Paypal Faktura / Paypal generelt.

Tony J

Alle skal få
1) Er det noen som har erfaring med Paypal 'Opprett faktura' ?
Jeg visste ikke at det fantes før jeg lekte meg litt inne på sidene i dag.

Jeg betaler jo det meste av tjenestene mine via Paypal, så hvorfor ikke
fakturere med samme selskap? Hvordan gjør man det med eventuell bytting
av fakturaprogram. Er det bare å sette neste fakturanummer på det nye programmet
til å fortsette fra det gamle programmet sluttet? Eks: Faktura 5 er det siste som
ble brukt på det gamle, starter jeg med faktura 6 på det nye?

2) Det er skrevet litt negativitet rundt om at Paypal ikke bør brukes som betalingsløsning.
Personlig syns jeg paypal er helt kurrant. Er det noen forskjell på hva privatpersoner og
bedrifter synes om denne betalnigsløsningen?

Tony

kek91

Webutvikler
Har ikke brukt PayPal faktura selv, men det funker sikkert helt fint.

Hvis du bytter til et annet program er du nødt til å fortsette fakturanummeret fra der det slapp, slik som du beskriver.
Conta har i hvert fall en fin funksjon hvor du kan velge hvilket fakturanr du skal begynne på.

Det verste om PayPal som jeg vet er vel at de har full eier-tilgang over kontoen din. Hvis de mistenker at du driver på med ulumskheter så kan de stenge kontoen uten advarsel. (Og da mister du alle pengene som er på den)

Jeg har hørt om mange folk som driver med noe på hobbybasis (f.eks. et community eller et spill hvor du kan kjøpe ting og tang) og hvis PayPal oppfatter dette som unormalt (svindel?) vil de stenge kontoen din, no questions asked :p
Google har eksempler på dette

Ellers har jeg også hørt veldig mye bra om PayPal, så jeg vet ikke hva jeg skal synes

Britta

stoffdronning
Jeg ser pengene som kommer inn via Paypal som 'digitale penger' som mister all verdien der - siden Paypal henviser til at de ikke er bank - og kan sperre det hvis de vil.
Overfører straks videre til min konto - for at det blir penger ut av det igjen ;-)

For en stund siden kom det inn en bestilling som ble betalt via Paypal, der Paypal mistenkte noe og sperret transkasjonen. Det tok kunden og meg mange mails og telefoner til kundeservicen og mer enn to uker for å få det ut der igjen. Veldig vanskelig.

Men føler ikke at jeg hara noe valg, omsetningen via Paypal er fremdeles for lite for å kunne bytte til noe ordentlig - som er rådyrt.

hansson

Langveisfarende
Hovedspørsmålet her er om du vil få kundene dine til å betale med a) Paypal-konto eller b) Betalingskort. Har du firmaer som kunder kan det hende de ikke liker å betale fakturaer med noe annet enn en bankoverføring.

Ellers er jeg ikke helt sikker på at en Paypal-faktura inneholder alt som bokføringsforskriften krever av norske fakturaer. Leveringsadresse, osv. Det beste er å sjekke med regnskapsføreren din, eller sende en mail til skatteetaten eller Bedin og høre om de er fornøyd med hvordan en slik faktura er utformet.

Topp