Peking av domene

alexleo

New Member
Jeg har nylig kommet inn i en kinkig situasjon og lurer på om det er noen her som kan hjelpe meg eller gi meg noen råd.
Driver idag en norsk nettbutikk og det går bra.
Idag har jeg butikken på et .com domene med et norsk navn.
En annen nettbutikk har kjøpt opp domenetnavnet mitt med .no .Idag fortalte en kunde meg at de hadde ved en feil gått inn på .no istedet for .com og kommet direkte inn på denne andres nettbutikk.. Altså har han kjøpt dette domenet og pekt det mot sin egen butikk..
Jeg skjønner jo at han har lov til å kjøpe hvilket domene han ønsker , men synes det er veldig merkelig at han har lov til dette og altså peke det mot sin egen butikk??
Jeg vil jo på ingen måte bli assosiert med denne nettbutikken står for og vil ikke at folk skal tro vi har noe med de å gjøre.

Ellers så synes jeg dette er en dårlig måte å prøve å gjøre busniss på og er rimelig forbannet.
Noen her som vet hva jeg kan gjøre med dette her ??
setter pris på svar .

Sist redigert:

Nextri

Rebel
Redirekter han domenet, eller er det et alias for hans egen nettbutikk?

Dette er ofte komplisert. Det du bør gjøre er å kontakte en advokat med peiling på varemerker. Det er mulig du kan kreve at han overleverer domenet til deg. Men det er visse ting du må bevise da. Blant annet at han har handlet i ond tro. At du har brukt dette navnet som varemerke i lengre tid.

Tror du kanskje stiller sterkere hvis han også selger konkurrerende produkter i sin nettbutikk. Du kan uansett få en advokat til å sende han en trussel og ordre om å gi opp domenet, og vise til hvilke lover han bryter ved å gjøre dette.

Ved bare å kjøpe domenet gjør han ikke noe galt. Det kommer an på hvordan han bruker det, og det kan fort føre til at han gjør noe han ikke har lov til, som gir deg rett på domenet.

alexleo

New Member
Domene

Skjønner ikke helt hva du mener med redirekter , men det er jo ikke noe alias til han , navnet er jo mitt og har ingenting med han og gjøre.
Det er jo et varemerke som han bruker , og vil jo påstå at man handler i ond tro når man bruker navnet bevisst for å få høyere trafikk til sin side fra mine..
Dette er jo en konkurrent fordi begge selger jo samme type produkter. Skjønner egentllig ikke at man kan synke så lavt engang , folk skjønner det jo og ser det jo.
Men allikevel vil jeg ikke finne meg i dette.
Eksempel : jeg har en butikk som heter pepsi.no , lager meg et domene med navnet til konkurrenten med feks cola.no og peker det mot min side.Kan og vil ikke tro dette er lov.
Men takk for råd , skal sjekke opp nøyere med advokat :)

Dag Frogner

Supermedlem
Det han mener med re-direct er om han videresender til et annet domene.

La oss si at du har nettbutikk.com og han har selgervarer.com, men bruker nettbutikk.no for å sende kunder videre til butikken på selgervarer.com. Altså at han ikke har en butikk på nettbutikk.no, men bruker det kun for å videresende folk til den egentlige butikken sin. Ble litt tungvindt forklart kanskje, men les det et par ganger, så forstår du det nok. :D

Dersom du har hatt nettbutikken din en god stund så tror jeg nok at du kan få tak i dette domenet ganske greit, eller ihvertfall hindre han i å bruke det på denne måten. Et eksempel som er relativt likt er et band fra hjembyen min som måtte bytte bandnavn fordi et band med samme navn fra USA truet med søksmål og satt advokat på saken. Bandet fra USA har ikke gitt ut en eneste cd, men fordi de var mye tidligere ute med å bruke navnet, hadde de retten på sin side. At bandet fra min hjemby nettopp hadde trykket opp noen tusen cd`er, brukt mye penger på coverdesign osv osv spilte ingen rolle, så de må nå finne et unikt bandnavn for å unngå at dette skjer igjen.

Det er ikke slik at man kan ta copyright på et bandnavn, navn på nettbutikk osv, det blir den som begynte å bruke det først som er "eier" av nanvet.

alexleo

New Member
Ja det er det jeg har prøvd å forklare , men sikekrt ikke forklart det godt nok:) hehe
Altså han bruker mitt navn men i .no for å skaffe seg flere kunder.
er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem her for å ordne opp i dette , men får vel prøve å finne ut av det. Det skal jo ikke være lov dette spør du meg.

zapotek

Medlem
Det kommer helt an på domenenavnet. Har du et veldig generelt navn, f.eks. bil.com så kan du ikke si at du har rett på ordet "bil". Om du derimot har domenavnet bjarnes-biler.com så blir saken en helt annen.

alexleo

New Member
Navent er ikke veldig generelt , det er nok dette han kommer til å bruke som unnskyldning.Men dette hadde dere sikkert forstått mye bedre om dere hadde visst navnene;)

alexleo

New Member
Det blir foreløpig en hemmelighet , poenget var bare at jeg ville ha litt råd om hva jeg kan gjøre :)

Topp