Paypal + Skatt?

Naaoki

Medlem
Om jeg tjener alt fra 10 til 20 tusen i månden på nettet.
Så om jeg overfører ca 15 tusen i månden fra Paypal til Banken min
Må jeg skatte av dette? eller kan alt gå som "hobbyinntekter"? eller hva som helst.
Jeg mener vil jo gjerne beholde så mye som mulig :D

Finanssans

Medlem
Det er ikke "hobbyinntekter" når du regner med å kunne tjene mellom 120.000 og 240.000 kr. Du er vel over i næringsvirksomhet straks du forventer at virksomheten gir et overskudd. Du har fortsatt tjent pengene selv om du lar pengene stå på paypal kontoen. Jeg tror nok de aller fleste vil beholde mest mulig, men nå er det sånn at alle også må bidra, inkludert deg. :)

JoachimO

Medlem
Ja du må skatte av det. Ja banken din rapporterer til lingningsmyndighetene at du får inn pengene. Å betale inn i alle fall 30% forskuddsskatt vil nok være en god plan om du vil unngå en lite hyggelig overraskelse når ligningen kommer...

Naaoki

Medlem
Skatteprosenten er 28% + trygdeavgift på 11% = 39% hvis du har enkeltpersonforetak.

Har ingenting, altså ikke noe enkeltpersonfortaks greier
Bare tjent penger på nettet fordi det var så enkelt og så mye deiligere enn å slite ræva av seg på en vanlig jobb. Så har egentlig bare tatt ut 10tusen bunker når det "Trengs" :rolleyes:

Så er det enkeltpersons greine noe jeg burde skaffe meg? eller burde jeg bare skrive opp hva jeg tjener på selvangivelsen? Er ikke noe faste summer, kan variere veldig månde for månde

hansson

Langveisfarende
Hvis du skal sende fakturaer bør du ha et ENK med organisasjonsnummer. Hvis du tjener under 50 000 i året på det du driver med kan du levere vanlig selvangivelse, men du tjener såpass mye at du sannsynligvis skulle ha levert næringsoppgave. Og for å levere næringsoppgave mener jeg du må ha et ENK. Logg deg inn i Altinn og registrer firmaet på Samordna registermelding, og du får orgnr. på et par-tre dager. Ring til skatteetaten for å få bedre informasjon om du skal levere næringsoppgave eller ikke.

Topp