Kjapp og trygg hosting for Wordpress

PHP og JS som språk?

sten

Medlem
Hva anbefales å kunne hvis man vil lage interaktive sider med registrering og publisering for medlemmer?

Lærer litt javascript nå for tiden, men er dette ett vanlig språk for å lage interaktive nettsider?
Skal også prøve å lære meg litt php, som vell er det grunnleggende for å lage selve systemet med brukere o.l.
php er jo den delen som er sterkt tilknyttet database, så det er vell veldig viktig.

Hvilken språkpakker bør man kunne for å klare seg, 2 eller kanskje 3 språk?
Tenker php og js er ett bra utgangspunkt.
 

adeneo

Medlem
Med PHP og javascript kommer du langt og kan lage det meste, og for registrering og databaser så må man i de fleste tilfeller rote rundt på serversiden uansett.

I utgangspunktet kan du klare deg med bare javascript dersom du bruker Node, men jeg tror vel kanskje det å begynne med Node er mer komplisert enn å bare lære seg PHP i stedet. Begge språkene er c-lignende, og det er mye det samme.
 

selbekk

Medlem
For å utvikle webapplikasjoner er PHP et udugelig språk - men veldig lett å lære seg. Begynte der selv en gang i tiden, og har vist seg å være en fin erfaring å ha. Siden PHP er så populært (de største CMSene beregnet for små- og mellomstore selskaper bruker det), er det definitivt et viktig verktøy å ha.

Javascript er flott å kunne når det kommer til frontend-utvikling. Vil du få noe til å bevege på seg, eller oppdatere seg uten at hele siden skal lastes på nytt, er Javascript (og variasjonene Dart og TypeScript) uunværlig.

Var jeg deg så ville jeg fokusert på det som jeg synes var morsomst. Liker du tanken på en strukturert og rask backend - hvor du bare kan kaste inn data og persistere (lagre) det som du vil - da er PHP er greit sted å starte. Synes du derimot det er mer fristende å lage fantastiske websider hvor du virkelig kan blende publikumet ditt med responsivitet, animasjoner og brukervennlighet, er javascript veien å gå.

Lykke til videre!
 

soulmate

Medlem
For å utvikle webapplikasjoner er PHP et udugelig språk - men veldig lett å lære seg. Begynte der selv en gang i tiden, og har vist seg å være en fin erfaring å ha. Siden PHP er så populært (de største CMSene beregnet for små- og mellomstore selskaper bruker det), er det definitivt et viktig verktøy å ha.

Javascript er flott å kunne når det kommer til frontend-utvikling. Vil du få noe til å bevege på seg, eller oppdatere seg uten at hele siden skal lastes på nytt, er Javascript (og variasjonene Dart og TypeScript) uunværlig.

Var jeg deg så ville jeg fokusert på det som jeg synes var morsomst. Liker du tanken på en strukturert og rask backend - hvor du bare kan kaste inn data og persistere (lagre) det som du vil - da er PHP er greit sted å starte. Synes du derimot det er mer fristende å lage fantastiske websider hvor du virkelig kan blende publikumet ditt med responsivitet, animasjoner og brukervennlighet, er javascript veien å gå.

Lykke til videre!

Jeg synes det er veldig rart at du nevner PHP som et udugelig språk når du skriver at det er enkelt å lære og de fleste CMS-ene bruker dette. Faktisk, det er helt kurrant å lære seg det for det er et av de mest populære språkene i verden.

php-trend-201301-netcraft.png

Kilde: php

Hadde du nevnet at det er litt medfølgende stabilitetsproblemer og at PHP ikke er veldig optimalt med massive sider uten utøvende konfigurering, hadde jeg vært enig. PHP er ikke et udugelig språk!

Jeg tror at nybegynnere bør gå for PHP fordi man forstår tankegangen bak et programmeringsspråk. PHP er likt mye annet og på denne måten er det enklere å lære andre.

Lær deg gjerne PHP, men ikke gro fast. Utvikle deg selv med gjerne JS for eksempel hvor du kan lære deg å lage mer dynamiske sider. jQuery-biblioteket og Ajax-spørringer er også noe man kan lære: alt blir mer dynamisk og brukere foretrekker alltid enkelhet.

Og så er det opp til deg: enten du vil lære Ruby, Java eller C+, vil det alltid være et marked for det.
 
A

aabbcc

Guest
Php og javascript er fint. Når man først har kommet inn i noe programmering så går det ganske greit å lære seg andre språk også når du trenger det.

Et alternativ til php kan være .net (med c#). Det kan også brukes til andre ting enn bare nettsider.
 

sten

Medlem
Tror jeg lærer php til å begynne med, men jeg vil prøve å bruke litt js iblant.
Men takk for hjelp, er litt mer sikker på hva jeg burde nå :)
 

selbekk

Medlem
@soulmate - jeg sa jo at det var veldig populært - og veldig fint å begynne med :) er bare ikke noen fan av et scriptespråk som leker objektorientert i en verden av bedre alternativer ;-)
 

jagarock

Information Research & Analytics
skal du bygge fra bunnen av trenger du grunnleggende php, mysql, html, css, js, der js er det minst viktige for funksjonalitet. lykke til med å gjøre siden din cross browser kompatibel, det kan være et helvete :p (css)

java og .net er mest forbeholdt bedrifter der masse kokker jobber på samme kode.

vil du få en side fort opp å kjøre bruk noe som er ferdig og heller tweak på det. men er målet heller bare å lære seg programmering, kjør på, programmering er gøy :>
 

adeneo

Medlem
...der js er det minst viktige for funksjonalitet.

Nå i dag er det vel omtrent motsatt, uansett hvilken nettside du er på, med noen få unntak, så er nærmest all funksjonalitet JavaScript, og med Angular, Backbone, Meteor, Knockout osv. på fremmarsj, så vil snart vanlige sidelastninger bli avleggs. Tar man med at Node er stadig mer populært, så er JavaScript det aller viktigste språket.
 

selbekk

Medlem
skal du bygge fra bunnen av trenger du grunnleggende php, mysql, html, css, js, der js er det minst viktige for funksjonalitet. lykke til med å gjøre siden din cross browser kompatibel, det kan være et helvete :p (css)

java og .net er mest forbeholdt bedrifter der masse kokker jobber på samme kode.

vil du få en side fort opp å kjøre bruk noe som er ferdig og heller tweak på det. men er målet heller bare å lære seg programmering, kjør på, programmering er gøy :>

jeg lo.
 
Topp