunder ute i havgape, på øyer osv, så ville jeg nok valgt Posten, men ellers til storbyer, så kan Tollpost(mulig også DHL og andre har noe lignende også).

EDI bør dog være et must når volumet går litt opp ja.

Det du skal huske på med de andre transportørene er at de forlanger volum før de vil ha noen avtale med deg. Husk at dem skummer fløten av kundene til posten.

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
>Er det av "gammel vane", eller fordi de ikke vet om annet?

Vil tro at det en av grunnene kan være at få av butikkløsningene(samt edi løsningene) ikke har god nok støtte for Mypack.

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
>Er det av "gammel vane", eller fordi de ikke vet om annet?

Vil tro at det en av grunnene kan være at få av butikkløsningene(samt edi løsningene) ikke har god nok støtte for Mypack.

Det du skal huske på med de andre transportørene er at de forlanger volum før de vil ha noen avtale med deg. Husk at dem skummer fløten av kundene til posten.

Nei, Tollpost tenker ikke slik har jeg inntrykk av. De har personlige møter med selv de minste...

Kassimaja

Geocacher
Jeg snakket med schenker og de prioriterte kunder med minimum 5000 sendinger i året.

oddbjoro

Medlem
>

Jeg vet det har vært litt innkjøringsproblemer der, men mitt inntrykk var at dette fungerte bedre og bedre. Nå har jeg ikke sjekket hvordan det har gått det siste året da men..

fredag

Medlem
Wow, tusen takk for veldig gode og raske svar! :)

Jeg skal selge magi - og trylle artikler. Dette er et lite nisje-marked, men jeg tror det finnes flere som er interessert i trylling, enn det er trylle-artikler i omløp i det norske markedet. Så vidt jeg kan se er det bare en eneste norsk nettbutikk på markedet (!)

Det vil si at om jeg gjør en god jobb nå, vil de som i dag kjøper fra internasjonale butikker heller handle fra min butikk for å kutte ned på toll og leveringstid.

Har et lite spørsmål til, hva menes med dette?

All new customers must send payment with their order or charge to Visa, MasterCard or American Express. We can check your account for credit only after your total orders within a 3 month period exceed $1,000.00. Send the name and address of your bank, and that of three trade references with whom you have done business within the last three months. Please remit by bank or postal money order to avoid delay in shipment. Send us personal credit information if you are new in business.

Så vidt jeg har skjønt må jeg sende med kreditt-info etter 3 måneder dersom mine bestillinger har oversteget 1000 dollar. Jeg slipper å måtte gjøre dette ved den første bestillingen? (som for øvrig måtte være over 250$)

nettbutikk

Startet selv en nettbutikk tidligere i år, husk at ting tar tid i starten og det tar lang tid før du tjener penger.

1. bestiller varer fra utlandet og for min del tar det 2-3 uker før jeg har varene.
2. jeg har mystore som betalingsløsning, bruker dibs, paypal eller forhåndsbetaling som betalingsmåter.
3. jeg sender alle varer fraktfritt til kundene, sender alle bestillinger innen 24 timer, tror det er viktig å sende varene raskt og ikke la kundene vente for lenge.
4. er ikke noe formel for hvordan du skal sette pris, her må du bare gjøre det du føler er naturlig for deg og din bransje.
5. du kan fint drive med flere virksomheter under ditt enkeltmannsforetak.

ønsker deg lykke til.

Tonny Kluften

Administrator
Har et lite spørsmål til, hva menes med dette?

All new customers must send payment with their order or charge to Visa, MasterCard or American Express. We can check your account for credit only after your total orders within a 3 month period exceed $1,000.00. Send the name and address of your bank, and that of three trade references with whom you have done business within the last three months. Please remit by bank or postal money order to avoid delay in shipment. Send us personal credit information if you are new in business.

Det betyr at du ikke kan få kreditt før det har gått tre mnd. Du behøver ikke sende dem papirene hvis du ikke ønsker kreditt.

Topp