PHP info - sjekke hva som mangler på ny server

Tonny Kluften

Administrator
Jeg har to VPS`er. Jeg vil at begge skal ha samme funksjoner installert.Har kjørt PHP info på begge og ser noe som heter "Configure Command". Er dette kommandoene som er kjørt custom, altså funksjoner som ikke er default i en PHP-installasjon?

Dette er den gamle serveren:
'./configure' '--disable-pdo' '--enable-bcmath' '--enable-calendar' '--enable-exif' '--enable-ftp' '--enable-gd-native-ttf' '--enable-libxml' '--enable-magic-quotes' '--enable-mbstring' '--enable-sockets' '--enable-zip' '--prefix=/usr' '--with-bz2' '--with-curl=/opt/curlssl/' '--with-freetype-dir=/usr' '--with-gd' '--with-gettext' '--with-imap=/opt/php_with_imap_client/' '--with-imap-ssl=/usr' '--with-jpeg-dir=/usr' '--with-kerberos' '--with-libdir=lib64' '--with-libxml-dir=/opt/xml2/' '--with-mcrypt=/opt/libmcrypt/' '--with-mysql=/usr' '--with-mysql-sock=/var/lib/mysql/mysql.sock' '--with-mysqli=/usr/bin/mysql_config' '--with-openssl=/usr' '--with-openssl-dir=/usr' '--with-pcre-regex=/opt/pcre' '--with-pic' '--with-png-dir=/usr' '--with-ttf' '--with-xpm-dir=/usr' '--with-zlib' '--with-zlib-dir=/usr'

Dette er den nye:
'./configure' '--disable-fileinfo' '--disable-pdo' '--enable-bcmath' '--enable-calendar' '--enable-ftp' '--enable-libxml' '--enable-magic-quotes' '--enable-sockets' '--prefix=/usr' '--with-curl=/opt/curlssl/' '--with-imap=/opt/php_with_imap_client/' '--with-imap-ssl=/usr' '--with-kerberos' '--with-libxml-dir=/opt/xml2/' '--with-mysql=/usr' '--with-mysql-sock=/var/lib/mysql/mysql.sock' '--with-openssl=/usr' '--with-openssl-dir=/usr' '--with-pcre-regex=/opt/pcre' '--with-zlib' '--with-zlib-dir=/usr'

adeneo

Medlem
Jepp, hvis man kompilerer PHP fra kildefilene bruker man ./configure til å konfigurere installasjon først og angi hvilke moduler som skal installeres før man kjører make og make install.

I den første er mbstring inkludert under kompileringen, mens i den andre er ikke mbstring inkludert. Logg inn på serveren med SSH og installer mbstring så ordner det seg nok, og hvis du ikke av en eller annen grunn bruker magic quotes så sjekk i php.ini at de er slått av.

Litt ettersom hvilket OS det er på serveren, men for debian/ubuntu så er det bare å skrive "sudo apt-get install php5-mbstring" for å installere dette i SSH, andre OS bruker f.eks. port, yum e.l. i stedet for apt-get. Hvis du har WHM er det sikkert mulig å rekompilere der.

Sist redigert:

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Hvilken funksjon skal du ha?

Adeno har rett mht. apt-get installeringen. Selv har jeg aldri brukt kontrollpanel, bortsett fra hos kunder, så kan ikke si hvordan det gjøres der.

Føler meg som en Maccer hver gang jeg må røre noe slikt.. Det fungerer så lenge det fungerer, og så må du spørre noen om hjelp. Etter 10 år med Slackware, med stort sett installering fra kildekode, så sitter det fortsatt langt inne :p

Man blir jo dog eldre, så de siste fem årene har det blitt apt-get install med (K)ubuntu :D

Topp