php, få informasjon til å huskes!

PureRushh

New Member
Hallo!:D

jeg har laget denne websiden Sjøhaug Bygg.
På siden kontakt oss vil jeg at når den oppdager en feil og bruker går tilbake skal infoen han skrev inn vere lagret, jeg tror jeg må bruke sessions til det, men engelsken min er ikke så god og jeg har googla.

Håper noen kan hjelpe :)
Takker for svar!

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du kan evt. gjøre lenken på contact.php tilbake om.
F.eks.
1. javascript:history.back();
2. skape lenken tilbake til kontakt_oss.php til å se ut som kontakt.php?yourname=Herbert&subject=Emnetekst&email=info@remark.no&comments=kommentarensombleskrevet kontakt_oss.php må så plukke opp verdiene den får og legge de inn som std.verdiene på inputs.
3. lage en egen <form> og legge til verdiene som du fikk postet i <input type="hidden"...>, legge til en knapp som foretar en post til kontakt_oss.php, og denne plukker opp verdiene den får og legger de inn som std.verdiene på inputs.

Hvis du tar 2 eller 3 er det en god anledning til å lese om xss.
Ellers fremstår nettsiden som litt grå. Bruk noen farger kanskje.

selbekk

Medlem
Slik jeg gjør det, hvis man ikke skal bruke jQuery til å sende skjemaet, er slik:

Skjemaet sendes.
1. Hvis alt går bra, sendes brukeren til en "gratulerer du har sendt meldingen din"-side
2. Hvis noe ikke går bra, send brukeren til den originale kontaktsiden. Trikset for å få feltene som allerede var utfylt, utfylt nok en gang, er å gjøre noe slik

Kode:
<form action="kontakt.php" method="post>
<input type="text" name="navn" value="<?php  echo @$_POST['navn']; ?>" />
<input type="email" name="email" value="<?php  echo @$_POST['email']; ?>" />
<textarea name="melding" cols="50" rows="30"><?php  echo @$_POST['melding']; ?></textarea>
<input type="submit" value="Send!" />

Slik vil du ende opp med et tomt skjema første gangen man går inn, og går noe feil, sendes man bare tilbake.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Bruk av session ville ikke betydd noe for mekanismen, dermed overflødig.
Session betyr at du kan lagre verdiene mellom sider (hendig hvis du skal ned 3-4 sider, f.eks. med en shopping cart), men det er ikke det som er nødvendig her i det hele tatt. Sjekk Selbekk sin løsning.

enotodden

Medlem
For å være helt sikker har jeg noen ganger laget en liten cookie-løsning eller noe lignende jeg... Kommer litt ann på brukergruppe. Det er utrolig hvor mange forskjellige måter folk surfer på. Ikke alle forstår så mye av hva de egentlig holder på med.

Topp