Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Patentspørsmål

Jan Helge

New Member
Usikker på om dette er riktig sted å spørre, men kunne ikke finne noe om det når jeg brukte søkefunksjonen.

Jeg hadde en ide til et helt eksakt produkt, som jeg enkelt og rimelig kunne produsere selv og som jeg mener det finnes et marked for. Men så oppdaget jeg at det finnes en person som har produsert et likt produkt i begrenset antall i USA for noen år tilbake. Produktet produseres ikke lenger, men produktet er patentert i USA.

For å være litt mer konkret så er det snakk om et enkelt møbel i tre, med en smart ekstra funksjon.

Vil det føre til problemer å begynne å produsere noe som er tilsynelatende likt for salg? Evt. hvor mye må endres på design for at jeg skal være helt sikker på at det ikke kan kunne kalles for plagiat?
 

Chris M

Medlem
Selv om andre har patent i USA, så kan du jo ta patent i Europa. Det er jo ellers vanlig å endre litt på ting, for å unngå å komme i konflikt med patentet. Men er i grunnen umulig å i uttale seg uten at man ser hvordan patentet i USA er utformet. Er det et designpatent så er det ofte mulig å omgå. Er det et funksjonspatent er det litt annerledes.

Men om noen i USA vil nå fram mot en produsent i Norge tviler jeg på. Det norske systemet for erstatning er helt annerledes enn det er i USA, og det blir en stor risiko å prøve en sak for norsk rettsvesen ettersom oppsiden gjerne er veldig liten erstatningsmessig.
 

beatngu

Member
Jeg tror at det best du kan gjøre er å ta kontakt med en advokat som er spesialisert i patenter for å få et svar på spørsmålet ditt. Med en advokat så er du sikker på at du gjør det på riktig måte skulle det være ting i liten skrift som du kan brenne deg på senere.
 

Stoppet

Banned
Jeg tror at det best du kan gjøre er å ta kontakt med en advokat som er spesialisert i patenter for å få et svar på spørsmålet ditt. Med en advokat så er du sikker på at du gjør det på riktig måte skulle det være ting i liten skrift som du kan brenne deg på senere.

Jeg har brukt Håmsø tidligere. De har spesialisert seg på patenter og varemerker.
 
Topp