Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Personlig eller Selskap

Alligator

Medlem
Hei,

Jeg tjener ca 50,000 per aar via Adsense. Det er ikke store beloepet men jeg haaper aa vokse til 200,000+ slik at webdesign blir min fulltidsjobb.

Burde jeg opprette selskap?

1) Om jeg IKKE har selskap
* Hva er skattesatsen via Adsense? 28% som ved aksjer, eller x% som vanlig inntekt?
* Vil Skatteetaten godta at jeg trekker fra utgifter?

2) Om jeg oppretter selskap
* Vil ikke selskapet foerst skatte 28% paa overskudd, og deretter maa jeg skatte 28% paa utbytter jeg gir meg selv?
* Kreves det at jeg gir meg selv loenn, med trygdeavgift, arbeidsgiveravgit, etc?
* Hvor mye kreves av revisor?

3) Emigrere til utlandet
* Vurderer aa kjoepe leilighet i Baltikum og tilbringe mesteparten av tiden der. Vil jeg fra foerte aar slippe skatt til Norge?
 

Ole Avranden

utvandret
1. Samme skattesats som lønn. Usikker på om du kan trekke fra utgifter uten firma.

2. Det kommer an på hva slaks selskap du oppretter. Det høres ut som om du skisserer et AS, det virker unødvendig byråkratisk for et selskap med inntekt på 200K.

3. Du må finne ut av hva slags skatteavtale Norge har med det aktuelle landet. Hvis det er "vanlig" skatteavtale vil du skatte til det landet du bor og arbeider i, men er fortsatt skattepliktig til Norge i tre år etter at du flytter ut. (Jeg tror det er en begrensning på maks 60 dager i Norge for å slippe å skatte til Norge?)

Når det gjelder reglene for å bo og arbeide i andre land må du sjekke nøye hvordan de slår ut for deg - det er dusinvis med lover/regler å forholde seg til, og mange unntak.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. 2: Du misforstår litt, det går i "motsatt rekkefølge", for å si det sånn: Overskuddet er det firmaet sitter igjen med ETTER å ha betalt deg lønn, arbeidsgiveravgift og alt mulig annet av utgifter, så hvis du f.ex. har 1.000.000 i inntekter på firmaet, og betaler deg selv 400.000 i lønn, som gir ca 56000 i arbeidsgiveravgift (dette vil variere med hvor i landet firmaet har forretningsadresse, i Oslo er det vel ca 14%, mens i finnmark er det 0), og har 200.000 i diverse andre utgifter, så har firmaet et overskudd på 344.000, som det skal skattes av. Dette er vel å merke hvis det er et AS eller andre varianter hvor firmaet er ordentlig skilt fra deg, ikke enkeltpersonforetak, der du og firmaet på mange måter regnes som ett.
 

kongen

kongemedlem
Hei,

Jeg tjener ca 50,000 per aar via Adsense. Det er ikke store beloepet men jeg haaper aa vokse til 200,000+ slik at webdesign blir min fulltidsjobb.

Adsense må du se på som bare en bonusinntekt og ikke hovedinntekt. Det er mange som har fått kutten sine Adsenseinntekter til NULL over natten og blitt kastet ut av Adsense fordi Google mener det er riktig. Uten advarsel. Uten forklaring. Og uten mulighet til å komme tilbake. Og da står man der uten Adsenseinntekter...
 
Topp