Pengepremier - lov eller ikke?

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Hei,

konkurranser finnes det jo uhorvelige mengder av der ute. Likevel har jeg vel ennå til gode å se konkurranser som har penger som premie (det ender vel opp med gavekort stort sett?).

Noen som vet hva som er lov eller ei når det gjelder cash som premie?

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Alle konkurranser faller inn under lotteriloven, det kan vel ikke være spesielt for pengepremier?

Se https://lottstift.no/lotteritilsynet/files/2011/08/Er-konkurransen-er-lotter-2012-pdf.pdf

Gevinst
Lotteriloven stiller som vilkår at det må være mulig å erverve ”gevinst” for at en konkurranse
kan være et lotteri. En gevinst kan være penger, gjenstander eller andre formuesgoder som har
økonomisk verdi. I utgangspunktet vil alt av verdi kunne bli ansett som gevinst i lotterilovens
forstand.

Det følger av praksis at gjenstander av ubetydelig verdi faller utenfor gevinstbegrepet.
Eksempler på gevinster som er akseptert i praksis er simple reklamegjenstander og/eller
symboler på deltakelse som krus, plakater, t-skjorter, cd-singel og lignende.

Penger og andre verdier som kan omsettes i andre goder vil alltid være gevinst.

Men finner ingenting som spesifikt sier om pengepremier er tillatt eller ei (hvis ikke det er: dersom det ikke er nevnt, så er det lov?).

I linken jeg henviser til, er det tydelig at konkurranser med "kunnskapsspørsmål" ikke tolkes som et lotteri. Hvordan man gjennomfører konkurranser, er således klart, men dette med premier er ullent.

Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Men hva er i tilfelle "lave beløp"?

Er det forskjell på om jeg lager en jallakonkurranse med 50 kroner i hovedgevinst og 50 000 kr?

Topp